De Skoda Elroq

EdK

Forumguru

Skoda Elroq: elektrische SUV onder Enyaq - Vooruitblik​

De 4,5-meter-klasse​

Skoda Elroq (Illustratie: Larson)

wg0h6owuubplnd_800.jpg



Er lijkt een nieuwe subklasse op te komen in het land van de elektrische auto.
Die klasse zit nét onder de huidige vloot elektrische cross-overs en SUV’s en bevat elektrische SUV’s die zo’n 4,5 meter lang zijn.
Een belangrijke nieuwkomer in dit gebied is de Skoda Elroq, die we als het elektrische equivalent van de Karoq kunnen zien.

Highlights​

  • Elektrische SUV onder Enyaq
  • Onthulling begin 2024
  • Concurrent van Kia EV5 en Peugeot e-3008
Als het om SUV’s gaat, lijkt er altijd nog wel een gaatje te vinden dat autofabrikanten nog niet benutten.
We zagen dat eerder bij de benzinemodellen, denk aan een Volkswagen T-Roc die naast een Tiguan werd geplaatst en Mitsubishi’s Eclipse Cross die onder de Outlander werd geschoven.
In EV-land gaat het niet anders.
De forse cross-over is tot op heden de populairste vorm om een EV in te gieten.
De Kia EV6 valt in die categorie, net als de Hyundai Ioniq 5, de Toyota bZ4X, de Volkswagen ID4 en de Ford Mustang Mach-E.
Het zijn allemaal auto’s van zo’n 4,65 tot 4,75 meter lang, die derhalve niet alleen in Europa, maar ook elders op de wereld veel verkooppotentieel hebben.
Inmiddels lijken we aan de vooravond te staan van een nieuwe reeks elektrische cross-overs en SUV’s, die hun plaats nét iets onder de genoemde modellen vinden. Let wel: het gaat niet om auto’s uit een totaal ander segment.
Dat bestaat immers al: de Kia Niro is duidelijk kleiner dan de EV6, de ID3 is kleiner dan de ID4, enzovoorts.
Nee, we hebben het hier over auto’s die we volgens de klassieke standaarden nog altijd als ‘C-segmenter’ zouden kunnen typeren, maar dan nét iets kleiner en vaak ook nét iets SUV-achtiger.
Kia heeft de EV5 al aangekondigd, de nieuwe Peugeot e-3008 is duidelijk korter dan de auto’s uit ‘de EV6-klasse’ en dan is er nog de Volkswagen Group, dat met Skoda een soortgelijke weg gaat bewandelen.
Skoda Elroq (Illustratie: Larson)

Skoda Elroq

Modern Solid​

Dat doet het met de Elroq, een EV die dus net onder de Enyaq wordt gepositioneerd.
De Elroq is ongeveer 4,5 meter lang, zo’n 20 centimeter korter dan de Enyaq. Dat hij wat bonkiger oogt, komt deels door de gedrongen koets, maar ook wel door het design.
Dat leent veel elementen van de Skoda Vision 7S concept-car, waarmee de Tsjechen deze nieuwe ‘Modern Solid’-stijl voor het eerst lieten zien.
Verticale elementen spelen daarin een grote rol, bijvoorbeeld rond de koplampen.
De neus is in vergelijking met de Enyaq veel herkenbaarder als die van een EV.
Waar de Enyaq nog een enorme nepgrille heeft, zien we bij de Elroq slechts een dunne, zwarte balk met daarin de voor de assistentiesystemen benodigde sensoren en camera’s.
De achterzijde lijkt iets minder Vision 7S-achtig, en krijgt – denken we op basis van wat we tot nu toe hebben gezien – ‘gewoon’ horizontale achterlichten.
Toch is ook hier te zien dat Skoda voor een strakkere, (nog) meer opgeruimde stijl kiest.

Gezinsauto​

Hoewel de Elroq dus wat compacter is dan de Enyaq, profileert Skoda hem nadrukkelijk als een volwaardige gezinsauto.
Niet zo gek, want de ongeveer even grote Karoq (op benzine) is dat immers eveneens.
Skoda noemt de Elroq opvallend genoeg zelfs ‘de elektrische opvolger van de Karoq’, wat insinueert dat die uit 2017 stammende SUV geen opvolger op benzine meer krijgt.

Onderhuids verwachten we niet al te veel verrassingen bij de Elroq, die uiteraard op het bekende elektrische MEB-platform van de Volkswagen Group staat.
Reken op accupakketten van 58 of 77 kWh, zoals Volkswagen en Skoda die nu al gebruiken.
Een rijbereik vanaf meer dan 400 kilometer tot ver boven de 500 kilometer moet daarmee mogelijk zijn.
De Elroq is geen verre toekomstmuziek, maar wordt al in het voorjaar onthuld.
Hij mag dan meteen aan de bak, want volgend jaar verwachten we de eveneens op MEB-leest geschoeide Ford Explorer, die met 4,46 meter misschien nog wel het meest in de buurt komt van de Elroq.
Volkswagen komt op termijn ongetwijfeld met een eigen alternatief en dat geldt ook voor Hyundai, dat niet kan achterblijven als zustermerk Kia vanaf 2024 de EV5 levert.
Verder is er nog de Peugeot e-3008, die zelfs al een Nederlands prijskaartje heeft. Het wordt druk, daar in de 4,5-meter-klasse.

Bron: Autoweek
 

Canon-Eye

Forumguru
Ziet er wat mij betreft helemaal niet verkeerd uit...
Hopelijk hebben ze inmiddels zoveel EV-ervaring dat ze allerlei softwarematige kinderziekten nu meteen kunnen overslaan.
 

Tees

Donateur
Die Vision 7s vond ik al niet veel, dus de voorkant van de Elroq kan me ook totaal niet bekoren. Raar modernistisch gedoe, wat blijkbaar bij veel EVs verplichte kost is geworden. De achterkant is weer wat klassieker, doe mij dat maar.
Over 7 jaar koop ik wel een tweedehands Enyaq, sla ik de Elroq wel over ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
@Tees Je gaat vanzelf wennen aan zo'n dichte voorkant hoofdzakelijk in carrosseriekleur, hoor. Er is geen grille nodig, dus waarom zou je die dan simuleren?
Trouwens, zo héél modernistisch is dat nou ook weer niet, hoor. Google maar eens op plaatjes van de NSU Prinz4 (heb ik zelf ook verschillende van gehad) en de NSU 1000, TT of gewoon, uit de jaren '60. Ik zie de parallellen wel; weinig nieuws onder de zon.
 

EdK

Forumguru
Nou dat zegt voor mij al genoeg @JeSko !!
Als jij het niet lelijk vind dan moet de gemiddelde nederlander en vlaming het mooi vinden...
 

Tees

Donateur
OK @EdK, als ik een Elroq 'vind' zal ik m naar de politie brengen...

Ik heb nog even die NSU's gegoogled trouwens, en behalve de kleine grill zie ik weinig overeenkomsten met de Vision 7s of deze Elroq. Er hoeft van mij ook niet perse een (grote) grill in, maar het hoeft ook weer niet lelijk ;).
Het lijkt gewoon alsof alles maar hoekiger moet qua lijnen en lampen, en die laatste dan bijvoorkeur ook nog verticaal en/of horizontaal over de gehele breedte. Dat trekt me gewoon totaal niet.

Overigens zie ik her en der ook nog fotos tegenkomen die ook aan de voorkant klassieker ogen, zonder die scherpe hoek verticaal naar beneden. Dat vind ik alweer een stuk beter ogen. Van de zijkant bekeken en achterop vind ik m trouwens best prima qua lijnen. Tis alleen echt die snuit...
 
  • Haha
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Tsja Tees dat is de tijd, over 5 of 10 jaar dan gaan we weer naar de ronde vormen....
Dan loop ik te klagen over dat ze lelijk benne en loop jij in de 7e hemel van de voertuigen
 

JeSko

Forumguru
Zie zo vind ik hem zelfs ronduit knap @leon-cupra , Skoda raakt wel vaker de juiste snaren met hun design tegenwoordig.

O4 Is echt een mooie wagen, net als de Enyaq en deze Elroq. Superb vind ik op foto's wat minder, maar moet ik nog int echt zien.
 

BJF

Senior Member
Zet hem hier maar neer! In het zwart valt die dichte voorkant niet eens op. Mits voldoende rij-afstand zou ik mijn Tiguan er misschien zelfs op inruilen.
 

leon-cupra

Forumguru
@JeSko persoonlijk vind ik Skoda niet altijd even goed gelukt in hun design. De gewone personenwagens zijn altijd mooi tot knap geweest, hun “SUV” types vind ik, buiten de kodiaq , niet echt allemaal geslaagd. De Enyaq ook , zelfde wat ik bij de Elroq vind, die achterkant past niet bij de voorkant. Achterkant : saai , design van 10 jaar geleden, precies de koffer afgekapt met een mes, … . Voorkant is dan volledig het tegenovergestelde. Als je dan ziet naar de Enyaq coupé … hoop dat er dan ook een Elroq coupé komt. Dat zal pas een prachtige wagen worden.
 
Bovenaan Onderaan