Er zijn niet alleen fora voor automerken, maar ook veel detailshops hebben hun eigen detailforum. Daar kun je ook veel leren en lezen, en het bekijken van demo's is ook heel leerzaam. Het belangrijkste is dat je niet in een paar weken een volleerd detailer moet proberen te worden, maar gewoon stap voor stap onder de knie krijgen.
Mijn visie:
- leer eerst om de auto te wassen. Dat lijkt eenvoudig, maar om een auto te wassen zonder swirls te veroorzaken, en de auto wel goed schoon te krijgen, zonder dat je direct je waxlaag in 1 of 2 keer wassen om zeep helpt is echt de basis. Als je dat niet hebt, moet je na iedere wasbeurt eigenlijk weer een detailbeurt doen.
- als je het wassen en drogen onder de knie hebt, begin je met leren kleien en eventueel de paint cleaner stap (wordt vaak ten onrechte polish genoemd, maar cutting factor 0 is gewoon een cleaner). Alle lakfoutjes zijn dan optimaal zichtbaar (met het juiste licht), en je lak voelt stukken gladder aan. Als je deze stap gedaan hebt MOET je een sealant of een wax aanbrengen, omdat alles is verwijderd met kleien. Eventueel voeg doe je de glaze er ook op (voor de sealant/wax), en als je veel tijd en zin hebt, kun je ook een handmatige polijststap doen voor de glaze.
- als je steeds wat toevoegt, leer je vanzelf steeds wat bij, en zijn er steeds meer dingen die je min of meer goed doet, zonder diep na te moeten denken (als je steeds na moet denken, is dat ook bijna garantie dat het af en toe fout gaat)
- handmatig nooit grover polijsten dan middelgrof, omdat je anders de lak niet mooi glanzend meer krijgt
- als je handmatig de stappen onder de knie hebt, kun je beginnen met een machine te gaan werken, en kun je ook grover gaan polijsten en meer zaken corrigeren.
- dit lijkt een heel voorzichtig en langdurig traject, maar dat valt mee. Voordeel als je stap voor stap verder gaat, is dat je weet hoe het moet aanvoelen/eruit zien na bepaalde stappen, en alleen de nieuwe stappen zijn dan nieuw. Als je ineens alle stappen gaat doen, en aan het eind blijkt het resultaat niet goed, is het bijna onmogelijk om te achterhalen waar het fout is gegaan, en is de kans groot dat het leuke van detailen er ook gelijk af is.