Dilemma: Fabia of Rapid

GDR

Nieuw lid
Beste forumgebruikers,

Mijn vrouw en ik hebben samen 2 wagens. Een Octavia Combi II en een BMW 318d Touring.

De Octavia hebben we in 2008 nieuw gekocht en we zijn er heel tevreden van ! Ondertussen wel al 157.000km op de teller staan. Mijn vrouw rijdt meestal met deze wagen.

De BMW wordt bijna uitsluitend door mij gebruikt. Deze is van 2007 en er staat momenteel 204.000 km op de teller. Ik deed tot een half jaartje geleden 200 km per dag met deze wagen. Nu werk ik op 15 km van thuis.

Daarom waren we van plan om de BMW weg te doen en een nieuwe skoda in de plaats te kopen.
Dit zou een nieuwe Fabia hatchback of een Rapid moeten worden..

Nu, we zijn er echt nog niet uit, maar we hadden graag jullie reacties welke de beste keuze tussne de 2 zou zijn. We zouden zowieso een 1.2 TSI 105 onder de kap willen.

Greetz !!

Misschien is het handig om te vertellen wst er belangrijk voor je is, welke punten de doorslag zouden kunnen geven. Anders wordt het nogal ongefundeert roepen! ;)

Noord26

Forumguru
Jij bent zelf degene die kan bepalen welke auto beter bij je wensen en budget past. Je geeft alleen informatie over de huidige auto's en totaal niets over je wensen, muv van een bepaalde motorisering..

GDR

Nieuw lid
We willen gewoon een vlotte tweede wagen voor korte afstanden of nu en dan eens een tripje. Daarom 1.2 TSI 105.
Als tweede wagen hoeft hij niet heel erg groot te zijn. We hebben 2 kids van 1 en 2.5 jaar en een Fabia is ruim zat om hen van en naar school te brengen/halen.

Een Rapid is groter ja... maar kost dan ook wat meer in aanschaf. De Rapid valt nog net binnen budget (Ambition uitvoering), maar dan zonder al te veel opties, terwijl je voor hetzelfde geld een mooi uitgeruste Fabia Elegance hebt..

Qua uiterlijk ind ik beide mooi maar een sportonderstel is niet mogelijk onder een Rapid ... wat in combinatie met 17" CAMELOTS niet echt mooi uitkomt. Anderzijds is een Rapid een nieuw model en gaat de Fabia II al een tijd mee...

Het is zowieso de bedoeling de wagen op lange termijn te gebruiken (+10 jaar)

Noord26

Forumguru
In dat geval zou ik opteren voor een volledig aangeklede 1.2 TSI Fabia (86pk). Als je er lang van wilt genieten zijn een aantal opties zeker prettig. Qua motorisering is de 86pk variant ook een lekker rappe. Verschil met de 105pk variant merk je niet zo snel in dagelijkse praktijk. Scheelt wel in aanschafprijs.

deusjevo

Forumguru
Persoonlijk vind ik de Fabia werkelijk oerlelijk en ondertussen gedateerd en de Rapid is een mooie nieuwe kar, de Rapid dus!

laagvlieger

Forumguru
Anderzijds is een Rapid een nieuw model en gaat de Fabia II al een tijd mee...

Het is zowieso de bedoeling de wagen op lange termijn te gebruiken (+10 jaar)

Dat eerste kan ook in het voordeel zijn van de Fabia. De 'kinderziektes' zijn eruit en de betrouwbaarheid is er (even de problemen die de TSI gehad heeft vergeten). Dan zou ik voor een volle Fabia gaan in plaats van een Rapid. Ruim genoeg.

vinshi

Lid
Ik zou ook voor de fabia gaan heb je tenminste ook op het dashbord zachte materialen en ook de deuren hebben wat stof. dit in tegenstelling tot de rappid.alleen maar plastic. en harde materialen.

Chatslet

Forumguru
En kijk ook eens naar een Fabia Combi. Die is doorgaans 1000 euro duurder dan een normale hatchback variant maar dan heb je wel een station. Dan is die Rapid helemaal niet meer ruimer. Een Fabia Combi en een Rapid hebben namelijk het zelfde onderstel en zijn even lang, maar omdat de combi een station is heb je echt een zee aan ruimte.

Noord26

Forumguru
Ik heb ook in de Rapid gezeten en 2 jaar een Fabia Combi gereden. Maar de Rapid is toch duidelijk wel net een stukje groter qua interieur. Echter niet zo veel groter dat je daarom er eentje zou moeten nemen. Wil je echt duidelijk meer ruimte moet je toch naar een minimaal een Octavia kijken.

Derhalve zou ik dan opteren voor een full-option Fabia.

Ik zou het dan weer anders bekijken : de rapid is nieuw, nieuw = kans op kinderziektes, en duur omdat er weinig korting afgaat van een nieuw model, dus die viel bij af als hij als 2de wagen dient.

Maar ik zou dan ook niet voor de fabia gaan, waarom koop je niet ineens een octavia combi als 2de wagen, daar geven ze momenteel zotte kortingen op (de mijne is besteld trouwens), dus de meerprijs tegenover de kleinere fabia is misschien best te doen, en gezien de kilometers die je vrouw doet kan je deze binnen enkele jaren als eerste wagen houden, en de oude octavia op dat moment vervangen door een rapid, die heeft daartegen een betere prijs en mogelijk minder kinderziektes.
't is maar een idee op langere termijn... ;)

deusjevo

Forumguru
Je doelt dan op een O2 met zotte kortingen Breezer?

Hmm, ik heb vroeguh een O1 Demarrage besteld toen de O2 al leverbaar was en vond dat best jammer elke keer als ik weer een O2 zag rijden....
Nu komt bijna de O3 uit en zou ik persoonlijk niet meer een O2 bestellen maar wachten op de O3.

peperskoda

Forumguru
De Fabia is zonder meer een goede auto, maar dat is de Rapid ook. Kinderziektes zullen er niet zijn want de Rapid gebruikt immers allemaal doorontwikkelde en allang bekende techniek. Het onderstel is vrijwel gelijk aan dat van de Roomster en de motoren daar hoeven we geen woorden meer aan vuil te maken. Het komt dus aan op je subjectieve eisen en wensen. Heb je bijvoorbeeld de ruimte nodig die een Rapid je biedt of volstaat de ruimte van de Fabia. Vind je de Rapid een fraaie auto of ben je tevreden met het uiterlijk van de Fabia etc. Ik heb bij mijn dealer een prachtige witte Rapid in Elegance Bussiness uitvoering mogen bekijken. Daar komen nog wat verfraaingen op zoals een verlagingssetje en wat zwarte accenten(op een witte auto) daarmee wordt het een bijzonder mooi ogende auto(staat al op 17'' Camelot die waarschijnlijk ook nog een donker kleurtje gaan krijgen) Wanneer je naast een dergelijke Rapid dan een Fabia ziet staan(overigens ook rijkelijk aangekleed) dan wordt die toch wat gewoontjes, want al jaren bekend. En omdat je aangegeven hebt 10+ jaar te willen doen met je nieuw aan te kopen auto dan zou dat voor mij van doorslaggevende betekenis zijn om te kiezen voor de Rapid. Daarmee weet je zeker dat je in elk geval de eerst komende jaren nog in een actuele Skoda rijdt, terwijl de Fabia in 2014 vervangen gaat worden door een totaal nieuw model.

GDR

Nieuw lid
We hebben het er gisterenavond nog over gehad... de Fabia is een model dat al een tijd meegaat, terwijl de Rapid jong en up-to-date is. En dat is ook niet onbelangrijk als hij minstens 10 jaar mee moet gaan.

Een Octavia uit stock is voordelig, maar enkel nog 1.6 TDI verkrijgbaar.. en als tweede wagen is een diesel not done voor ons.
Door de korte afstanden zal de roetfilter volgens dealer ook snel naar de haaien zijn... wat serieus wat kosten zal brengen op korte termijn.

Tot 31 januari gelden hier de saloncondities...d.w.z een 2000 Euro korting, + 400 Euro extra salonkorting en 0% JKP financiering.
Ik krijg slechts 6000 euro van dealer voor mijn BMW... 2 jaar geleden 13.000 betaald... dat wringt anderzijds ook behoorlijk.

Heb offerte laten maken voor een Rapid 1.2 TSI 105 Ambition, black magic met in optie pack ambition comfort (pdc achter, cruise control, elektrische ruiten achte, winter pack, vloertapijten voor en achter, in hoogte regelbare passagierstoel), 6 luidsprekers, Camelot 17" en achterruitenwisser...komt op 17.993 EUR... -6000 van de BMW als ik die inlever, komt op nog 11.993 EUR

Sportophanging is niet in optie te verkrijgen blijkbaar... maar de Greentec uitvoering (+300 Euro) zou wat verlaagd zijn... Iemand een idee of dat in de buurt komt van een sportophanging?

Chatslet

Forumguru
Zo anders zijn de rapid en de Fabia niet. De auto's zijn op het zelfde platform gebaseerd dus de techniek is het zelfde. Kun je beter een dikker aangeklede Faab nemen.

peperskoda

Forumguru
Dan zou je het verschil moeten proberen tussen een standaard Fabia en en een Fabia GL(die is in NL in elk geval voorzien van een sportonderstel) Als je een standaard Rapid naast een Greentech uitvoering zet dan wordt het verschil duidelijk in het normale dagelijkse leven zie je het verschil eigenlijk niet. Misschien moet je ook nog een offerte laten maken voor een lekker aangeklede Fabia en dan kun je bezien of het prijsverschil de moeite waard is waardoor het nemen van de juiste beslissing makkelijker wordt.

Noord26

Forumguru
Tja wat is een sportophanging? Ik vond het verlaagde onderstel op de Fabia GL maar stuiterig, vooral de achterkant was naar mijn mening te hard afgeveerd. Het verlaagde sportonderstel op de huidige SuperB is juist afgestemd op comfort. Beiden dragen de naam sportonderstel, maar het verschil is aanzienlijk..

Wat ik het gezien in rijtesten is dat de bestuurders bij de Rapid ook een beetje klagen over een straffe afstemming van de achtervering.

Chatslet

Forumguru
De huidige Fabia Greenline heeft geen sportonderstel. Heeft die van mij (juni 2012) ook niet. Staat veel hoger op ze wielen als oudere Greenline's. Veert overigens wel flink door dus bij de Combi raakt de trekhaak zo nu en dan een drempel. Bij de oudere Greenline Combi is dat vanwege het sportonderstel, bij de nieuwe vanwege de hogere maar zachtere vering. Vriendin blijft er iedere keer van schrikken als ze naast me zit :cool:

Noord26

Forumguru
Je gooit wat door elkaar. De veren zijn niet zachter. Ze zijn alleen 15mm korter. Geen progressieve wikkeling op de standaard veren van een Fabia..

Doordat de veren alleen korter zijn worden de dempers eerder aangesproken en dat voelt stuiterig aan. Tenminste, dat gevoel kreeg ik er een beetje van.

Als momenteel een GL niet standaard meer geleverd wordt icm het verlaagde onderstel, of waar het eigenlijk om gaat, dat de TS er voor zou moeten kien: dan zou ik die extra €300,- op zak houden en een setje progressieve Eibachs eronder laten zetten. Lager en comfortabeler als het standaard 'sportonderstel'.

Bovenaan Onderaan