distributie Ketting

Bert@

Nieuw lid
Ik wil een Yeti 1.2 tsi Ambition uit 2013 met 170.000 km overnemen.
Mijn vraag is of dit een goed plan is, ik heb vernomen dat de ketting nog wel eens problemen geeft.
Zelf denk ik dat bij een goede onderhoudhistorie dit toch geen probleem mag zijn.
Al met al lijkt me dit toch een hele betrouwbare auto.
Hoor graag jullie ervaringen.

Tees

Donateur
Als ie uit 2013 is, zal t zeer waarschijnlijk ketting zijn, de nieuwe motoren zijn (volgens Wikipedia) pas sinds 2015 geleverd.

Maar ook de variant met de ketting is een prima motor. Ja, er waren in de vroege jaren wat problemen met de kettingen, maar 2013 is een heel late. Hij zal bovendien mag ik aannemen ondertussen wel vervangen zijn, die kettingen gaan meestal rond de 100-125k km wel rammelen en zijn ze aan vervanging toe. Het enige echte probleem dat er na de eerste jaren met de ketting is, is dat ze bepaald niet levenslang meegaan, zoals VAG in den beginne had beweerd.

hemi24

Donateur
Volgens mij zitten de nieuwe generatie motoren al sinds 2013 in de O3, maar kan zijn dat bij de Yeti, ze pas later zijn toegepast; waarschijnlijk na de facelift (eind ‘13).

PizzaPieter

Donateur
Voorzover ik het kan zien, kun je het ook visueel checken:

Metalen kap aan zijkant motor die distributie afdekt = ketting (motorcode CBZA en CBZB)

Kunststof kap = riem (CJZA en CYVB)

Bij veel VAG kun je bij OVI.RDW.NL bij 'D2 variant' de motorcode ophalen, vandaar de vraag naar t kenteken

Tees

Donateur
Volgens mij zitten de nieuwe generatie motoren al sinds 2013 in de O3, maar kan zijn dat bij de Yeti, ze pas later zijn toegepast; waarschijnlijk na de facelift (eind ‘13).
Ik dacht ook dat ze bij de Yeti na de facelift (eind 2013) de verandering gemaakt hadden, maar op Wikipedia staat pas vanaf 2015. Misschien was er nog een setje motoren die ze op moesten maken, je ziet wel eens vaker dat een oude motor nog net wat langer in een nieuw model wordt gestopt.

Bovenaan Onderaan