Detailing van de S2 van Corné

CDK

Forumguru
Vandaag heb ik de Smart Case ontvangen die ik bij forumlid Steve gekocht heb :)http://www.driven2shine.eu/ hieronder alvast 2 foto's van de uitgestalde inhoud. Nu eerst de kneepjes van het vak onder de knie proberen te krijgen...., zal dus echt bij iemand in de leer moeten, want ik heb zelfs nog nooit in mijn leven een auto in de Turtle Wax gezet, laat staan dit.... :) daarna zal ik het resultaat laten zien. Wordt vervolgt!!

Greetz Corné
ada4a4u8.jpg

unamenav.jpg
 

Cordoba

Forumguru
@Corné, er is in de buurt van Zestienhoven wel een zogenaamde clinic op 5 oktober, kosten voor die cursus zijn 35 euro inclusief lunch, koffie, thee e.d. Bedoeling bij zo'n clinic is niet om je eigen auto helemaal te detailen, maar om de verschillende stappen te leren, het hoe en waarom en zelf te oefenen op testpanelen. Daarbij mag je zelf ook kiezen welke van de aanwezige producten je wil gebruiken. Wil je klei A of klei B gebruiken, polijstmiddel X of Y enz.
Na zo'n clinic ben je geen volleerd detailer, maar ben je wel in staat om aanwijzingen te begrijpen, en weet je hoe je de stappen moet uitvoeren. En uiteindelijk: al doende leert men.

Als je een link wilt voor de clinic kan ik die wel via PM sturen (kun je ook extra info bekijken).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
Dat is niet moeilijk Corné bij wie je in de leer moet: @Pendragon !!
Zie z'n post:
http://www.skodaforum.nl/forum/threads/detailing-pendragons-skoda-superb-rosso-brunello.20216/page-2

Kijk al die afkortingen en vaktaal die onze Pendragon al gebruikt.
Hij is in 1 dag een echte poets fetisjist geworden :D
Pendragon die gaat helemaal los met z'n PB en BH dan de EX nog effe en dan met de machine en een Monello-tje als afsluiter :D

Maar of je auto nog zo mooi in de lak staat is afwachten!

Ik ben benieuwd naar je poetservaring. Posten maar die foto's
 

Pendragon

Forumguru
hahaha ertromp, ik word ook gek van al die afkortingen en waar het voor staat. Ik zei tegen kippie-style: stuur me aub even een email met de details, want dit ga ik zeker niet onthouden :D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Steve

Senior Member
Corné wil je uitleg over de producten kun je ook bij mij terecht.
Kost je niets en dan nemen we product voor product door hoe dit te gebruiken en vooral wanneer.

Dit uiteraard alles op je eigen auto ;)
 

Cordoba

Forumguru
Er zijn niet alleen fora voor automerken, maar ook veel detailshops hebben hun eigen detailforum. Daar kun je ook veel leren en lezen, en het bekijken van demo's is ook heel leerzaam. Het belangrijkste is dat je niet in een paar weken een volleerd detailer moet proberen te worden, maar gewoon stap voor stap onder de knie krijgen.

Mijn visie:
- leer eerst om de auto te wassen. Dat lijkt eenvoudig, maar om een auto te wassen zonder swirls te veroorzaken, en de auto wel goed schoon te krijgen, zonder dat je direct je waxlaag in 1 of 2 keer wassen om zeep helpt is echt de basis. Als je dat niet hebt, moet je na iedere wasbeurt eigenlijk weer een detailbeurt doen.
- als je het wassen en drogen onder de knie hebt, begin je met leren kleien en eventueel de paint cleaner stap (wordt vaak ten onrechte polish genoemd, maar cutting factor 0 is gewoon een cleaner). Alle lakfoutjes zijn dan optimaal zichtbaar (met het juiste licht), en je lak voelt stukken gladder aan. Als je deze stap gedaan hebt MOET je een sealant of een wax aanbrengen, omdat alles is verwijderd met kleien. Eventueel voeg doe je de glaze er ook op (voor de sealant/wax), en als je veel tijd en zin hebt, kun je ook een handmatige polijststap doen voor de glaze.
- als je steeds wat toevoegt, leer je vanzelf steeds wat bij, en zijn er steeds meer dingen die je min of meer goed doet, zonder diep na te moeten denken (als je steeds na moet denken, is dat ook bijna garantie dat het af en toe fout gaat)
- handmatig nooit grover polijsten dan middelgrof, omdat je anders de lak niet mooi glanzend meer krijgt
- als je handmatig de stappen onder de knie hebt, kun je beginnen met een machine te gaan werken, en kun je ook grover gaan polijsten en meer zaken corrigeren.
- dit lijkt een heel voorzichtig en langdurig traject, maar dat valt mee. Voordeel als je stap voor stap verder gaat, is dat je weet hoe het moet aanvoelen/eruit zien na bepaalde stappen, en alleen de nieuwe stappen zijn dan nieuw. Als je ineens alle stappen gaat doen, en aan het eind blijkt het resultaat niet goed, is het bijna onmogelijk om te achterhalen waar het fout is gegaan, en is de kans groot dat het leuke van detailen er ook gelijk af is.
 

CDK

Forumguru
@Cordoba, dankjewel voor de uitgebreide uitleg!
@Steve, ik zal me eens gaan inlezen en voor het praktijk gedeelte zal ik bij je aankloppen, bedankt daarvoor!

greetz Corné
 

Faabtsi

Actief lid
Corne: heb zo'n koffer jaren geleden aangeschaft toen we smartwax/chemical guys dealer werden! Moet zeggen top producten en gaande weg leer je de kneepjes kennen en kunnen! Ik en vele anderen zien al uit naar de eerste foto's van een goed detail job van je auto ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Vanmiddag/avond heb ik het interieur grondig onder handen genomen, begonnen met het gebruikelijke 'stoffen en zuigen' vervolgens alle kunststof en leder gevoed met de daarvoor bestemde producten uit m'n SmartWax koffer, ik ben dik tevreden met het resultaat, het ziet er nog beter uit als nieuw! Ik heb een padje van Meguiar gebruikt om de producten aan te brengen (deel voor deel) en heb het na een korte periode van intrekken met een microvezel doek uit/ingewreven. Voor het eerst in m'n leven me uitgesloofd op het interieur van m'n auto, maar ik kan jullie vertellen dat het een goed en voldaan gevoel geeft! Morgen als het licht is verder met de ramen aan de binnenkant en vervolgens is het exterieur aan de beurt.

Greetz Corné
 

CDK

Forumguru
Ik als die hard harde werker heb zelfs 26 én 27 september vrij genomen om m'n auto enigszins op orde / toonbaar te maken, lees naar beste kunnen hem een beetje te laten glimmen.... let niet op de swirls die komen van de krasstraat waar ze mij nooit meer zien! polijsten gaat helaas niet meer lukken tenzij een forumlid morgen tijd heeft om mij te matsen.... ;)
 

Thorgal

Forumguru
Nu de avatars aangepast zijn is het niet meer zo lastig maar anders hadden ze je vast herkent aan je glimmende wagen.
Wellicht een onderdeel van de dag: poets de superb
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Het begin is er Corné. :thumbsup: Ik zou je trouwens adviseren, om er direct mee te stoppen, met dat detailen: voor je het weet ben je verslaafd. :jaja:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan