De RS van Bonfix

Beste forumleden en experts,

Sinds eergisteren eigenaar van een zilveren RS combi 2.0 TFSI
Ik woon in het midden van het land en heb het voorrecht dat 1 van mijn beste vrienden werkzaam is bij de VAG groep.

Hij heeft een mooie loods en heeft hiervoor de nog altijd rijdende 'Franse dame' on the road weten te houden.
Inmiddels met 347.000km aan ervaring maar rijdt nog immer prima. Deze auto bijna 10 jaar in bezit en ben de 3de eigenaar....tijd voor iets anders.
Aangezien ik ZZP-er ben is het mogelijk om gebruik te maken van de gunstige bijtellingsregeling, 35% over de dagwaarde. Zo rijd ik ook al een aantal jaartjes met de Laguna.

Voor de geïnteresseerden die denken: ehm een Laguna.... ja de Laguna op Zomervelgen..
IMG_8787.jpg
Winterslofjes zoals hij nu voor de deur staat:

49D35973-6E1B-4CE6-A9F5-568F07A2104C.JPG

------------------------------------------------------
Dan nu het nieuwe speeltje met direct een vraag: welke einddemper (lekje) zou je hierop zetten?
De hele pijp vervangen door origineel is vanzelfsprekend mogelijk (tamelijk kostbaar) maar als ik dan toch vervang dan jullie advies: WELKE?!

Fijn van een klepsysteem is: geluid wanneer je het wenst en stil/comfort als je een snelweg cruiser bent zoals ik veelal.
Heb echt geen zin om met 130km/u te moeten schreeuwen naar mijn vriendin.

Dus graag: uitlaat advies gevraagd en waar, bij wie ben ik aan het juiste adres om het product af te nemen?

IMG_8703.jpg
IMG_8700.jpg
IMG_8720.jpg IMG_8721.jpg

Ik heb nog 1,5 jaar mobiliteitsgarantie :giggle: de auto is tot februari nog netjes in onderhoud geweest bij de dealer.
De banden zijn nieuwe all seasons van Hankook en als jullie inzoomen op de rempartij voor en achter: nieuw Brembo.

Dit exemplaar heeft 185.231km gelopen en alle facturen, onderhoudsboekjes, schorsingspapieren (€7,80) zitten erbij.
Leuk detail: deze auto is nieuw overhandigd aan Michaela Merten een soort bekende Duitse..

Een vrouwenautootje dus.
De laatste eigenaar heeft zijn inentingspapieren laten liggen onder de bagageruimte in zeg maar 'het verborgen vak'.
Deze auto is dus gekocht in het plaatsje Ahaus net over de grens en staat nu in het midden van het land.

Wachten tot 3 januari op zijn RDW momentje.

Alle tips zijn welkom, eerste dingen die ik wil aanpakken zijn wat optische zaken zoals nieuwe naafdopjes.
Het rechter display van de climate heeft helaas een paar dode pixels dus ik zou ook graag zo'n ander display willen.

Zaken die binnenkort worden gedaan is distrubutie en de hele handel die daarbij komt kijken.
Zoals mijn maatje zegt: mooie klus voor de zaterdag.

Hopelijk gaat deze auto mij nog veel plezier geven met glimlachen.
Iedereen alvast bedankt voor adviezen en tips.
 
Beste, kleine update.

3 januari was de tenaamstelling in Nieuwegein. Ondertussen is er van alles besteld en geleverd. Opvallend is dat het advies: maak een winkelmandje bij Autodoc en 'wacht'.... heeft geresulteerd in het volgende.

Van €1442,- naar €939,- voor de bestelling. Van distributieriem, ketting, zuigers, wissers en alles dat daarbij hoort aan pakkingen, O-ringen etc. Winkelmandje rond de kerst gevuld en had gedacht toen leuke kortingen te krijgen.

Rond jaarwisseling werd er gedacht extra 'korting' maar gek genoeg was de korting op de 30-ste beter als op 31 december teleurstellend.

Gewacht tot 3 januari en ineens €939. Dat blijkt in het nieuwe jaar n.b. ineens een enorme besparing.

Daarnaast bleek mijn achterdemper simpelweg op, gaar niet meer te lassen. Heb nu een Ultersport einddemper eronder zitten.
Auto staat nog niet op kenteken dus niet meer mee gereden sinds 3 januari. Het starten vond ik fantastisch, eerste indruk lekker sportief geluid en dat terwijl alles er nog onder zit alleen is de demper dus nieuw. Zwart met 2 rvs pijpjes. Soort origineel maar dan fris.

De 28-ste staat ingepland om een groot onderhoud te doen inclusief de zuigers (Mahler). De motor heeft 185.000 gelopen zit nog Mobiliteitassistance op de auto. Ik wil hem graag tunen en dan is de gedachte dat alles fris en fruitig is in het vooronder wel fijn.

Motorkap beetje gereinigd en de motor zelf ga ik nog doen met een stoommachine om het zwart echt weer netjes te krijgen.
Zoals reeds gemeld is de originele radio vervangen door een Pioneer sph-da 160dab en zit de antenne zeer mooi weggewerkt in de rechter raamstijl. Dus nu Carplay en Android in de auto. Ik ben nog op zoek naar een juiste module voor Netflix/Youtube echter dat is een oerwoud aan info. Je hebt ze vanaf €50,- t/m €350,- welke nu precies de lekkere is vergt nog even een studie.

Voor de extra diepe sound vond ik een 500watt actieve sub (piek) met 100RMS goedkoop bij Bol tijdens de jaarwisselingssale. €80,- en de bijbehorende kabels €35,-. Het inbouwen is gedaan via de originele zekeringskast. Dus geen rare rode en blauwe kabels aan de accu geknoopt. De 50hz t/m 160hz komen lekker door. Vanzelfsprekend de auto inmiddels grondig gereinigd aan de binnenzijde. Achterwiel is eruit geweest en ieder hoekje en gaatje is met de stoomreiniger aangepakt. De subwoofer zit inmiddels vast. De dorpels zijn opnieuw gespoten die hadden wat pekelschade. Het interieur heeft nu ledlampjes en er komt nog een USBpoort in de unit van het rijtje naast de bandensensoren inleren.

Leuk om steeds iets te doen. Denk dat ik 2-2-2023 (auto is dan jarig) hem meldt bij de Belastingdienst. Lijkt mij ergens wel leuk om kenteken te krijgen met S (Skoda) en dan als einde RS. Zou wel heel toevallig zijn natuurlijk.
 

Bijlagen

  • IMG_9350.jpg
    IMG_9350.jpg
    91,3 KB · Weergaven: 27
  • IMG_9322.jpg
    IMG_9322.jpg
    103,4 KB · Weergaven: 30
  • 10223673-1756-4458-B94B-4150B3E57B9A.JPG
    10223673-1756-4458-B94B-4150B3E57B9A.JPG
    37 KB · Weergaven: 30
  • 3F76A27B-76AF-41D8-A2F8-7A96A5DAA93A.JPG
    3F76A27B-76AF-41D8-A2F8-7A96A5DAA93A.JPG
    36 KB · Weergaven: 29
  • 6F8E1DFD-FE9E-4CAC-815E-4FAE367DC915.JPG
    6F8E1DFD-FE9E-4CAC-815E-4FAE367DC915.JPG
    29,3 KB · Weergaven: 28
  • IMG_9198.jpg
    IMG_9198.jpg
    65,1 KB · Weergaven: 28
  • C17A5B27-5A06-4DAD-92AC-089E9FEF07D4.JPG
    C17A5B27-5A06-4DAD-92AC-089E9FEF07D4.JPG
    32,2 KB · Weergaven: 28

Rallye

Forumguru
Leuk om er zo mee bezig te zijn.

Je zegt overigens dat er een knop is waarmee je “de bandensensoren (kunt) inleren”. Dat is bij een O2 anders: er zijn geen bandensensoren, maar het systeem meet wijzigingen in de afrolomtrek via de ABS-sensoren: een lege band heeft immers een andere afrolomtrek. De knop doet wel een nulmeting van de afrolomtrekken om daarna een afwijking te kunnen constateren.
 
Je hebt helemaal gelijk mijn nog oude trouwe Laguna heeft wel echt de Bar meting/aanduiding.
De parkeersensoren waren een doorn in het oog. Even wat nieuwe houders besteld zoals op de foto is er nog 1 nalevering.

Beetje bij beetje, de trekhaak is demontabel. Wil ik even weer netjes zwart hebben en de doos moet nog een kwartslag naar binnen worden gedraaid. Nieuwe Logo's, wisserbladen van Bosch aero zitten er inmiddels op en naafkapjes.

Ben nu eigenlijk nog op zoek naar enkele zaken voor in de auto.
Zou graag nog een frisse nieuwe mattenset willen. Bestuurderszijde zit een klein gaatje in en zijn zwart met zilveren rand erom.

Op deze site kom ik veel leuks tegen maar helaas niet mijn mattenset (rode rand is net jammer met in het achterhoofd smaken verschillen)
 

Bijlagen

  • 96deec98-4dc6-40c4-94a5-13e0c16f4298.JPG
    96deec98-4dc6-40c4-94a5-13e0c16f4298.JPG
    230,5 KB · Weergaven: 13
  • 8fb4ab77-5761-4558-bb91-f75f09da2625.JPG
    8fb4ab77-5761-4558-bb91-f75f09da2625.JPG
    218 KB · Weergaven: 14
  • 472ea0ab-bec9-41b4-b29d-9cb9dbdd839a.JPG
    472ea0ab-bec9-41b4-b29d-9cb9dbdd839a.JPG
    86,5 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Of op Skoda-Parts.com, die hebben veel origineel Skoda spullen, meer dan Kopacek. Wel duurder in de verzending, dus e.e.a. opsparen is vaak een goed idee.
 
Even een update: mooie mattenset in ontvangst mogen nemen van een bekende van dit forum. Ik heb weer een fris setje onder de voeten.
Vanaf afgelopen zondag zijn er 'wat' vorderingen omtrent het hart van het beestje.

Op zich was het oordeel een nette verbranding en goede gouden kleur.
Toch flink wat afzetting met name onder de kleppen zie de verkoling.

Nu ziet alles er weer fris en fruitig uit. Krijgt heel wat liefde die krachtpatser... :thumbsup:
Morgen denk ik dat ik het kenteken ga aanvragen had leuk geweest als er nu naast de S-...-JT of RS mogelijk zou zijn als einde.
Het is en blijft dan gokken en wachten. Ach ja je kenteken uitzoeken/kiezen hier in NL is een erg lastige.

Heerlijk dat de motor weer zo netjes en fris eruit ziet. Hopelijk niet al te veel olieverbruik. Echt super nu alles los ligt dat alle kleine lekkages, zwetende delen zo zijn aan te passen met een nieuwe pakking. Verschrikkelijk die olievlekken van de buurman op zijn oprit en het openbare plekje voor de deur. 'drup, drup....'

Dit is natuurlijk niet allerdaags onderhoud maar heel fijn dat dit zo wordt gedaan.
 

Bijlagen

  • f33af4d2-4fa1-4f1e-aa68-67bb5b4d0fc6.jpg
    f33af4d2-4fa1-4f1e-aa68-67bb5b4d0fc6.jpg
    102,9 KB · Weergaven: 29
  • e491f4fb-8155-4913-939e-01beecad6517.jpg
    e491f4fb-8155-4913-939e-01beecad6517.jpg
    104,8 KB · Weergaven: 29
  • e491f4fb-8155-4913-939e-01beecad6517 (1).JPG
    e491f4fb-8155-4913-939e-01beecad6517 (1).JPG
    102,7 KB · Weergaven: 27
  • 93d6507b-e3e4-4036-90c5-1cc106f8c9ad.jpg
    93d6507b-e3e4-4036-90c5-1cc106f8c9ad.jpg
    111,9 KB · Weergaven: 27
  • IMG_0053.jpg
    IMG_0053.jpg
    88,1 KB · Weergaven: 28
  • IMG_0047.jpg
    IMG_0047.jpg
    131,2 KB · Weergaven: 23
  • IMG_0046.jpg
    IMG_0046.jpg
    104,9 KB · Weergaven: 23
  • IMG_0048.jpg
    IMG_0048.jpg
    114,6 KB · Weergaven: 24
  • IMG_0051.jpg
    IMG_0051.jpg
    133,1 KB · Weergaven: 27
  • IMG_0052.jpg
    IMG_0052.jpg
    129,1 KB · Weergaven: 28
Auto is inmiddels ingereden en voorzien van 'teveel' vermogen op de voorwielen. Het wedstrijdje durf ik nu best aan met enkele auto's.
Binnen een 1 en een kwartier zat het erop. TOP bedrijf en wat een feest om nu te rijden.
 

Bijlagen

  • Report_Skoda Octavia VRS.pdf
    623 KB · Weergaven: 33
Hij wilt lekker vooruit en Beau van het tuningbedrijf was ook erg blij met het behaalde resultaat. +67pk en +112NM
Ik had een kortingsvoucher van €100,- gewonnen. Ik vond de kleine investering het meer dan waard... dan staan er mensen te twijfelen bij de auto aanschaf. Zullen wij de 1.0 nemen of de 1.2 want ja die 20pk extra ga je vast en zeker wel merken.

De vermogenscurve laat ook alles behalve een gaatje zien in vermogenslevering.
IMG_0171.jpg IMG_0170.PNG

Mijn beperkte haar kleurt erg grijs zo op de foto zie ik. Het is toch echt nog altijd donkerblond.
Maar de lach komt zelfs zonder enige filter erg goed door. ;)
 

SuperBeeb

Forumguru
Mooi om te zien dat je zoveel investeert in het rijdend houden van een oudere RS. Is ook een vorm van duurzaamheid :thumbsup:
 
Bedankt voor de positieve berichten. Voor de duidelijkheid: voor mijn werk rijd ik dagelijks in het nieuwste spul (momenteel vaak elektrisch...zoals de Etron, EQS en de i7).

Mijn auto rijd ik als Youngtimer (ZZP-er) 35% bijtelling over de DAG-waarde en dan hop BTW weg ermee op brandstof en onderhoud. Kortom veel goedkoper vs fun kan ik niet rijden dus TOP.

Alleen ben ik verre van tevreden over het geluid van de UlterSport tot op heden. Het geluid is an sich mooi maar ik wil rust als ik over de snelweg cruise.

Ik ben nog zoekende of er iets van een oplossing is te vinden voor het overmatige brommen van deze uitlaat. Hij klinkt heel sportief, leuk voor in de Leidsche Rijn tunnel en als je vol gas geeft mag het allemaal best grommen maar soms irriteert het mij. Met 130km/u is het je voet enorm stil en vlak houden. Met een beetje versnelling is het meteen op zoek naar mijn petje... ;)

Dat er soms geen tijd is om sterretjes te laten repareren laat ik hieronder even zien: binnen een minuut van sterretje naar streep en bij stilstand op locatie sprake van een echte streep in de ruit. Gelukkig verzekerd maar ja altijd weer een eigen risico.

Volgende week maandag krijg ik een nieuwe originele ruit, leuk om te melden maar mijn auto vriend mag hem repareren op zijn werk. Mijn verzekering blijkt ook met hun een samenwerking te hebben. DAB+ antenne en milieu sticker Duitsland zijn de puntjes van aandacht.
IMG_0282.jpg
IMG_0283.jpg
IMG_0284.jpg

Tsja het is wat het is maar ook dit wordt weer opgelost.
 

hemi24

Forumguru
Zorg wel dat je een originele ruit van het pre-facelift model krijgt; na de facelift is de donkere baan wegbezuinigd…
 
Milieusticker kan gewoon bij de ANWB. Heb je al een Franse milieusticker?
Is een goede maar ik rijd 2x per jaar slechts naar de wintersport en kom nooit in Franse steden. Voor de kosten hoef ik het vanzelfsprekend niet te laten. De LEZ in Brussel, Delft etc wordt ook vaak vergeten. Altijd leuk al die andere regeltjes. Maar bedankt voor de tip.
 
Zorg wel dat je een originele ruit van het pre-facelift model krijgt; na de facelift is de donkere baan wegbezuinigd…
Sorry voor het lange uitblijven van een reply: heb de goede ruit gekregen alleen is hij nu vuil.
Via de verzekering kon ik het toevallig laten doen bij mijn auto vriend bij de dealer in N'gein.

De ruit lag in Kassel (Dutisland) en was na 3 dagen in NL, daarna middels een afspraak netjes vervangen: eigen risico €75,- en meteen een nieuwe milieusticker besteld. De DAB+ zit ook weer uit het zicht in de stijl.

Heb ook de franse sticker in bezit maar deze zit nieuw ergens in het instructieboekje/map.
Die gaat er pas op als ik met vakantie ga naar iets van Frankrijk.

Grappig overigens hoeveel mensen rondrijden met nog een hele ring om de Umwelsticker heen.
Dat doorzichtige deel hoort er verder niet omheen waar ik meen 75% wel mee zie rijden.

''
Zojuist ontvingen wij een schademelding van Muntstad Service Nieuwegein (Dealerglass). Dit betekent dat dit bedrijf gestart is met het afwikkelen van de schade aan uw auto. Gedurende dit traject houdt Muntstad Service Nieuwegein u op de hoogte van de voortgang. Mogelijk is er inmiddels ook een afspraak met u ingepland.
Eigen risico
Het eigen risicobedrag bedraagt voor ruitvervanging: € 75,- en voor ruitreparatie: € 0,-. Dit bedrag betaalt u aan Muntstad Service Nieuwegein (Dealerglass) wanneer u de gerepareerde auto ophaalt. Wij zorgen dan voor rechtstreekse betaling van de reparatiekosten aan het herstelbedrijf, dit hoeft u dus niet eerst voor te schieten.
"

Wel zo fijn en perfecte service uiteindelijk. Stickers, antenne hebben zij teruggeplaatst.
-------------------------------------
Na de Stage 1 kreeg ik naar mijn idee uit het niets 'ineens' een verminderde turbodruk.
Het voelde een beetje of de Stage1 was verdwenen.

Geen idee waaraan het kon liggen en er was ook geen storing zichtbaar op het dashboard.
In zijn 1 en 2 had ik nog iets van turbodruk maar daarboven werd het steeds beroerder.

Uitgelezen en daaruit bleek: er zit iets niet lekker. Storingen gewist en even geschakeld met de tuner wat het kon zijn.
Het euvel bleek snel gevonden en is nu vervangen door een TOP-exemplaar.


Lijkt net of de auto meer vermogen heeft teruggekregen bovenop de Stage 1.

Eind goed al goed en nog altijd genietend alhoewel het volgende project een nieuwe uitlaat gaat worden.
Ik vind het teveel aanwezig en wil de ideale mix van rust in de auto bij toeren en hij mag worden gehoord als het gas diep ingaat.

Mochten er tips zijn dan houd ik mij van harte aanbevolen.
 

Bijlagen

  • IMG_4980.jpg
    IMG_4980.jpg
    55,3 KB · Weergaven: 19
  • IMG_4979.jpg
    IMG_4979.jpg
    54,6 KB · Weergaven: 15
  • IMG_4978.jpg
    IMG_4978.jpg
    89,8 KB · Weergaven: 14
  • IMG_3356.jpg
    IMG_3356.jpg
    141,1 KB · Weergaven: 14
  • IMG_3355.jpg
    IMG_3355.jpg
    117 KB · Weergaven: 13
  • E3D5F196-0E52-4183-838C-0CCD931F4663.JPG
    E3D5F196-0E52-4183-838C-0CCD931F4663.JPG
    44,7 KB · Weergaven: 15
  • F6E16A01-7AD2-4153-AA7C-C56446F3E02A.JPG
    F6E16A01-7AD2-4153-AA7C-C56446F3E02A.JPG
    125,8 KB · Weergaven: 18
  • 8B748120-D1AE-46D2-8269-9852E6DCE88B.JPG
    8B748120-D1AE-46D2-8269-9852E6DCE88B.JPG
    134,2 KB · Weergaven: 18
Bovenaan Onderaan