DezeEven voorstellen

Na de afgelopen jaren diverse Audi A4‘s gereden te hebben mocht ik eind vorig jaar weer een nieuwe leasewagen uitzoeken. De vervanger van de A4 is de A5, maar om een gelijkwaardige versie samen te stellen, was deze €15000 duurder geworden in 4 jaar. De motor was dan echter geen mild hybride en presteert slechter v.w.b. de souplesse en brandstofverbruik. Ook het gewicht van de A5 is 200 kg hoger. Het had qua budget gekund, maar ik vond dit te gortig. Daarna proefritten met harde wind in Volvo XC60, Audi Q4 Quattro en Skoda Kodiaq 2 Sportline met adaptive onderstel etc. Kortom, op de snelweg deinden alle auto’s onacceptabel, ook de Kodiaq. Echter, na terugkomst van de proefrit werd ik gewezen op de default stand van het onderstel en de mogelijkheid om bv “Individual” te kiezen met een veel strakker demper gedrag. Gelijk weer doorgegaan en wat een verschil. Nu zeer acceptabel weggedrag. Begin maart werd de wagen eerder dan gepland geleverd. Behalve de veel te gevoelige afstelling van de sensoren heb ik tot op heden, 13000 km, geen problemen op wat kraakgeluiden na. Deze zijn gisteren na een tip op het forum om stoffen deurrubbers in te smeren met bv W40 verdwenen. Een prima auto, ook voor lange en soms snelle ritten in Duitsland.

Bovenaan Onderaan