Wasmachineman
Forumguru
Audi A8 4.2 FSI: geraffineerd design
Audi A8 4.2 FSI: €113.900
[AD AUTOTEST] Innovaties, daar draait het om in de topklasse van de automarkt. Audi is Mercedes en BMW nu te slim af met een hightech bedieningssysteem.
Soepel bakbeest.
Innovatief touchpad.
Eigentijds pookje.
Met het unieke touchpad troeft Audi al z'n concurrenten af. Je hoeft niet meer naar knopjes te zoeken om de straatnaam voor de navigatie in te voeren, of de naam of het telefoonnummer van degene die je wilt bellen. Je schrijft de letters of cijfers simpelweg met je vinger op het touchpad. In het grote, multifunctionele scherm laat de computer onmiddellijk zien wat je (waarschijnlijk) bedoelt. Makkelijker kan niet.
Teleurstellend
Innovatie, vooral daar komt het op aan in de topklasse. Wie in de dure zakenklasse een nieuw model wil introduceren, doet er goed aan iets te vertonen wat de ander nog niet heeft. Audi doet dat dus met het aanraakscherm, maar het is wel teleurstellend dat de fabrikant in zijn nieuwe A8 niet meteen hybride-aandrijving levert. De grote concurrenten Mercedes (S-Klasse) en BMW (7 Serie) bieden deze al een tijdje.
De nieuwe A8 is te koop vanaf €95.200. Daarvoor krijg je de 3.0 TDI. Voor deze test viel de keuze op de 4.2 FSI benzineversie van €113.900. Elke A8 heeft standaard Quattro-vierwielaandrijving en een achttraps Tiptronic-automaat. De uitrusting is meer dan compleet.
Toch kun je nog heel veel accessoires kiezen om de A8 naar persoonlijke smaak verder aan te kleden. Zo had de testauto een elektrisch schuif-kanteldak voorzien van een zonnepaneel, waardoor in een zonovergoten geparkeerde auto de ventilatie blijft draaien om verhitting van het interieur te voorkomen. Kost ruim 3000 euro. Ook leuk: DAB digitale radio met cd-kwaliteit. Prijs €764.
Zo hoort een topauto er uit te zien
De afwerking en de keuze van de materialen in het interieur naderen de perfectie. Zo hoort een auto in de topklasse eruit te zien én aan te voelen. Natuurlijk is de A8 enorm ruim. Met als gevolg dat het ook een bakbeest is om te parkeren. Wel weer een pluim voor het geraffineerde design, waardoor de A8 aan de buitenkant helemaal niet zo groot lijkt als hij daadwerkelijk is. De voetenruimte bij de achterbank valt tegen door een enorm onhandige tunnel in de vloer.
De fluisterstil rijdende A8 is voor een belangrijk deel uit aluminium geconstrueerd en dat merk je in het gewicht én het weggedrag. Hij gedraagt zich net even wat lichtvoetiger op de weg dan een S-Klasse of 7 Serie. Juist omdat deze auto standaard de zware 4x4-techniek met zich meezeult, is dat een grote verdienste.
Heerlijk comfortabel
De vering is te allen tijde heerlijk comfortabel. De besturing voelt bij lage snelheden lichter aan dan bij menig concurrent, maar is ook dan nog uitermate precies. De wegligging is solide en bij regen en in de winter biedt de Audi dankzij de 4x4 meer veiligheid dan z'n concurrenten met alleen achterwielaandrijving.
De V8-motor kan de grote Audi makkelijk aan. Hij krijgt er zelfs de prestaties van een sportwagen mee. Bovendien neemt deze motor op de 100 km met een liter benzine minder genoegen dan voorheen. De A8 ontvangt ondanks z'n omvang, gewicht en gigantische motor daarom toch nog het groene energielabel C. En slurpt met zijn praktijkverbruik van rond de 1 op 9 niet of nauwelijks meer dan zijn concurrenten met hybridetechniek. (NIEK SCHENK)
EINDCIJFER: 8,7
De A8 voelt ondanks z'n omvang verbazingwekkend compact aan. Het topmodel van Audi gedraagt zich opmerkelijk lichtvoetig op de weg, terwijl hij mede dankzij de standaard 4x4 uitermate koersvast is. Zijn bedieningsgemak is uniek.
PLUS
Unieke touchpad-bediening.
Standaard 4x4.
Heerlijke motor en automaat.
Lichtvoetig weggedrag.
MIN
Onhandige voetenruimte achterin.
Hoge prijs.
Een bakbeest om te parkeren.
Bron: www.ad.nl
Audi A8 4.2 FSI: €113.900
[AD AUTOTEST] Innovaties, daar draait het om in de topklasse van de automarkt. Audi is Mercedes en BMW nu te slim af met een hightech bedieningssysteem.
Soepel bakbeest.
De afwerking en de keuze van de materialen in het interieur naderen de perfectie
Innovatief touchpad.
Eigentijds pookje.
Met het unieke touchpad troeft Audi al z'n concurrenten af. Je hoeft niet meer naar knopjes te zoeken om de straatnaam voor de navigatie in te voeren, of de naam of het telefoonnummer van degene die je wilt bellen. Je schrijft de letters of cijfers simpelweg met je vinger op het touchpad. In het grote, multifunctionele scherm laat de computer onmiddellijk zien wat je (waarschijnlijk) bedoelt. Makkelijker kan niet.
Teleurstellend
Innovatie, vooral daar komt het op aan in de topklasse. Wie in de dure zakenklasse een nieuw model wil introduceren, doet er goed aan iets te vertonen wat de ander nog niet heeft. Audi doet dat dus met het aanraakscherm, maar het is wel teleurstellend dat de fabrikant in zijn nieuwe A8 niet meteen hybride-aandrijving levert. De grote concurrenten Mercedes (S-Klasse) en BMW (7 Serie) bieden deze al een tijdje.
De nieuwe A8 is te koop vanaf €95.200. Daarvoor krijg je de 3.0 TDI. Voor deze test viel de keuze op de 4.2 FSI benzineversie van €113.900. Elke A8 heeft standaard Quattro-vierwielaandrijving en een achttraps Tiptronic-automaat. De uitrusting is meer dan compleet.
Toch kun je nog heel veel accessoires kiezen om de A8 naar persoonlijke smaak verder aan te kleden. Zo had de testauto een elektrisch schuif-kanteldak voorzien van een zonnepaneel, waardoor in een zonovergoten geparkeerde auto de ventilatie blijft draaien om verhitting van het interieur te voorkomen. Kost ruim 3000 euro. Ook leuk: DAB digitale radio met cd-kwaliteit. Prijs €764.
Zo hoort een topauto er uit te zien
De afwerking en de keuze van de materialen in het interieur naderen de perfectie. Zo hoort een auto in de topklasse eruit te zien én aan te voelen. Natuurlijk is de A8 enorm ruim. Met als gevolg dat het ook een bakbeest is om te parkeren. Wel weer een pluim voor het geraffineerde design, waardoor de A8 aan de buitenkant helemaal niet zo groot lijkt als hij daadwerkelijk is. De voetenruimte bij de achterbank valt tegen door een enorm onhandige tunnel in de vloer.
De fluisterstil rijdende A8 is voor een belangrijk deel uit aluminium geconstrueerd en dat merk je in het gewicht én het weggedrag. Hij gedraagt zich net even wat lichtvoetiger op de weg dan een S-Klasse of 7 Serie. Juist omdat deze auto standaard de zware 4x4-techniek met zich meezeult, is dat een grote verdienste.
Heerlijk comfortabel
De vering is te allen tijde heerlijk comfortabel. De besturing voelt bij lage snelheden lichter aan dan bij menig concurrent, maar is ook dan nog uitermate precies. De wegligging is solide en bij regen en in de winter biedt de Audi dankzij de 4x4 meer veiligheid dan z'n concurrenten met alleen achterwielaandrijving.
De V8-motor kan de grote Audi makkelijk aan. Hij krijgt er zelfs de prestaties van een sportwagen mee. Bovendien neemt deze motor op de 100 km met een liter benzine minder genoegen dan voorheen. De A8 ontvangt ondanks z'n omvang, gewicht en gigantische motor daarom toch nog het groene energielabel C. En slurpt met zijn praktijkverbruik van rond de 1 op 9 niet of nauwelijks meer dan zijn concurrenten met hybridetechniek. (NIEK SCHENK)
EINDCIJFER: 8,7
De A8 voelt ondanks z'n omvang verbazingwekkend compact aan. Het topmodel van Audi gedraagt zich opmerkelijk lichtvoetig op de weg, terwijl hij mede dankzij de standaard 4x4 uitermate koersvast is. Zijn bedieningsgemak is uniek.
PLUS
Unieke touchpad-bediening.
Standaard 4x4.
Heerlijke motor en automaat.
Lichtvoetig weggedrag.
MIN
Onhandige voetenruimte achterin.
Hoge prijs.
Een bakbeest om te parkeren.
Bron: www.ad.nl