defect aan 1.4 benzinemotor.

krikke5150

Senior Member
Hallo.
Onverwacht kreeg ik te maken met een defect aan onze 2018 Skoda Kodiaq.
Hij werd, zonder problemen vast te stellen door ons geparkeerd voor ons huis.
Toen ik een tijdje later wegreed was er een luid tikkend geluid waarneembaar.
De takeldienst deed hem naar een officiële VAG garage waar ze een prijsvoorstel maakten voor herstelling.
Er waren 1800€ kosten voorzien om het defect te maken, en de bediende ging me een foto doorsturen van het probleem.
Uiteindelijk werden de kosten net géén 2000€.
Op de foto is een losgekomen vijs te zien op de poelie waar ook de distributieriem op ligt...
Je ziet een kleine beschadiging waar de vijs de behuizing raakte.
Wat me echter verbaasde was dit deze vijs loskomt.
Een bevriende mechanieker zei me dat dit zeer ongebruikelijk is, en dat er evenmin sporen van loctide op de vijs te zien zijn.
Normaal gezien worden dit soort onderdelen voorzien van vijzen die geborgd worden met een kleefmiddel zoals loctide én met de momentsleutel op een voorgeschreven aantal newton vastgedraaid.
Hij zei me dat er waarschijnlijk een fout gebeurd is tijdens de productie van de auto.
Een goed aangebrachte vijs zou dan eerder breken dan loskomen...
Sowieso kan het in feite niet dat op dit soort draaiende belaste onderdelen vijzen loskomen...
De garage zei me dat er, gezien de leeftijd van de wagen, géén tussenkomst voorzien is...
Op mijn klachtenmail naar de Belgische invoerder werd eveneens negatief geantwoord.
Zijn er mensen die een identiek probleem hadden aan hun 1.4 benzine motor?
Zijn er mensen die ervaring hebben in de beste manier om dit soort problemen aan te pakken?
Alvast bedankt voor de hulp!
Chris.
1708430901022.png
 

ertromp

Forumguru
Dit probleem nog niet eerder gezien aan het 1.4 / 150 pk TSI blok.

Die schroef wordt alleen onder moment vastgezet en moet bij vervanging van het getande wiel of onderdelen daarvan vervangen worden. Wordt cfm. fabrieksvoorschriften dus niet met een borgmiddel zoals loctite vastgezet.

Distributie.jpg

Geen idee hoeveel km's je Kodiaq er op heeft zitten maar normaal mag je verwachten dat zo'n schroef incl. wiel een autoleven lang blijft zitten of is er aan gesleuteld?
Normaliter mag je wel wat coulance verwachten in dit geval...................lijkt me. Dat eens voorleggen aan je garage.
 

JeSko

Forumguru

Het gebeurt zeker nog, hoeveel km's heeft jouw Kodiaq? Aangezien de meest voorkomende oorzaak van dit euvel te wijten is aan het niet goed vastdraaien van de bouten na vervangen van de distributieriem.
 

JeSko

Forumguru
@ertromp

Klopt, maar toch worden ze blijkbaar om uiteenlopende redenen ( onwetendheid?) Los gedraaid tijdens een d-wissel. Als dit trouwens rekbouten zijn moeten ze ook weer vervangen worden door nieuwe, maar ik ben niet zeker of dat zo is.
 

krikke5150

Senior Member
Bedankt voor de reacties!
De kilometerstand van de wagen is 78463km.
Hij heeft dus nog géén nieuwe distributieriem gehad...
De garage wilt 10% tussenkomen in de kosten van 2000€
De invoerder wil niets bijdragen.
Ik post straks een lijst van onderdelen die vervangen werden.
De wagen werd altijd in dezelfde officiële VAG garage onderhouden.
 

Tees

Donateur
Dit zijn rekbouten idd, aangezien er 8 Nm + 45 graden voorgeschreven is, dat zie je alleen bij rekbouten.

Ik ben ook wel benieuwd wat ze vervangen hebben...een distributieriem vervangen kost normaliter rond de €1000 (en dan reken ik al met dealertarieven). Ik vraag me af wat hier dan nog meer vervangen moest worden en wat de oorzaak dan was van de problemen (los van t losse boutje natuurlijk, maar dat veroorzaakt niet direct het getik).
 

ertromp

Forumguru
Het vreemde is wel dat er allemaal olie druipt langs het afdekkapje en juist de omgeving van de distributie is niet iets waar je olie wilt hebben of een lekkage. Er is vast meer aan de hand
 

JeSko

Forumguru
@ertromp

Klopt, staat ook in de tekst die ik gedeeld heb via de link. Althans, als mijn Engels me niet in de steek laat. Er zit daar een pakking die wellicht lekt.


"J.R.
Posted 13 November, 2023
Does yours have a belt or a chain?

Loose bolts I believe are as a result of an oil leak from a cam actuator, if this has not been resolved the same will likely happen again."
 

krikke5150

Senior Member
Hierbij de factuur met de onderdelenlijst...
Op de foto is er inderdaad wat verkleuring te zien wat kan wijzen op een olieverlies.
Aan de onderdelen kan er iemand misschien zien of er een pakking vervangen is.
De vraag is dan of de losgekomen vijs oorzaak is van andere problemen...
1708447675602.png

1708447882043.png
 

Bijlagen

  • 1708447415939.png
    1708447415939.png
    334,8 KB · Weergaven: 23
  • 1708447705594.png
    1708447705594.png
    274 KB · Weergaven: 24

JeSko

Forumguru
Ik zie Seal ring, o-ring, afdichtring en pakking staan. Dus de kans is groot maar of het dan net om die pakking gaat...
 

ertromp

Forumguru
Inderdaad nokkenasversteller is vervangen. Nu snap ik de hoge rekening wel. Maar ik blijf er bij dat enige coulance had je garage wel kunnen doen zeg want bij die 78K had je dit niet hoeven verwachten.
 

JeSko

Forumguru
Ja wat een kosten voor een 6 jaar oude auto met nog geen 80.000 km op de teller. Dat is bijna van het bedenkelijke niveau van onze oude Citroën C4 c. Enige echte coulance was wel zo netjes geweest, 10% is echt niks!
 

Bakkertje

Forumguru
Maar zou het qua werk ook niet het tarief van een distributie wissel moeten zijn + een beetje werk voor de nokkenas versteller? Ik vind 2000 euro voor deze reparatie echt buitensporig.
Distributie kost 399 euro, verstelller staat voor 422 + 128 voor de montage, dan zou je rond 1000 euro uitkomen. De delaer heeft nu alle handelingen los op de bon gezet en daarmee loopt het helemaal uit de klauwen.

Nog even los van het feit dat dit duidelijk een fabricage fout is en je dus wettelijk gewoon recht hebt op herstel of in ieder geval een deel van de kosten.
 

krikke5150

Senior Member
Bedankt voor alle reacties!
De vraag is nu, wat gedaan...
Kan ik een externe expert vragen om te bemiddelen?
Waar vind ik zo een expert...
In mijn verzekering zit gerechterlijke bijstand...
Ik denk dat ik morgen maar eens mijn verzekeringsagent op bel...
Ik hou jullie op de hoogte.
 

EdK

Forumguru
Ik zou zeker kijken wat je kansen zijn met je bijstand verzekering of dit berekende bedrag rechtvaardig is !?
Als ik alles zo lees dan vind ik het maar vreemd dat dit zomaar loskomt, dus er is in verleden wat fout gedaan tijdens onderhoud door de monteur
Off er is al een fout gemaakt in de fabriek....
 

hemi24

Forumguru
Die garage weet wel van harken! Zet er maar genoeg dingetjes op, dat dikt de prijs wel lekker op!

En alsof ze nog iets vergeten zijn, onderaan nog even 25 euro aan kleine benodigdheden en allerlei…
 
Bovenaan Onderaan