De Scala wordt vernieuwd

ElScorpione

Forumguru
Jullie hebben het vast al gelezen, maar de Scala wordt vernieuwd.


Ik dacht eigenlijk dat de Scala niet zo'n populair model was, maar ze gaan er dus toch mee door. Ze noemen het zelfs een succesnummer. De nieuwe koplampen hebben twee verschillende led's voor de dagrijverlichting. Daar moet ik nog even aan wennen. Voor de rest ziet het er allemaal wel mooi uit. Ook mooi is dat het digitale dashboard standaard wordt meegeleverd. Ik ben benieuwd wat hij gaat kosten.

Verder ben ik ook benieuwd of ze nu wel schijfremmen achter monteren, in plaats van de trommels.

Of mijn volgende auto weer een Scala wordt, dat weet ik nog niet. Ik vind de Kamiq ook wel leuk, maar ik mis mijn Octavia toch stiekem ook wel een beetje. Misschien ga ik wel eens bij de Cupra buren winkelen (een Formentor), maar dan moet ik eerst de loterij winnen :LOL::LOL:
 

Captain Hook

Forumguru
Verder ben ik ook benieuwd of ze nu wel schijfremmen achter monteren, in plaats van de trommels.
Zo te zien wel:
1691832095463.png

Maar wat maakt dat uit dan?
Die auto remt echt niet beter of slechter hoor... 't Is hooguit iets visueels (voor sommigen dan).

En de discussie trommel- versus schijfremmen is al vaker langsgekomen...
 

JeSko

Forumguru
@Captain Hook

Trommelremmen koelen minder snel af, en verliezen daardoor sneller remkracht bij intensief gebruik, voor dagelijks gebruik geen probleem, ga je tougen of rijd je in de bergen met een caravan ben je beter af met schijfremmen rondom. Schijfremmen zijn echt wel beter dan trommelremmen.
 

Captain Hook

Forumguru
Oké, oké, dan beginnen we gewoon weer opnieuw: ;)


Enzovoorts, enzovoorts.

Kortom; er is niet een éénsluidend antwoord... :koffie:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Heb op de Up GTI ook trommelremmen. Kom niets te kort. Ga je er regelmatig het circuit mee op, dan wordt het een ander verhaal.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Nee, niet echt: de achterremmen doen ook op een circuit zo weinig dat fading geen grote rol speelt.
En met een Caravan/aanhanger van enig gewicht in de bergen zul je meer last krijgen van fading in de remmen van de aanhanger/caravan.
Hoewel die (ahw/caravan) dan wel meer op de achteras van de trekauto zal gaan leunen.
Maar als je dan al zo ver bent, was je vrij dom/roekeloos bezig.
 

EdK

Forumguru
rijd je in de bergen met een caravan ben je beter af met schijfremmen rondom
Wel het lijkt me dat een fabrikant een wagen bouwt en opgeeft wat MAX trekvermogen bij deze wagen is met trekhaak.
En aan de hand hiervan bepaald of er trommel of schijfrem achter komt die op hun werk berekend zijn.
En dat kolen van schijf beter is dan trommel...... wel als ik mijn buitenzijde vande trommel zie op de Fabia 4 dan zie ik daar een soort van koelvinnen zitten om het oppervlakte te vergroten en dus de koeling hiervan te vergroten, dus dat loopt ook wel los.
En tsja of je nu een wagen of een motor rijd, je remt meer af met de voorrem dan de achterrem dus in in meeste gevallen is een trommel MEER dan afdoende !!
 

JeSko

Forumguru
Allemaal leuk en wel maar schijven zijn toch echt beter, blijven langer koel en hebben meer stopkracht. Ik begrijp dat trommelremmen meestal voldoende zijn, maar dat is niet wat ik zeg, schijven zijn gewoon beter.
 

Captain Hook

Forumguru
Echt @JeSko, lees de artikelen nog maar eens die ik gelinkt had. ;)
Het één is niet 'gewoon beter' dan het ander. Het is anders, en er zijn specifieke voor- en nadelen aan beide systemen...
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@EdK

Leer eens lezen, ik zeg letterlijk, meer stopkracht en ze blijven beter koel. Waarom hebben high performance auto's altijd schijfremmen? En hoe groter de pk's hoe groter de remmen = meer wrijving = meer stopkracht.

@Captain Hook

Klopt, maar stopkracht van een schijfrem is beter dan die van een trommelrem, mij gaat het zoals al meermaals duidelijk geformuleerd om stopkracht, daarom zijn schijfremmen beter, remmen moeten toch goed stoppen of niet? Wat dan andere nadelen zijn (duurder o.a.) zal me worst wezen ;)
 

JeSko

Forumguru
@EdK

Ook op daily auto's zijn schijfremmen beter hoor, een auto met schijfremmen stopt beter dan eentje met trommelremmen. Dat trommels goedkoper, onderhoudsvriendelijker en dergelijke zijn is niet relevant voor mij, ik heb liever meer stopkracht. Waarom steken fabrikanten tegenwoordig soms terug trommel remmen op bepaalde auto's? Om hun winsten zo hoog mogelijk te maken/houden, als het dan kan op een lage pk auto doen ze het, en toch zou ook die auto beter af zijn met schijfremmen.
 

jesse_s93

Donateur
Ik onthoud mij even van de hele discussie wat beter of slechter is maar geef even antwoord op de vraag van de TS :). Ik verwacht namelijk dat er niet veel gaat veranderen hieraan, derhalve:
- De 1.0 (95 en 110 pk) zal trommelremmen achter hebben
- De 1.5 (150 pk) zal schijfremmen achter hebben

Daarnaast zal er, zoals nu ook bij bv de Polo en dacht ook de vernieuwde Karoq, standaard een digitaal display worden gemonteerd. De standaard versie is wel minder uitgebreid en heeft bepaalde mogelijkheden niet, zoals het tonen van de kaart. De Pro versie is de virtual cockpit zoals we die nu ook kennen.
 

ElScorpione

Forumguru
..........
Daarnaast zal er, zoals nu ook bij bv de Polo en dacht ook de vernieuwde Karoq, standaard een digitaal display worden gemonteerd. De standaard versie is wel minder uitgebreid en heeft bepaalde mogelijkheden niet, zoals het tonen van de kaart. De Pro versie is de virtual cockpit zoals we die nu ook kennen.
Aha, dat wist ik niet. Er zit dus blijkbaar nog een verschil tussen het standaard digitale display en de virtuele cockpit die we nu kennen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rosinfield

† In Memoriam
Slimme maar nare tactiek. Eerst mensen ergens mee lekker maken en dan kun kun je er later voor betalen
 

Captain Hook

Forumguru
'Nare tactiek'?
Hoezo? Da's business as usual hoor. Gewoon een kwestie van s & m, door al die bedrijven die niet evil zijn... :cautious:

Er zullen ongetwijfeld ook meer features gaan komen die per abonnement worden afgenomen. M.a.w. de hardware zit er al op/in, maar het wordt pas vrijgegeven als je er voor betaalt per periode.
Sommige merken doen dat al.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan