De Scala van HeMi24

hemi24

Forumguru
@JeSko : je hebt gelijk, maar zoveel zuiniger gaat een diesel ook niet zijn én is het prijsverschil aan de pomp ook niet zogroot meer…

Daarnaast, jong gebruikte Scala met diesel ga je ook weinig vinden in NL…
 
Persoonlijk denk ik dat een dieselmotor in een Scala iets minder rust in de cabine biedt in vergelijking met de 1.0 TSI, ook wel belangrijk als je dagelijks onderweg bent.

@hemi24: Vind jij de adaptive lane assist prettig in gebruik? Ik overweeg het al een tijdje. De 'standaard' lane assist vind ik toch al vrij snel ingrijpen, wat is het verschil dan precies, stuurt de adaptive lane assist echt mee?
 

hemi24

Forumguru
@OlivierDS : De standaard lane-assist duwt je meer bij één van de lijnen weg, waarbij de adaptieve versie meer het midden tussen de beide lijnen aanneemt, wat prettiger en vooral rustiger rijdt.

Ik vindt het fijn rijden en bij mij staat de lane-assist dan ook vrijwel altijd aan. Dit in tegenstelling tot de ID.3, daar had ik het standaard uit staan.
 

hemi24

Forumguru
Ondertussen bijna een half jaar met de Scala onderweg.
Bijna 30d km weggetikt en eigenlijk een probleemloze wagen.
Enige minpunt wat de dealer ook de nodige kopzorgen heeft bezorgd was de noodoproep unit die de verbinding kwijt was met de online-diensten. Heeft een handvol bezoekjes aan de dealer gekost, maar uiteindelijk is het toch weer goed gekomen.
Volgende service beurt staat over een 5d km alweer ingepland voor eind maart!

Maar eens gaan bedenken wat ik ga doen met de winter-/zomerbanden, want eigenlijk wil ik naar all-seasons toe, maar beide sets zijn nog goed.
Misschien maar gewoon in april wisselen naar de zomerbanden en dan net voor de winter over naar nieuwe all-seasons...
 

FNaRK_02

Senior Member
Ik heb nu de 10.000 aangetikt (wij rijden niet veel...) en inderdaad fijne auto. Helaas wel al 2x de monteurs moeten vragen de verwarmings / circulatieweerstand te vervangen (beiden onder garantie)
En nu de "olie-check" melding in het dashboard. Iets om op te volgen of mag ik 'm negeren ?
 

FNaRK_02

Senior Member
Ik bedoel eigenlijk meer dat dit volgens mij een reguliere onderhoudsmelding is en na 10.000 km een oliewissel vind il eigenlijk wat overdreven. Maar voel je vrij mij te overtuigen ;)
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als dat een oranje controlelampje is, zou ik even het oliepeil controleren............
Maar dat zou ik dus (ook wel vaker) doen.
 

hemi24

Forumguru
Wat Peter zegt, melding voor onderhoud na 10d km is niet normaal, tenzij de tijdsinterval (bijna) verstreken is…
 

hemi24

Forumguru
IMG_4102.jpeg

Het was weer eens tijd om de tank vol te gooien; dacht altijd dat er een 50 liter tank onder zat, maar er ging toch bijna 53 liter peut in… :cool:
 

hemi24

Forumguru
Gisteren was het tijd voor een gecombineerde olie- & inspectieservice, aangezien er weer 30d km voorbij waren sinds September…

Auto binnen gedaan bij de Skoda dealer en een kleine twee uur later kon ik weer m‘n weg vervolgen.
Niks bijzonders te melden, zeker aangezien in September al o.a. de bougies, remvloeistof en schijven+blokken waren vervangen.

Best wel saaie wagen, qua onderhoud; hopen dat het zo blijft! :dankje:
Huidige km-stand: 142.500.

Aangezien de bestuurdersmat dun werd onder de rechterhak, de auto (en mezelf) getrakteerd op een setje nieuwe premium matten.


Wat zit er aan te komen:
- winterbandenwissel
- APK (juni)
 

hemi24

Forumguru
Recentelijk de auto voor de APK gehad.
Dacht even lekker makkelijk bij de algemene garage (James) direct om de hoek bij het werk; wel zo handig, gewoon 's morgens neerzetten en 's middags weer ophalen.
Op zich prima en afgezien van ruitenwisserbladen voor die volgens hun niet goed meer waren en het mistachterlicht in de bumper waar vocht in zat verder geen punten.

Maar...

.... ja meneer, uw lampen moeten ook worden afgesteld, die staan niet goed!

Ik: Je kent de juiste procedure, aangezien het led-units?

.... ja meneer, maakt u zich geen zorgen dat weten wij en dat kunnen we perfect afstellen.

Ik: verbaast me alleen, aangezien de dealer ze bij de laatste beurt ook al heeft bijgesteld en ze in mijn beleving juist eerder te laag staan dan te hoog.

... meneer, onze keurmeester heeft het gecontroleerd en ze staan niet goed...

Ik: als het moet voor de APK goedkeur dan heb ik weinig keus is het niet? Let je wel even op het juiste percentage, zoals op de koplampunit zelf staat aangegeven: 1%?

... vertrouwd u ons maar, dat komt perfect in orde....



Nou zijn de dagen lang en heb ik sindsdien alleen nog maar in het schemer gereden, maar toen viel me op dat de lichtvlek niet erg ver voor m'n wagen ligt (zucht!!!)

Afgelopen weekend toch maar even de auto van de vrouw uit de garage en de Scala erin.
Met de neus tegen de roldeur en met potlood streepje gezet op het snijpunt van beide koplampen.
Vervolgens de auto een meter achteruit geschoven en wederom voor beide lampen een streepje gezet op de snijpunten.

En wat schetst mijn verbazing? Ruim 2cm verticaal op 1 meter horizontaal....
Dat is dus ruim 2%...

Wel -PIEPERDEPIEP-!!!!

Voor het einde van deze week toch maar even weer naar binnenrollen bij die prutsers in Zwolle!
 

Tees

Donateur
Pfff, frustrerend idd! Altijd zeggen ze dat ze precies weten wat ze doen, en te vaak doen ze toch wat anders dan je aangegeven hebt...
 

PizzaPieter

Donateur
Kansloos, zéker als je er specifiek om vraagt.

Heb dat momenteel met mn fiets. Er zit een cloink in het stuur. Gemeld bij beurtje.
'Hoort zo'.
Kan echt niet kloppen. 'Hoort zo'.

Dag later nog eens langsgereden, andere man.
'Oh nee, toch niet normaal. Balhoofdlager'.
Nieuwe afspraak.

'Meneer, balhoofd lagers vervangen, maar die waren gewoon goed. Prima in orde zo. Volgens monteur komt uit vering, is normaal'.
Rij naar buiten, cloink. Vering op vast. Cloink.
Weer naar binnen, kan toch niet goed zijn. Eerst was het geluid níét goed en nu het balhoofd lagers niet blijken te zijn, is het tóch goed?
'Moeten we nieuwe afspraak maken'.

Fiets gebracht, dag kwijt.
'Niets kunnen vinden, extra lucht in vering gedaan. Is normaal'.
Rij weg. Cloink. Wiebel met stuur, cloink cloink. Nondexxxxxx. Moest weg, gemaild.

Gisteren na 5 mails opnieuw gebracht..ben benieuwd. 'Chef werkplaats is inmiddels ook op de hoogte'. Mag ik hopen als diezelfde zeikerd al voor 3e x terugkomt met een geluid en gevoel wat andere fietsen niet hebben.

Ik zóú langskomen zodat ze even proefritje konden maken en konden bevestigen dat t niet normaal is....maar hij 'mocht' blijven en ik kreeg een gare ebike mee. Ben benieuwd

(Sorry voor.topic-hijack)
 
Bovenaan Onderaan