De Volkswagen Amarok voor Defensie

Cordoba

Forumguru
Amarok rijdt volgens mij al een paar jaar rond op het Amerikaanse continent, dus zo nieuw zal ie niet zijn. Daarnaast is de vraag in hoeverre ze aangepast zijn t.o.v. de standaardversie. Ik kan me nog herinneren dat defensie met Dafjes 66 rondreed, als je het nu over een auto hebt die in standaard uitvoering belabberd presteert in het terrein...

Overigens worden de terreineigenschappen al decennia lang, steeds minder belangrijk bij het rijdend materieel, vergelijk eens wat de oude Daf 3-tonners aan konden en wat de opvolger, de Daf 4-tonner aan kon.

De Stip

Forumguru
Pon heeft al sinds lange tijd, banden met defensie. Ging destijds via Prins Bernhard. De Leusderheide is naar verluid, prive eigendom van Pon en in gebruik bij defensie. Op gezette tijden maakt Pon er weer gebruik van. Ben er ooit getuige geweest van een beproeving met golfen en heb dit verhaal toen gehoord. Op de krakeling van de Bernhardkazerne word vaak een rij cursus gegeven door Gijs van Lennep en ja, in een VAG product....

michelover

Forumguru
@Kiswum, de A6 wordt gebruikt voor de hoge heren. Enige uitzondering is onze Admiraal, die rijd in een MB R, klust bij als schilder denk ik. Peugeot's worden al een tijdje niet meer gebruikt. De gewone wagens zijn slopel's , Skoda's en VW's.

De Stip

Forumguru
Als jij van alle nog in gebruik zijnde Peugeots vandaag de ramen moest krabben, kwam je een paar honderd handen tekort denk ik ;)
Renault heeft sinds kort de lease voor kleine voertuigen, alsmede de bestelbusjes overgenomen. Lokaal word er nog afgeweken en zie je hier en daar een VW of Ford. Maar ook dat zal steeds uniformer gaan worden.

michelover

Forumguru
Nou dan zal de Marine wel een uitzondering zijn binnen Defensie, hier zie ik geen Peugeots meer. Dus van die wil ik best de ramen krabben.

Kiswum

Forumguru
De laatste keer dat ook op een kazerne kwam was 6 jaar geleden, inmiddels zijn er als goed is al 1/2 wisselingen geweest in het wagenpark

MarcoO2

Forumguru
de Amarok is nog zeer nieuw en de betrouwbaarheid moet zich nog bewijzen denk ik.. een gok van Defensie me dunkt (en waarschijnlijk gewoon ook een goede deal van/voor PON)
Ga er maar gerust vanuit dat Defensie (die immers als enorm grote klant de touwtjes in handen heeft) wel afspraken gemaakte heeft over het totale kostenplaatje (total costs of life) en dat eventuele buitensporige reparatie en-of onderhoudskosten echt niet door Defensie zullen worden voldaan.

Kiswum

Forumguru
Defensie = overheid = een bedrijf met gebrek aan wiskunde/rekenen = gegarandeerd 30% boven het vastgestelde budget op het moment dat de laatste MB290 is vervangen.

:)

Canon-Eye

Donateur
de Amarok is nog zeer nieuw en de betrouwbaarheid moet zich nog bewijzen denk ik..
Valt wel mee met dat "zeer nieuw", hoor.
De Amarok is al in 2008 aangekondigd als eerste door VW zelf ontwikkelde pickup - nadat ze toen al vele jaren de kunst hadden kunnen afkijken van Toyota.

Opvolger van de Taro
Het is niet voor het eerst dat Volkswagen een pick-up presenteert. Eind jaren ´80 kwam de Taro op de markt. De Taro was een bijna 1-op-1 kopie van de Toyota Hi-lux waarvan slechts de badges en de grille verschilden. De nieuwe pick-up zal door Volkswagen echter wel compleet zelf worden ontwikkeld. Om de auto zo lang mogelijk stil te houden worden al lange tijd testen verreden met prototypes. Die zijn ironisch genoeg voorzien van een body van de Toyota Hi-lux.
bron: deze site

Zó'n enorme gok is het dus niet - de kans op een goed resultaat is bij de Staatsloterij heel wat kleiner.

michelover

Forumguru
@Kiswum, je heb gedeeltelijk gelijk, grootste probleem wat we bij defensie hebben met aankopen is dat deze gedaan worden door boekhouders en niet door gebruikers. En denk nou ook niet dat er geluisterd wordt door de boekhouders naar de gebruikers.

Canon-Eye

Donateur
Toch kan er ook niet alléén maar naar de gebruikers worden geluisterd. Die willen het immers meestal nóg beter en/of mooier.
Zonder de inbreng van boekhouders komt het dan qua begroting(stekort) uiteindelijk ook niet helemaal goed... :nono:

michelover

Forumguru
Kan meerdere projecten noemen waar wij als gebruiker een voorkeur voor een bepaalde "duurdere" fabrikant hadden en de geweldige boekhouders toch voor de goedkoper optie gegaan zijn. Uiteindelijk is de boekhouder optie duurder uitgevallen dan de gebruikers optie, omdat de fabrikant zijn zaakjes niet voor elkaar had. Maar ze zullen af en toe best handig zijn boekhouders.

CharlesTucker

Forumguru
Deze discussie doet me een beetje denken aan mijn eigen tijd als dienstplichtig wachtmeester bij de veldartillerie. Ik werkte toen voor de terreinmeetdienst, en we hadden altijd best veel spullen bij ons op de oefeningen in de toenmalige landrovers. Dat hele zooitje woog dermate veel dat we steevast bij de derde kuil in het bos door de vering heengingen, waarop we dan weer ergens een reserveauto vandaan moesten zien te halen, meestal gelukkig een 4-tonner. Collega's van de verbindingsdienst hadden het zelfde probleem, die spoelen met telefoondraad waren ook vrij zwaar.

Ik heb toen in m'n jeugdig enthousiasme eens gezocht naar structurele oplossingen, en ook gevonden, in de vorm van verzwaarde verenpakketten. Maar ja, geen NATO-stocknumber, dus niet te regelen, dat bleef dus minimaal 1 verenpakket per oefening per auto kosten ...

Bovenaan Onderaan