Dilemma: Superb Combi Ambition Business of Passat Variant Comfort Exclusive

Bakkertje

Forumguru
In de amibition business zit het bagagemanagement systeem, vandaar dat het waarschijnlijk niet kan. En zonder de dubbele bodem kunnen er 2 kisten bier op elkaar, met lukt dat niet :xyxthumbs:
Sja het is en blijft een lastige keuze.. Maar wat een luxeprobleem is het eigenlijk, kiezen tussen een Passat of een Superb :grin:
De passat met Xenon heeft dan natuurlijk wel weer Ledjes in de koplamen en achterlichten, die heeft de Superb dan weer niet..
Wellicht dat de gezinssamenstelling nog wat invloed heeft op de keuze? Als je lange mensen achterin wilt vervoeren dan is de Superb ruimer..

In de amibition business zit het bagagemanagement systeem, vandaar dat het waarschijnlijk niet kan. En zonder de dubbele bodem kunnen er 2 kisten bier op elkaar, met lukt dat niet :xyxthumbs:
Sja het is en blijft een lastige keuze.. Maar wat een luxeprobleem is het eigenlijk, kiezen tussen een Passat of een Superb :grin:
De passat met Xenon heeft dan natuurlijk wel weer Ledjes in de koplamen en achterlichten, die heeft de Superb dan weer niet..
Wellicht dat de gezinssamenstelling nog wat invloed heeft op de keuze? Als je lange mensen achterin wilt vervoeren dan is de Superb ruimer..

Hoe zou jij dat doen dan met een sleepkabel, startkabel, fluorescerende gele jas (handig bij pech maar ook nodig voor mijn werk), sneeuwkettingen en allerlei ander klein grut?
Xenon op de Passat wordt te duur en dat is ook nog steeds een belangrijke plus voor de Superb

jalex_h

Forumguru
Hoe zou jij dat doen dan met een sleepkabel, startkabel, fluorescerende gele jas (handig bij pech maar ook nodig voor mijn werk), sneeuwkettingen en allerlei ander klein grut?

Gewoon, in de achterbak. Die is meeeeeeeer dan groot genoeg:laugh:.
Nee, zonder gekheid, ik zit met hetzelfde (en dan nog werkschoenen, werklaarzen en een emmertje voor de opkomende maaginhoud) en het bagagemanagementsysteem (hoe veel punten is dat bij scrabble/wordfeud:ahum::yeah:) komt daar prima bij van pas. gewoon bij de Blokker twee plastic bakken gekocht en die zet ik met de stang die bij het systeem hoord klemvast tegen de achterbank. Alle rotzooi in de bakken en de jas erbovenop en alles is netjes opgeborgen, kijk maar:

Superb00004 by jalex_h, on Flickr

Bakkertje

Forumguru
Netjes opgelost Jalex!
@Skodadriver, er zit nog altijd een bodem in de kofferbak en daaronder zit de ruimte voor je reservewiel. Daar kun je aardig wat kwijt, en links en rechts in de kofferbak zitten vakken (vakjes dekt de lading niet) die je af kunt sluiten met een deksel daarachter kun je ook nog het nodige kwijt. (op de foto van Jalex ook duidelijk te zien) Die dubbele bodem heb ik echt nog nooit gemist.

Er schijnt overigens wel een bodem te zijn voor de Combi, die kun je dan ook uittrekken, is al eens een draadje over geweest hiero..

Ericw

Forumguru
Heb vorig weekend ff in de Passat van een maat van me gereden en de volgende zaken vielen me op:

- Passat stiller
- Passat heeft een 6 bak, dus niet dat grote gat tussen 2 en 3
- Afwerking op hoger nivo
- Electrische handrem (met autohold functie)

- Superb iets comfortabeler
- Meer binnenruimte
- Xenon verlichting

Moet eerlijk zeggen dat ik die electrisch handrem erg mis (kom van de Passat 3C af) en die 6 bak ook een groot voordeel vind.
Keuze is dus moeilijk.............

Bij de dubbele bodem blijft het bagagemanagement systeem behouden kan handig zijn als je "nog" grotere spullen eens moet vervoeren als je de achterzetels plat doet heb je een vlakke laadvloer en komt ook de laaddrempel gelijk.
Onder de dubbele bodem kan je dan ook het bagage scherm kwijt.
sc_0042_klein.jpg

Het blijft natuurlijk moeilijk kiezen tussen de Passat en Skoda voor mij was het vlug duidelijk het prijskaartje was duidelijk in het voordeel van de Skoda en de binnenruimte achteraan met de grote kinderen en de grote koffer voor de vrouw en persoonlijk vind ik de S2 mooier.
Maar ja het blijft uw ((moeilijke) luxe)) keuze, zou zeggen alle plusjes en minnetjes op een rij en dan zien wat voor jullie de doorslag heeft.

Ericw

Forumguru
Het prijsverschil, zowel in de lease als aanschaf, was een sterk argument i.c.m. de luxere uitvoering, maar mede door de korting die VW nu geeft valt dit argument bijna weg.
Dan moet er dus naar andere (plus) punten van beide gekeken worden om tot een juiste keuze te komen, en dit maakt het nu wel erg moeilijk......:(

Als ik nu weer voor dezelfde keuze stond als bijna een jaar geleden, dan ben ik er niet zeker van of het wel de Superb geworden was ondanks dat ik er iedere dag met veel plezier in rij :) (30.000km ondertussen in net 6mnd)

Canon-Eye

Forumguru
door de korting die VW nu geeft
Is bij privé-aankoop natuurlijk wel interessant, maar in de lease niet want de bijtelling gaat over de catalogusprijs incl. fabrieksopties. Daar heeft die korting geen invloed op...

sitechris

Donateur
Als er korting is op de opties (bv aantrekkelijke optiepakketjes), of lagere prijzen voor gevraagd worden, dan merk je dat natuurlijk ook in de bijtelling.

WouterO2C

Actief lid
@skodadriver Je moet ook je forumnaam wijzigen als je een passat gaat rijden... is dat nog een belangrijk argument misschien? :smiley29:

maar ff serieus, ik denk dat je het wel weet: je hart zegt passat, maar je ratio zegt superb.

Ericw

Forumguru
Korting is op de aanschafprijs en dus ook voordelig voor je bijtelling. :)
Daarnaast ligt het leasebedrag per maand op hetzelfde nivo, daarom maakt het de keuze ook moeilijk(er).......

Helaas is de bijtelling altijd op de catalogusprijs van zowel voertuig als opties en daar heeft korting geen invloed op.
Voordelige optiepakketten kunnen dus wel interessant zijn: dit is een beetje het idee achter het ontstaan van de businessline en vergelijkbare pakketten.

MarcoO2

Forumguru
Huh? Als dat optiepakket goedkoper wordt, betaal je toch simpelweg minder bijtelling? Feitelijk gaat gewoon de catalogusprijs van de opties omlaag, en dus heb je een lagere bijtelling.

Alleen als de catalogusprijs van de (fabrieks)opties omlaag gaat betaal je uiteindelijk minder bijtelling.
Als je korting krijgt op je auto of opties door de dealer, betaal je (als het goed is) een lagere leaseprijs, de bijtelling wordt echter nog steeds berekend over de originele catalogusprijs. Een manier waarop je eventuele bijtelling kunt omzeilen is (fabrieks)opties na aflevering aan te laten brengen al dan niet administratief). Denk bijvoorbeeld aan de losse extra stoelen in veel MPV's; deze zijn gauw 1000 euro per stuk. Ik liet deze altijd achteraf als accessoire aanbrengen waardoor me dat ruim 2000 euro op mijn cataloguswaarde scheelde.

Een willekeurig advies van een "lease-site:
Extra opties/accessoires
Extra opties, accessoires en bijzondere uitvoeringen maken deel uit van de netto catalogusprijs. Hierover moet u dus ook BPM betalen. De fiscale bijtelling vindt plaats over de cataloguswaarde en deze is inclusief BTW en BPM.

Het is dan ook aan te raden om extra opties naderhand op de auto te zetten. Zo verlaagt u uw cataloguswaarde, waardoor u automatisch een minder hoge bijtelling krijgt.

Bakkertje

Forumguru
De passat is nu gewoon minder duur qua catalogus waarde, dat komt ook doordat ze een nieuwe executive line hebben. Dus daarmee wordt het gat tussen de Superb en de Passat kleiner. Volgens de leasemaatschappijen heeft een Passat ook een hogere restwaarde dan een superb waardoor het leasebedrag ondanks de hoger aanschaf prijs gelijk of zelfs lager is voor de Passat.

Net even op directlease een executive line in elkaar geklikt, die komt 35970, maarrrr een aantal opties kun je (volgens directlease in ieder geval) niet kiezen. Chromen dakrailling, ambient pakket, geheugen op de stoelinstelling, bagagemanagement. Daarmee kun je de auto's niet 100% vergelijkbaar maken.

Je kunt de Passat Executive Line via de car configurator naar wens samenstellen en dan kunnen Chromen dakrailing, ambiente pakket en de meeste andere opties wel gekozen worden.
Ons bedrijf koopt de auto's en eea gaat niet via een leasemaatschappij. Het leasebedrag per maand maakt dus niet zoveel uit. Wel een zo laag mogelijke cataloguswaarde want die vormt de basis voor de bijtelling. Ik wil ook proberen zoveel mogelijk opties als dealeraccesoire te krijgen om die reden

Canon-Eye

Forumguru
Korting is op de aanschafprijs en dus ook voordelig voor je bijtelling.
(...en andere reacties van gelijksoortige strekking)
Néé, bijtelling gaat over de catalogusprijs inclusief de fabrieksopties, BPM en BTW. Een speciaal pakket staat gewoon in de catalogus (prijslijst) en zal daarom als zodanig wel voordelig kunnen uitpakken (want voordeliger dan de losse opties).
Maar de (extra) korting die je bij je dealer hebt uitonderhandeld, verandert niks aan de officiële pakket/catalogusprijs en dus ook niet aan je bijtelling. Wel aan het leasebedrag natuurlijk (voorzover er geen speciale afspraken tussen importeur en leasemaatschappij bestaan - maar die zijn dan wel buiten je gezichtsveld in de onderhandelingen meegenomen...).

Overigens is op de RDW-site van elke auto te zien (behalve die hele ouwetjes natuurlijk) wat het BPM-bedrag voor die auto is. Op basis daarvan kan de belastingdienst (en de loonadministratie ook, schat ik zo) precies uitrekenen welk bedrag voor die auto als bijtellingsbedrag geldt (al weet ik niet hoe de berekening in z'n werk gaat).

Het is uiteindelijk een Passat geworden.
Eentje uit voorraad waarover een herwaardering is gedaan.
Fiscale waarde van een Passat Variant 1.6TDI Comfortline met Executive pakket, Chromen Dakrails en donkere ramen achter is nu onder de 34000,-- uitgekomen en dat was me met de Superb nooit gelukt. Het enige wat wennen zal zijn is het gemis van de Xenon. Daartegenover staat een 6-bak, het meer premium gevoel en het standaard onderstel ipv sportonderstel. Zoals hierboven al ergens staat: Het hart zei Passat, het verstand Superb. Was de Superb goedkoper geweest dan was het de Superb geworden.

sitechris

Donateur
Idd, veel plezier met je Passat. Zowel de Passat als Superb zijn uitstekende auto's, kun je geen buil aan vallen :)

Bovenaan Onderaan