Deurvergrendeling buitenkant passagierskant

Qbek

Nieuw lid
Ik heb onlangs het probleem dat de "portierkruk" buitenkant blijft hangen.
Maw hij gaat niet terug naar zijn originele stand.
als ik hem wil "terugduwen" dan word hij belemmert door iets....
Ik kan mijn deuren vergrendelen of ontgrendelen zonder probleem,maar ik de deur langs de buitenkant niet meer opendoen.Mijn deurkruk blijft eigenlijk in open stand staan.
Iemand een idee om dit te verhelpen?

Dit gaat over een skoda suberb combi 2.0 diesel 150pk 2018.

Cordoba

Forumguru
Er zijn naar mijn idee 2 mogelijke oorzaken:
- er zit aan de buitenkant iets tussen het mechanisme, wat de boel blokkeert. Je kunt proberen als je iets aan de deurkruk trekt (zodat ie iets los is van de normale stand) of je bijvoorbeeld met perslucht het 'obstakel' weg kunt blazen. Anders zul je de deurkruk moeten demonteren om te checken (kijk in het instructieboekje bij openen bestuurdersdeur als de sleutel van de AB leeg is, hoe je dan de deur moet openen)
- er is in de deur een verbinding verschoven/losgeschoten van de verbinding van de deurkruk buitenzijde naar het openingsmechanisme. Hiervoor zul je de deurbekleding moeten verwijderen. (check even of dit al in de kennisbank staat voor jouw generatie Superb).

Qbek

Nieuw lid
Ik kan de deur wel opendoen,vanbinnen uit.Langs de zijkant,binnenkant heb je twee "openingen" die naar het slot leiden,waarvoor is deze?

Cordoba

Forumguru
Als de deur niet open gaat, krijg je ook de binnenbekleding niet los (zonder schade), ik ken de Superb onvoldoende om iets over de openingen te zeggen, maar voldoende ervaring met diverse Vagmodellen om er wel iets over te kunnen zeggen (veel zaken zijn bij verschillende modellen op vergelijkbare manier gemonteerd).

Tees

Donateur
Ik kan de deur wel opendoen,vanbinnen uit.Langs de zijkant,binnenkant heb je twee "openingen" die naar het slot leiden,waarvoor is deze?
Ik ken de S3 ook niet, maar bij m'n O2 is een van de 2 gaten in de deur voor de fixeerschroef (kruiskop) van t 'blokje' naast de deurgreep. Je kan proberen die wat los te draaien en dat blokje eruit te halen. Misschien zit daar iets tussen.

Qbek

Nieuw lid
klopt,langs de bestuurderskant,maar aan de passagierskant zit er geen schroef.....wel een opening.

Laatst bewerkt door een moderator:

Qbek

Nieuw lid
ok,aan de zijkant zit er een "clip" die je naar je toe moet trekken om het plastiek aan de buitenkant te ontgrendelen.
1 x ontgrendelt kan je plastiek "kuipje" voor je hendel er uit trekken.1 x het "kuipje" eruit kan je je handel eruit halen.
Echter,na demontage, zie ik niets verkeerd.Bij het in elkaar plaatsen werkt de hendel wel naar behoren.
Maar als je iets of wat de hendel teveel naar boven of onder open trekt dan schiet hij terug naar buiten en kan hij niet meer terugkeren naar zijn oorspronkelijke plaats...
Ik zal het dit weekend nogmaals demonteren om te zien wat er juist mis is......als de storm het toelaat om er aan te werken...

Cordoba

Forumguru
Diep in het portier zit waarschijnlijk een stugge trekdraad die de verbinding vormt tussen het slot en de hendel aan de binnenzijde, en ook voor de buitenzijde is er een vergelijkbare constructie. Als zo'n 'trekdraad' niet helemaal op zijn plaats zit, kan ie losraken of klem komen te zitten, en werkt het niet meer zoals bedoeld.

Qbek

Nieuw lid
Heb er effe over gedaan om te weten wat er aan de hand is...
Probleem is,als ik de deurhendel terug monteer,dan moet deze "klikken" en dat doet hij niet.
Normaal klikt deze in zijn plaats en dan plaats je laatst het frontje terug .Om daarna de schroef (zijkant deur)terug op zijn plaats te duwen,zodoende alles terug vast zit.
Bij mij zit alles op zijn plaats,echter,na een paar keer openen heb ik de deurhendel terug uit zijn slot.
Iemand een idee,of moet heel de binnenbekleding eruit?

Wij hebben dat ook gehad bij de bijrijdersdeur van onze Superb. Er zit net iets teveel ruimte tussen het blokje/frontje wat je terug moet duwen als alles weer op ze plek zit. Ik heb het opgelost met een dun kunststof stripje tussen het blokje en het gebogen glijblokje van het handvat. Waarschijnlijk dat als je druk naar voren geeft op het handvat als je de deur opent dat je zal zien dat hij niet meer los springt, maar dat is niet de oplossing alleen een test. Trek je m naar achter springt hij wss gelijk weer uit de vergrendeling. Groet Coen.

Bovenaan Onderaan