Wat ik doe is afhankelijk van:
- de plek en de snelheid waar ik rij
- welke lampjes er branden
Mooi voorbeeld: het is mij ooit gebeurd dat ik met ca. 140 km/u de Ketelbrug (A6 vanaf Emmeloord, richting Lelystad/Almere) af kwam en er ineens een rood lampje ging branden voor de temperatuur (auto had geen temp. meter, alleen dat lampje). Auto uit laten rollen (sowieso omdat er op de brug zelf toen geen vluchtstrook was), koppeling in zodat alles door de rijwind nog maximaal gekoeld werd en een kleine km na de brug gestopt (was al de vluchtstrook op gestuurd zodra die er was en mijn snelheid wat lager was). Oorzaak bleek een scheur in de koelwaterslang, provisorisch herstel van de slang en een aantal liters water waren genoeg om de reis te hervatten. Later de slang vervangen en koelvloeistof ook vervangen.
Een motorolie lampje is één van de meest belangrijke zaken om direct te stoppen voor mij, andere gevallen gewoon even nadenken en dan handelen. Bijvoorbeeld lampje 'uitvallen stuurbekrachtiging' is voor mij: goede plek zoeken om even te stoppen, motor af een aantal seconden wachten en herstarten en dan werkt de stuurbekrachtiging weer. (overkomt me minder dan 1x per jaar)
Overigens wel slordig van de instructeur: de cursisten verwachten het niet, en denken dat er iets met de auto is, als je vooraf weet dat dit kan gebeuren scheelt dat enorm veel onnodige stress. Ik ben benieuwd wat de instructeur had gezegd, als er iemand wél een lekke band had, was doorgereden op de kombaan, en de controle over de auto in de bocht was verloren.