Dilemma: Superb Combi Ambition Business of Passat Variant Comfort Exclusive

VW heeft (waarschijnlijk ivm CO2 probleem na 1 juli) de Passat in de aanbieding gedaan en nu kun je voor ongeveer hetzelfde bedrag een Superb Combi 1.6TDI Ambition Business of een Passat Variant 1.6 Comfortline Exclusive kopen. Ik vind het beide erg mooie auto's en ben er nog niet uit.

Voordelen Superb:
+ Heeft Xenon standaard en de Passat niet
+ Is een klein beetje goedkoper
+ Is groter/ruimer

Nadelen Superb:
- Sportonderstel standaard, ik heb geen ervaringen maar rijd meer dan 50000 km per jaar en wil vooral comfortabel rijden. Ik ben geen sportieve rijder dus de auto hoeft niet als een "stuiterbak" op de weg te liggen
- Geen dubbele kofferbakbodem mogelijk. (mogelijk wel als dealeroptie)
- Ik vind dat een Passat meer uitstraling heeft (subjectief oordeel, iemand anders kan daar anders over denken)
- Amundsen is RNS310 volgens mij, Passat heeft RNS315

Wat zouden jullie overwegingen zijn?
 

Ridley

Forumguru
Is dit een overweging dan hier op het Skoda forum :uitlachen:? Zonder gekheid: het sportonderstel moet je niet zo letterlijk nemen, de Superb blijft een ultieme reisauto net als de Passat. Waarbij ik van mening ben dat de Superb juist meer naar het hogere segment neigt dan de Passat. Volgens mij is de dubbele bodem een optie bij de Superb. Tel daarbij op de binnenruimte van de Superb t.o.v. de Passat, dan zou mijn voorkeur toch weer uitgaan naar de Skoda.
 

MarcoO2

Forumguru
't Sportonderstel moet je echt even mee gaan rijden, denk ik. Ik had een O2 zonder sportonderstel, heb er nu een mét, en dat is een stuk comfortabeler, omdat de welbekende "slapheid" (die de Superb ook heeft) er uit is.
 

sitechris

Donateur
Het zijn imo allebei steengoede auto's. Dus welke je ook koopt, gelukkig word je er wel mee.

Plusjes Passat imo
- Nog comfortabeler
- Imago
- Net iets mooier afgewerkt interieur (Highline heeft bv echte aluminium stroken)

Voordelen Superb
- Nog ruimer
- Beter uitgerust voor zelfde geld (xenon!)
- Een Passat zie je wel erg vaak rijden.
- Ik vind de Superb combi net wat mooier (is smaak, maar toch)

Wel puntje van zorg bij de Superb. Voor de looks heeft hij eigenlijk 18 inch nodig. Afstand tussen wielen en wielkasten vind ik bij de Superb (zoals bij veel Skoda's) echt heel groot.
 

andrehj

Forumguru
Amundsen = RNS315 vanaf modeljaar 2012 (dus vanaf juni 2011). En ik zou de Superb kopen, omdat deze meer binnenruimte biedt. Overigens stel je hier de vraag in een Skoda-forum, waar de meerderheid wel voor een Superb zal kiezen, terwijl dat in een VW-forum ongetwijfeld anders zal zijn.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb zelf voor dezelfde keuze gestaan. Om je nog verder te helpen met het lastige vergelijk..
De Passat heeft een 6 bak wat in mijn beleving beter past bij de 1.6 TDI, dan de 5 bak in de Superb.
De Superb daarentegen mag weer 1500 kg trekken ipv 1400 voor de Passat.
Dat laatste inclusief de kleine dingen die een Superb wel heeft en een Passat niet heeft voor mij de doorslag gegeven.

Om de auto's vergelijkbaar te maken heb je de volgende opties nodig:

Voor de passat:
Ambiente pakket
Metallic lak
Koplampreinigingsinstallatie
Bi-Xenon verlichting (meedraaiend)
Chromen dakrailing
Telefoonvoorbereiding 'Premium'
Inklapbare buitenspiegels
Bagagemanagement pakket

Voor de Superb:
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie
Mobile device interface, aansluiting voor externe media-opslag
Metallic lak
Bluetooth* handsfree carkit met microfoon

De Passat komt daarmee op 38150 en de Superb op 35620.

De plussen voor de Passat:
Het premium gevoel (persoonlijk vind ik dat discutabel)
6 bak

De plussen voor de Superb:
Lagere bijtelling
Lager leasebedrag
Meer ruimte
Mag meer trekken


Het onderstel is echt niet overdreven stug, zeker niet in combinatie met de 16 inch wielen. Ga je groter, dan worden de banden platter en wordt je comfort minder.
Op mijn Superb heb ik als enige optie de verstelbare bestuurdersstoel gekozen met geheugenfunctie. Dat is een echte aanrader. Niet zozeer voor de geheugenstanden die je ook nog eens aan een sleutel kunt koppelen, maar temeer omdat de stoel dan meer instelmogelijkheden heeft dan de handmatig in te stellen stoel. Als ik me niet vergis zit de elektrische verstelling ook op de Passat vanaf de Comfortline uitvoering.

En niet alleen omdat dit een Skodaforum is, maar ik heb nog geen seconde spijt van m'n keuze.
Succes met je overwegingen ;)
 

sitechris

Donateur
Lol, noemen ze een opbergpakket bij VW tegenwoordig al bagagemanagement pakket. Wtf, zo kun je van niets opeens iets heel spannends maken.
 

MarcoO2

Forumguru
Tsja, zo had ik eens een sollicitatiegesprek met iemand die als één van zijn eerste baantjes "emballagespecialist" op zijn CV had staan. Bij navraag bleek dat hij bij de plaatselijke supermarkt de lege flessen uit de automaat haalde.... :crazy:
 
Los van de kosten. Ik heb hiervoor een passat gereden uit 2007 en rij nu een superb combi (2011). Ik vind de Superb in alle opzichten beter. De ruimte, de rust aan boord, het onderstel. Normaal rij ik met 17" wielen en dat is echt hartstikke comfortabel, nu in de winter rij ik op 16" en dat vind ik net een beetje te 'week'. Echt sportief zal de auto dus nooit worden. Zelfs met 18" rij je in deze auto nog erg comfortabel!
Ga ze allebei even rijden zou ik zeggen...en maak je keuze!
 

Stevens

Nieuw lid
ik rij nu zeer tevreden met een siperb greenline. Ik heb ook getwijfeld tussen beide, maar ben tcoh voor de superb gegaan.
De uitrusting is veel rijkelijker bij skoda, zeker als je in B de elegance versie pakt, dan heb je lederen interieur, xenon, elektr zetels,....voor veel minder geld.
De GPS is wel degelijk de 315, want sinds modeljaar 2012 is er de Amundsen+ en die heeft ook heel Europa voorgeprogrammeerd en dat systeem werkt echt goed, ben er tevreden over zeker icm BT, mooi alles op het scherm en de maxi-dot.
De ruimte is de superb is ook groter. En over dat sportonderstel moet je je geen zorgen maken, dat is goed rijden.
 

Bakkertje

Forumguru
@Baartje, de Passat uit 2007 had waarschijnlijk een pompverstuiver diesel, die maken inderdaad veel lawaai.

Ik denk dat de Passat met z'n 6 bak wel beter door de versnellingen zal gaan, persoonlijk vind ik het gat tussen de 2e en 3e versnelling wat ruim bij de Superb.
Maar inderdaad, gewoon gaan rijden, dan weet je het pas..
Voor mij is het de Superb geworden en nog geen seconde spijt..
 

Canon-Eye

Forumguru
- Ik vind dat een Passat meer uitstraling heeft (subjectief oordeel, iemand anders kan daar anders over denken)
Hoe je daarmee omgaat, hangt (ook) een beetje af van het soort klanten waar je voor de deur komt (indien überhaupt van toepassing).

Ik heb al sinds drie auto's geleden regelmatig gemerkt dat je in de dienstverlenende sector met een Skoda overkomt als kwaliteits- én kostenbewust. Veel klanten, vooral in branches waar de marges niet overdreven breed zijn, stellen zo'n instelling op prijs - verwachten wellicht onbewust dat je ook op dezelfde manier met je afnemers omgaat.
 
De uitrusting is veel rijkelijker bij skoda, zeker als je in B de elegance versie pakt, dan heb je lederen interieur, xenon, elektr zetels,....voor veel minder geld.
De Elegance wordt helaas niet geleverd met 1.6TDI en het wordt sowieso de 1.6TDI ivm bijtelling. 17" moet er eigenlijk ook wel onder aangezien ik het eens ben dat 16" wel wat ielig lijkt onder zowel Superb als Passat
 

Bakkertje

Forumguru
De Elegance wordt helaas niet geleverd met 1.6TDI en het wordt sowieso de 1.6TDI ivm bijtelling.

Daarom schrijft Stevens ook dat het in B (België) is. Daar is de Elegance wel met een 1.6 TDI leverbaar.

Maar goed, doe de rekensom, maak een proefrit en dan weet je wat het moet worden. Voor mij was het maximale toegestane aanhanger gewicht doorslaggevend. Als 1400 kg voldoende was geweest was ik voor de Passat gegaan (Waarschijnlijk was het dan een Jetta geworden met DSG, die valt ook in de 20%), ik verwacht dat die fijner rijdt door de 6 bak. Ik heb overigens geen proefrit gemaakt in de Passat dus ik kan het niet onderbouwen op basis van ervaring.
 
Voordat ik mijn Octavia prive kocht heb ik ihkv leasen zowel met Passat variant als Superb combi proefgereden, beiden met de 1.6 TDI.
Ik vind dat (net zoals dat in de vergelijking tussen mijn Octavia combi en de Golf variant is), de vw's net even wat strakker rijden en stiller zijn.
Ikzelf heb uit "quality for money" zonder twijfelen voor de Skoda(s) gekozen, ook al vind ik persoonlijk de VW's net iets mooier qua (strakkere) lijnen.
Maar de Skoda: zelfde techniek, complete(re) uitrusting voor veel minder geld, daarnaast vind ik bijvoorbeeld het MF stuurwiel bij Skoda fijner werken dan bij VW.

Kortom: ga met de auto's rijden en kijk daarnaast wat je uit wilt geven.
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij is de keus al voor 95% gemaakt, als je een dergelijke vraag op dit forum stelt, of loopt er een soortgelijk draadje op een VW-forum?!? :grin:
 
Volgens mij is de keus al voor 95% gemaakt, als je een dergelijke vraag op dit forum stelt, of loopt er een soortgelijk draadje op een VW-forum?!? :grin:
Nou, de keus was voor 95% gemaakt voordat VW de prijzen verlaagde. Nu ze weer bij elkaar liggen slaat de twijfel toe. Volgens de dealer is een dubbele bodem in de kofferbak niet mogelijk in de Superb helaas.
 
Bovenaan Onderaan