Distributieketting lijkt aan vervanging toe

ShiZNizZLe

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Ik was voor de leuk de waardes van obdeleven aan het bekijken.
Nu stuitte ik op een niet zo een goed uitziende Phase position bank 1 intake waarde, zie toegevoegde afbeelding.
De waarde kruipt tegen de -5 aan, wat zou betekenen dat de ketting het liefst direct vervangen moet worden.
Ik heb verschilldende metingen gedaan. In eerste instantie is de waarde 0,0 omdat de auto nog adaptatie aan het uitvoeren is.
Na een aantal minuten komt de eerste waarde erin te staan. Soms is het 4,5 en soms 4,9 of ergens er tussen in.
Er wordt gezegd dat je deze waarde moet meten als de auto warm is en stationair loopt, zogezegd zogedaan:
Waarde veranderd nauwelijks en wordt ook niet vaak geupdate.

In de andere afbeelding is 'camshaft adjustment intake b1 (specified) en (actual) te zien.
Deze waardes zijn helemaal oke, dwz, de waardes wijken max 0,5° af op elk gegeven moment.
Deze waardes worden ook iedere fractie van een seconde geupdate.

Kan ik met zekerheid zeggen dat de ketting aan vervanging toe is? Naar mijn weten is dit nog niet gebeurd in deze auto, motorcode BZB. In ieder geval niet zolang ik hem heb: 175k-275k

Groetjes!

Bijlagen

• 1000053983.jpg
    1000053983.jpg
    625,3 KB · Weergaven: 8
  • 1000053750.jpg
    1000053750.jpg
    688,6 KB · Weergaven: 8

Antera

Donateur
Als je er al 1 ton mee gereden hebt lijkt het me zeker een goed idee om hem te vervangen of na te zien op droogtescheuren. Je kan niet uitlezen hoe de riem is want rekken doen deze namelijk niet als dat is dan breekt die simpelweg

andrehj

Forumguru
@Antera Als je droogtescheuren in je distributieketting hebt moet je je pas écht zorgen maken! :ROFLMAO: Dit gaat over een 02 met BZB-motor, dus 1.8 TSI. Die heeft altijd een ketting.
@ShiZNizZLe . Bij de opvolger CDAA zit er een dop achter je wielkuip waardoor je de distributiekettingspanner kunt inspecteren. Heeft jouw blok dat ook? Zie https://www.skodaforum.nl/forum/i/1...n-distributieketting-en-kettingspanner.25539/
Volgens de TS van dat topic zou een ketting onder de -4° zeker vervangen moeten worden. Daar zit jij met je -4.9° zeker aan.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Als je zeker 100k ermee gereden hebt is de kans aanwezig dat ie aan vervanging toe is. Meestal gaan deze kettingen zo'n 125 - 150k km mee.
Maar veel karakteristieker voor een uitgerekte ketting is de beroemde kettingrammel: bij koude start hoor je dan een ratel die klinkt als een ouderwetse grasmaaier. Als die ratel langer dan 5 seconden aanhoudt, is ie aan vervanging toe.

Let wel: koude start betekent hier dat de motor tenminste 4 uur niet aangeweest is. De kettingspanner werkt namelijk op oliedruk, en die bouwt snel op bij t starten van de motor, maar loopt langzaam weg over een paar uur tijd na motor afzetten.

Bovenaan Onderaan