Dilemma: wanneer stoppen bij brandende lampjes in het instrumentenpaneel?

Stop je direct wanneer de bovenstaande combinatie continue gaat branden op je instrumentenpaneel ?

• Nee: Ik wist niet dat ik controle lampjes heb

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    41

ertromp

Forumguru
Wellicht heb je er zelf wel eens mee te maken gehad of gaat het ooit een keer voorkomen: brandende lampjes op je instrumentenpaneel.
Ze zijn er in vele kleuren van rood tot oranje tot groen en van continue brandend tot knipperend.

Gisteren ging bij mij tijdens de rijvaardigheidstest op de kombaan van de RDW de volgende combinatie branden:

Traction-Control.png Lekke band.png

Om te peilen wat een ieder doet heb ik deze poll geopend :D

Desperado

Forumguru
Anders; Afhankelijk van welk lampje er brandt en of er nog andere dingen gebeuren stop ik.
Met de Zafira onderweg naar Groningen een continu motorstoringslampje gehad. Daar heb ik gewoon mee doorgereden. Motor liep gewoon goed en bleek achteraf ook niks aan de hand.

Sparkie

Forumguru
Bij mij precies dezelfde lampjes en ben dus uiteindelijk gestopt (en met mij meerderen in onze groep).
Ik ben van mening dat deze lampjes er niet voor niets zitten en je daar dus eigenlijk actie op moet nemen.

Nu was dit een uitzonderlijke situatie, want met 50 km/u met de auto in een hoek van bijna 45 graden hangen is natuurlijk niet normaal..... :thumbsdown:
En dat de auto daarvan in de stress raakt kan ik me (naderhand) wel iets van voorstellen.

Antera

Donateur
Ligt helemaal aan welk lampje. EPC lampje zie ik zo nu en dan knipperen maar als het olielampje gaat branden. Dan is de motor direkt uit en sta ik aan de kant. Motorstoringslampje dan is het afhankelijk wat ik merk of voel aan de auto. Vaak is dit geen storing waarbij je direkt aan de kant hoeft mits er geen 1000km mee te blijven rijden zonder te checken

Blackokkie2

Forumguru
Heb altijd geleerd dat je de lampjes moet zien als een verkeerslicht, oranje/geel = stoppen wanneer mogelijk, rood = stoppen.

CDK

Forumguru
Bij geel/oranje lampjes stop ik wanneer mogelijk op een veilige plek om zelf vast te stellen of ik wel of niet kan / ga doorrijden, bij rood direct stoppen.
In de situatie van gisteren was mijn conclusie direct dat enkel en alleen de hellingshoek het probleem was waardoor de rechter voor en achterband een afwijkende rolomtrek kreeg t.o.v. links en dat door diezelfde hellingshoek ook de ESP van het padje was, voor mij dus geen reden om te stoppen.

Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Als lampjes branden, zou ik zeker stoppen en zsm een brandblusser pakken c.q. de brandweer bellen... :rockon:

Maar lampjes zoals ESP/ABS en gerelateerde zaken zoals bandenspanning lichten vaker op in de kombaan, vooral bij LAGE snelheden.
Dan raken de hellingshoeksensoren en de rest van de ESP sensoren een beetje van slag. Ik spreek uit ervaring, heb meerdere malen testauto's gefotografeerd op de kombaan van de RDW. Sommigen auto's zijn zelfs zo van slag (bepaalde Audi en BMW topmodellen) dat ze eerst gereset moeten worden, voordat je fatsoenlijk verder kunt rijden. De boordelektronika detekteert namelijk een soort van crash situatie. Omdat de hellingshoek en versnellingsparameters niet overeenkomen met een (voor)geprogrammeerde bestaande, veilige wegsituatie.

Vooral toen we probeerden om stapvoets (!) door de bovenste kombocht te rijden. Wow, de banden en de auto knarsten en kraakten in al hun voegen. Ook als passagier word je dan zowat opgehangen in je gordel.
Nee, dan is een snelheid van 150km/h (of hoger) veel aangenamer.

Pendragon

Donateur
Bij rood zeker stoppen. Gisteren met ESP en bandenspanning merkte ik niks bijzonders aan de auto en ben ik doorgereden, had het gelijk in de eerste bocht toen ik achteraan nog weinig snelheid had. Olielampje is voor mij ook geen stoppen meer. De dealer heeft mij ooit verteld dat hier behoorlijk marge in zit om naar de dealer te rijden voor nieuwe olie.

Blackokkie2

Forumguru
Ik heb nog geen internet abonnement op mijn telefoon dus tenzij ik in de buurt van open WIFI ben, ben ik aangewezen op het boekje.

motomarz

Senior Member
En anders rij je keertje extra naar de MacD voor je graties wiefie

Dat gaat lastig als je op het testcircuit van het RDW rijdt, en die lampjes gaan branden.
In dat geval is het vast niet aan te raden om eerst 10 km te gaan rijden naar de dichtstbijzijnde MacD...

Oh, de volgende uitvoering van de auto heeft vast zelf een internetverbinding.

Maar eh, de combinatie van de lampjes in de OP, samen met het feit dat je op zo'n baan rijdt:
doorrijden. (Alleen al omdat het zo lastig is voor de rest van de auto's als je pardoes stopt...)

Michel

Forumguru
Sterker nog: je mocht niet tussentijds stoppen, behalve op die momenten dat de instructeur aangaf dat we met zijn allen naar de kant gingen.
Al die tijd heb ik ook met de bovengenoemde lampjes rondgereden. Die gingen overigens pas aan toen het tempo eruit ging. In eerste instantie bij 100 - 120 km/u was er geen vuiltje aan de lucht totdat we 20 - 30 km/u gingen rijden.
En die lampjes gingen bij mij pas weer uit nadat ik buiten het RDW terrein was.

Bovenaan Onderaan