De topklasse verbeterd ? Audi A8....!

Wasmachineman

Forumguru
Audi A8 4.2 FSI: geraffineerd design

media_xl_144923.jpg

Audi A8 4.2 FSI: €113.900
[AD AUTOTEST] Innovaties, daar draait het om in de topklasse van de automarkt. Audi is Mercedes en BMW nu te slim af met een hightech bedieningssysteem.
media_l_144914.jpg

Soepel bakbeest.
De afwerking en de keuze van de materialen in het interieur naderen de perfectie​

media_l_144915.jpg

Innovatief touchpad.
media_l_144916.jpg

Eigentijds pookje.


Met het unieke touchpad troeft Audi al z'n concurrenten af. Je hoeft niet meer naar knopjes te zoeken om de straatnaam voor de navigatie in te voeren, of de naam of het telefoonnummer van degene die je wilt bellen. Je schrijft de letters of cijfers simpelweg met je vinger op het touchpad. In het grote, multifunctionele scherm laat de computer onmiddellijk zien wat je (waarschijnlijk) bedoelt. Makkelijker kan niet.

Teleurstellend
Innovatie, vooral daar komt het op aan in de topklasse. Wie in de dure zakenklasse een nieuw model wil introduceren, doet er goed aan iets te vertonen wat de ander nog niet heeft. Audi doet dat dus met het aanraakscherm, maar het is wel teleurstellend dat de fabrikant in zijn nieuwe A8 niet meteen hybride-aandrijving levert. De grote concurrenten Mercedes (S-Klasse) en BMW (7 Serie) bieden deze al een tijdje.

De nieuwe A8 is te koop vanaf €95.200. Daarvoor krijg je de 3.0 TDI. Voor deze test viel de keuze op de 4.2 FSI benzineversie van €113.900. Elke A8 heeft standaard Quattro-vierwielaandrijving en een achttraps Tiptronic-automaat. De uitrusting is meer dan compleet.

Toch kun je nog heel veel accessoires kiezen om de A8 naar persoonlijke smaak verder aan te kleden. Zo had de testauto een elektrisch schuif-kanteldak voorzien van een zonnepaneel, waardoor in een zonovergoten geparkeerde auto de ventilatie blijft draaien om verhitting van het interieur te voorkomen. Kost ruim 3000 euro. Ook leuk: DAB digitale radio met cd-kwaliteit. Prijs €764.

Zo hoort een topauto er uit te zien
De afwerking en de keuze van de materialen in het interieur naderen de perfectie. Zo hoort een auto in de topklasse eruit te zien én aan te voelen. Natuurlijk is de A8 enorm ruim. Met als gevolg dat het ook een bakbeest is om te parkeren. Wel weer een pluim voor het geraffineerde design, waardoor de A8 aan de buitenkant helemaal niet zo groot lijkt als hij daadwerkelijk is. De voetenruimte bij de achterbank valt tegen door een enorm onhandige tunnel in de vloer.

De fluisterstil rijdende A8 is voor een belangrijk deel uit aluminium geconstrueerd en dat merk je in het gewicht én het weggedrag. Hij gedraagt zich net even wat lichtvoetiger op de weg dan een S-Klasse of 7 Serie. Juist omdat deze auto standaard de zware 4x4-techniek met zich meezeult, is dat een grote verdienste.

Heerlijk comfortabel
De vering is te allen tijde heerlijk comfortabel. De besturing voelt bij lage snelheden lichter aan dan bij menig concurrent, maar is ook dan nog uitermate precies. De wegligging is solide en bij regen en in de winter biedt de Audi dankzij de 4x4 meer veiligheid dan z'n concurrenten met alleen achterwielaandrijving.

De V8-motor kan de grote Audi makkelijk aan. Hij krijgt er zelfs de prestaties van een sportwagen mee. Bovendien neemt deze motor op de 100 km met een liter benzine minder genoegen dan voorheen. De A8 ontvangt ondanks z'n omvang, gewicht en gigantische motor daarom toch nog het groene energielabel C. En slurpt met zijn praktijkverbruik van rond de 1 op 9 niet of nauwelijks meer dan zijn concurrenten met hybridetechniek. (NIEK SCHENK)

EINDCIJFER: 8,7
De A8 voelt ondanks z'n omvang verbazingwekkend compact aan. Het topmodel van Audi gedraagt zich opmerkelijk lichtvoetig op de weg, terwijl hij mede dankzij de standaard 4x4 uitermate koersvast is. Zijn bedieningsgemak is uniek.

PLUS
Unieke touchpad-bediening.
Standaard 4x4.
Heerlijke motor en automaat.
Lichtvoetig weggedrag.

MIN
Onhandige voetenruimte achterin.
Hoge prijs.
Een bakbeest om te parkeren.

Bron: www.ad.nl
 

Falcon

Donateur
Zien jullie nu echt het verschil tussen de A4 t/m A8.. ik moet altijd twee keer kijken. Prachtige auto's, maar niet elk uniek.. vind ik altijd wat jammer.
 

Wasmachineman

Forumguru
Is ook weer een voordeel. Een A8 rijder zal niet altijd willen voor vol aangezien te worden. Of een A4 rijder wordt weer voor een A8 aangezien.
Ik vind de A6 en A4 van achteren al op elkaar lijken en van voren lijken ze allemaal op elkaar.
 

sitechris

Donateur
zag net foto van nieuwe A6 in Duits autotijdschrift. Is bijna exacte kopie van A8. Audi geeft aan dat je verschil kunt zien door andere LED's in de koplampen. Best genante designpolitiek imo.
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik denk dat Audi er wel over nagedacht heeft hoe ze het best de verschillende types kunnen verkopen. Laat ze op elkaar lijken zodat het familiegevoel groot is tussen de verschillende Audirijders ! En inderdaad, alleen een "spotter" houdt ze uit elkaar !
 

Gieliovd

Forumguru
Dit zijn echt zulke mooie wagens...

Het moment dat ik met 280 over de Autobahn vloog in een A8 4.2TDI wist ik het wel, dit zijn de auto's.
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik blijf nog steeds van mening dat Audi de goede middenweg heeft gekozen.
Dit komt niet alleen door mijn verleden maar ook door de huidige verkoopaantallen.
 

plaza

Forumguru
HALLO, waar praten we over ?
Een auto die ruim 110.000 € kost = 3 hele mooie Superb combi 's bijmekaar

DOEI , DAAG EN TOT NOOIT ZIENS , AUDI !
 

Wasmachineman

Forumguru
Ja, zo ken ik er ook wel een, voor de prijs van een mooie S2C heb je ook 3 leuke Dacia MCW of zoiets ! Het is maar net wat je wilt.....
 

plaza

Forumguru
Ja, zo ken ik er ook wel een, voor de prijs

Laatste autoweek gelezen ?
Superb combi heeft de kwaliteiten van Volvo en Audi , maar kost een stuk minder.
Al had ik het geld voor een auto van deze klasse , had ik hem niet gekocht.
Stop het liever in je huis, dan is het over 5 jaar een waardevermeerdering,
tegen een waardedaling van 60.000€ van de auto.
In die contex moet je het lezen.
 

Wasmachineman

Forumguru
Is ook zo ! Geld stoppen in een nieuwe auto is altijd al een slechte investering geweest. Een met de kop eraf is veel aantrekkelijker qua prijs als hij je aanstaat. Zo hebben wij onze Fiat Panda ook gekocht toen.
 

Gieliovd

Forumguru
Ach mensen... deels jaloezie, deels afgunst, deels realiteitszin dat het toch wel exorbitante bedragen zijn.

Feit blijft, als ik echt serieus in het geld zou zwemmen zou ik het ook wel doen. Veiligheid, luxe, snelheid... genieten.

Ja, ik kan het geld beter in wederopbouw steken in getroffen gebieden. Natuurlijk.
 

Wasmachineman

Forumguru
Wij hebben een maal een nieuwe Polo gekocht in 1996. Daar hedden we ook geld voor want geen kinderen en geen koophuis, een leuke huurflat in Rotterdam toen. Toen een huis gekocht en vanaf toen nooit meer een nieuwe auto aangeschaft, altijd jong gebruikt. Meer investeren in zaken voor de kinderen en huis. En een ieder maakt zijn afweging natuurlijk. Gelukkig, want anders zou er voor ons nooit een leuke auto zijn met de kop eraf !!!!
Als ik een geldboom in de tuin heb dan staat er ook wel iets anders voor de deur hier.:smirk:
 

MarcoO2

Forumguru
De topictitel was "de topklasse verbeterd?"

Check dit filmpje eens... dan zeg ik toch al gauw "ja!" Maar ja, waar haal ik het geld voor een A8L W12 vandaan... :icon_smile_dead:
 

LenK

Forumguru
Jammer dat het bij Audi altijd meer van hetzelfde is.
Kom je voorrijden met je nieuwe A8.......
Als je geen andere kleur hebt, ziet niemand dat je een nieuwe hebt :icon_smile_dead:
 
Bovenaan Onderaan