Deuren automatisch vergrendelen uitzetten

Hallo,
In mijn nieuwe Octavia gaan de deuren automatisch op slot als ik sneller rij dan 15km/h. is dit ook uit te schakelen? Ik heb dit Octavia topic al doorgezocht, maar kan het niet vinden. Of zie ik dit over de kop?
 
Eigenlijk vraag ik mij eerlijk gezegd af waarom dit uberhaupt niet uitgeschakeld kan worden.
Ik wil zelf graag de controle hebben over wanneer de deuren op slot gaan, vind het een onprettig idee dat ze tijdens het rijden op slot zitten. Onhandig ook als de collega's die later mee gaan in willen stappen.
 
Als het niet automatisch vergrendeld, hoef je het ook niet te ontgrendelen :). Ik zie het nut van automatisch vergrendelen niet en vind het ook gevaarlijk. Als de fabrikant dit wil, geef in elk geval de bestuurder de keuze om dit in- of uit te kunnen schakelen zoals te zien in de post van @Disaster-Master.
 

1983jeroen

Forumguru
Zal zo ook eens kijken. Heb een Octavia IV uit 2023 te leen.

Bij andere merken die ik hiervoor reed werkte het door de knop van de vergrendeling ingedrukt te houden, maar bij Skoda volgens mij niet.
Heb in de IV de knop sowieso nog helemaal niet gezien
 
Dealer kan dit volgens mij ook regelen voor je.. ik had eerder een toledo KG en daarbij heb ik het destijds laten aanzetten juist, maar die wage bood ook nergens een optie in het menu om dat in te stellen.. dus ik denk dat de garage die optie ook gewoon kan aanzetten voor je
 

1983jeroen

Forumguru
Kan het in de leen IV niet vinden. Waarschijnlijk zijn sommige functies niet mogelijk in dit gebruikersprofiel
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vind het juist wel prettig dat niemand van buitenaf de achterklep of een deur ongewenst kan opentrekken en spullen (laptop, fototas) kan jatten. Als er iemand moet instappen, dan druk ik wel even op het knopje. Bij m'n Leon zit dat in het linkerportier naast de deurhendel, dus zó'n heftige inspanning is dat nou ook weer niet...
 
Ik heb nog even gekeken in e auto, de keuze is er echt niet. Ik kom wel een waarschuwing in de gebruiksaanwijzing tegen:

"WAARSCHUWING: Het automatisch vergrendelen van het voertuig kan het voor hulpverleners moeilijk maken om in het voertuig te komen in het geval van een verkeersongeluk of noodgeval".

Dat is ook 1 van de reden waarom ik het niet wil en de mogelijkheid wil hebben om het uit te schakelen.
 

Slider

Forumguru
Het systeem in een antwoord op diefstal. Als je bij bv een stoplicht staat te wachten, rijden ze met een scooter ofzo naast je, de passagier achterop trekt de deur open, pakt je jas of tas, weg portemonnee of laptop, is hun hoop.
In 5 sec zijn ze weg en jij kan geen kant op, want stoplicht of file bv.

Die waarschuwing, is natuurlijk een disclaimer zodat ze zichzelf indekken als fabrikant.
Daarmee zou je ook nooit kinderslot moeten aan zetten. Zelfde probleem.
Maar ik vind het een nog groter risico dat kleine kinderen rijdend de deur openen.

Zoals gezegd, het systeem ontgrendeld bij een ongeluk.
 
De gedachte snap ik wel, is ook prima. Maar de uitvoering is minder... Geef de bestuurder de keuze.
De volgende stap is misschien dat je niet harder kan als er een bord 80 staat, want Skoda vindt dit veiliger. Dat wil je ook niet.

Hopelijk kan de dealer wat voor mij betekenen, maar krijg hem niet te pakken :thinking:
 
Bovenaan Onderaan