Dilemma: wanneer stoppen bij brandende lampjes in het instrumentenpaneel?

Stop je direct wanneer de bovenstaande combinatie continue gaat branden op je instrumentenpaneel ?

• Nee: Ik wist niet dat ik controle lampjes heb

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    41

andrehj

Forumguru
Bij geel/oranje lampjes stop ik wanneer mogelijk op een veilige plek om zelf vast te stellen of ik wel of niet kan / ga doorrijden, bij rood direct stoppen.
In de situatie van gisteren was mijn conclusie direct dat enkel en alleen de hellingshoek het probleem was waardoor de rechter voor en achterband een afwijkende rolomtrek kreeg t.o.v. links en dat door diezelfde hellingshoek ook de ESP van het padje was, voor mij dus geen reden om te stoppen.
Inderdaad. Ik was er niet bij gisteren, maar dit lijkt mij de meest waarschijnlijke verklaring. Geen reden voor paniek in ieder geval.

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
App werkt perfect zonder data te gebruiken, gewoon offline te gebruiken. :jaja:
Er zijn zelfs mensen (ikke) die gewoon de uitgebreide manual als PDF op hun smartphone hebben geladen. Dat zoekt veel handiger dan een papieren boekje. Bovendien kan ik dan, wanneer ik ooit onverhoopt mijn deur met een sleutel moet openmaken, in mijn PDF opzoeken hoe dat moet :). In zo'n geval heb je niets aan een boekje in een afgesloten auto.

CDK

Forumguru
@andrehj, lees net in de quote dat autocorrectie van achterband achterbank heeft gemaakt :mad: maar de boodschap kwam wel over denk ik ;)

Cordoba

Forumguru
Wat ik doe is afhankelijk van:
- de plek en de snelheid waar ik rij
- welke lampjes er branden

Mooi voorbeeld: het is mij ooit gebeurd dat ik met ca. 140 km/u de Ketelbrug (A6 vanaf Emmeloord, richting Lelystad/Almere) af kwam en er ineens een rood lampje ging branden voor de temperatuur (auto had geen temp. meter, alleen dat lampje). Auto uit laten rollen (sowieso omdat er op de brug zelf toen geen vluchtstrook was), koppeling in zodat alles door de rijwind nog maximaal gekoeld werd en een kleine km na de brug gestopt (was al de vluchtstrook op gestuurd zodra die er was en mijn snelheid wat lager was). Oorzaak bleek een scheur in de koelwaterslang, provisorisch herstel van de slang en een aantal liters water waren genoeg om de reis te hervatten. Later de slang vervangen en koelvloeistof ook vervangen.

Een motorolie lampje is één van de meest belangrijke zaken om direct te stoppen voor mij, andere gevallen gewoon even nadenken en dan handelen. Bijvoorbeeld lampje 'uitvallen stuurbekrachtiging' is voor mij: goede plek zoeken om even te stoppen, motor af een aantal seconden wachten en herstarten en dan werkt de stuurbekrachtiging weer. (overkomt me minder dan 1x per jaar)

Overigens wel slordig van de instructeur: de cursisten verwachten het niet, en denken dat er iets met de auto is, als je vooraf weet dat dit kan gebeuren scheelt dat enorm veel onnodige stress. Ik ben benieuwd wat de instructeur had gezegd, als er iemand wél een lekke band had, was doorgereden op de kombaan, en de controle over de auto in de bocht was verloren.:mad:

Antera

Donateur
@Pendragon als me olie lampje brand dan stop ik toch echt direkt om in ieder geval te peilen en kijken of er geen druppels onder hangen. Je kan zomaar je carter kapot gereden hebben of iets anders. Als dat niet is dan idd door rijden op me gemak

ertromp

Forumguru
De foutmelding betreffende esp/abs blijft wel in het geheugen van je auto staan ondank dat de lampjes op je dashboard wellicht uit zijn.

Vandaag tijdens de scan kwam het volgende naar voren:

Address 03: ABS Brakes (J104) Labels: 1K0-907-379-60EC1F.clb
Part No SW: 1K0 907 379 AJ HW: 1K0 907 379 AJ
Component: ESP MK60EC1 H30 0107
Revision: 00H30001
Coding: 113B201C09250002881204EC901A0040350800
Shop #: WSC 73430 790 12345
VCID: 7AFB05E0F5209DEA9D-802F

2 Faults Found:
01164 - ESP Operation
008 - Implausible Signal - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101000
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 181
Mileage: 58112 km
Time Indication: 0
Date: 2014.10.18
Time: 14:35:33

Freeze Frame:
Count: 0
Count: 32768
Count: 4608
Count: 271
Count: 50229
Count: 252
Count: 6396

01423 - Lateral Acceleration Sensor (G200)
008 - Implausible Signal - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101000
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 2
Reset counter: 181
Mileage: 58112 km
Time Indication: 0
Date: 2014.10.18
Time: 14:35:36

Freeze Frame:
Count: 2
Count: 32768
Count: 12800
Count: 268
Count: 50484
Count: 252
Count: 7163

Zie die G200 sensor: Die zit onder je stuurkolom en meet de zijwaartse krachten :D

Zie dit document over de werking van ESP:

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_204.pdf

Pendragon

Donateur
@Antera bedankt voor de tip, zal het de volgende keer ook zo doen. Moet wel zeggen, ik heb altijd een liter olie achter in de auto liggen.

VEEJAY

Forumguru
Lampjes had ik ook op op de testbaan met de O2. Maar dan in de natte circel zeg maar. Ging volgens mij na opnieuw starten weer uit. Bij olie geel=let op en rood=stoppen.

Michel

Forumguru
@ertromp: bedankt voor de melding. Mijn auto heeft a.s. vrijdag een onderhoudsbeurt. Ik heb voor de zekerheid maar even bij de garage gemeld dat meldingen in het storingsgeheugen over ESC en bandenspanningscontrole zijn veroorzaakt door de capriolen die afgelopen zaterdag zijn uitgehaald en kunnen worden genegeerd. Tenzij ze natuurlijk nog andere storingen tegenkomen...

Bovenaan Onderaan