Dimlicht/grootlicht vervangen met xenon/led en gepruts

Yorick

Senior Member
Hi,

Misschien een domme vraag maar hoe krijgen jullie het dimlicht los? Ik krijg geen beweging in de socket. Ik deadlift 150KG maar ik voel mij na meermaals proberen toch een zwak mannetje.

Daarnaast heb ik gisteren alvast gekeken hoeveel ruimte ik heb bij het grootlicht. Om deze eventueel te vervangen met een led lamp, naar mijn idee heb ik te weinig speelruimte. Het meest vervelende was nog dat ik met geen mogelijkheid de lamp terug heb kunnen plaatsen.

Ik heb het zelfs geprobeerd met de telefoon als spiegel. Wat doe ik nu verkeerd? ik heb de lamp in het metalen hulsel laten vallen er zitten als ware twee lipjes aan waarvan de een dichter bij de unit komt dan de ander. Toch boek ik met draaien naar rechts geen resultaat.

En als laatste vraag heeft iemand led lampen in het dimlicht passend in de Fabia 3 gekregen?



PS in de F2 heb ik destijds xenon geplaatst en kon ik redelijk makkelijk bij de lampen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

chromewave

Nieuw lid
Het is inderdaad kloterig om erbij te komen, maar het kan. Het is mij ook gelukt.
Ik ben wel gezegend met vrij dunne vingers en handen, dat scheelt ook.
Ik verwijder (en zet het er ook zo in) het dimlicht met één hand via de motorkap en de ander via het kapje in je wielkast.

Je dimlicht heeft een soort van bajonet fitting.
De lipjes staan niet recht tegenover elkaar.
Als het goed is moeten de lipjes als het ware op 7 uur staan. Dan zou je hem erin moeten krijgen.
 

Cordoba

Forumguru
In je instructieboekje staat hoe je het paneeltje in je binnenscherm los moet halen, met je wielen ingestuurd kun je er dan beter bij om kracht te zetten. Ik heb bij mij de standaard H7 lampjes vervangen door een betere versie met extra lichtopbrengst, en volgens mij heb ik ook foto's op het forum gezet hiervan. Het wel zaak om eerst even goed uit te zoeken wel versie van de koplamp je hebt, in mijn instructieboekje (modeljaar 2017) staan 3 verschillende typen koplampunits genoemd voor de Fabia III.
 

Yorick

Senior Member
Ik zal het binnenkort nogmaals proberen. Ik ben vooral nieuwsgierig wat ik verkeerd deed bij het grootlicht terugplaatsen :)
 

Cordoba

Forumguru
Overigens kun je proberen om het gevallen lampje uit de koplamp te halen met een magneettool. Wat je nu precies verkeerd hebt gedaan is lastig te beoordelen, ook omdat je zelf eigenlijk nauwelijks kan zien wat je aan het doen bent. Ik heb trouwens een ledbouwlamp naast het voorwieil gezet, zodat ik beter kon zien wat ik aan het doen was.
 

Yorick

Senior Member
De lampen zijn geplaatst, mocht iemand led overwegen, blijf a.u.b. bij xenon dat past tenminste volledig. Nu hebben we aanpassingen moeten maken. Daarnaast hebben we de volledige koplamp los moeten schroeven om voldoende speling te creëren om de led lampen in de unit te krijgen.
 
Bovenaan Onderaan