CharlesTucker
Forumguru
Goedendag allen,
Zoals bij sommigen wel bekend heb ik ongeveer een maandje geleden m'n Arctic Green O2C Elegance ingeruild voor een race-blue O3C, in de Style Business uitvoering, met de 1.5TSI, gekoppeld met een handgeschakelde 6-bak. Ik heb er inmiddels zo'n 3300 kilometer mee gereden, en dus is het wel tijd voor wat eerste indrukken.
Kort samengevat, geen spijt van de inruil, en dat terwijl ik toch behoorlijk tevreden was over de O2. Qua komfort heb ik het gevoel dat ik er toch nog flink op vooruit gegaan ben, de auto is wat stiller, en ligt wat strakker op de weg, het voelt allemaal nog net wat hoogstaander dan de O2 al was. Ik weet niet precies wat het is, het MQB platform, de overstap van diesel naar benzine, van 15" naar 17" velgen, 7 jaar vooruitgang bij Skoda of 273000 kilometer minder slijtage. Waarschijnlijk een combinatie van dat alles.
Ik heb weinig ervaring met verschillende motoren, maar dat nieuwe 1.5TSI motortje in het vooronder bevalt me prima, hij is stil, komt goed van z'n plaats, doet het prima vanaf zo'n 1500 toeren, en is ook nog lekker zuinig vooralsnog. Nu zijn de meeste van m'n 3300 kilometer ook wel zodanig dat je bijna wel zuinig moet rijden, de eerste 40 kilometer op een dag rij ik eigenlijk gevolg van het overige verkeer vrij constant rond de 100, ideaal dus. Daarna nog zo'n 25 kilometer waar 130 ook wel toegestaan en mogelijk is. Maar al met al rijdt ie dus best vaak in de 2-cylinder modus. Daar voel je trouwens niks van, je ziet het alleen in het dashboard. Bij koude motor voel je misschien een heel klein schokje als ie overschakeld tussen 2 en 4 cylinders, na de eerste paar kilometers niet meer.
Qua luxe, hij is behoorlijk aangekleed, met onder andere de 9.2" Columbus in het dashboard. Dat is wel een flinke verbetering ten opzichte van de Swing in de O2. Het werkt prima, navigatie (vooral de verkeersinformatie met eventuele omleidingen) bevalt me heel goed. Weerberichten en "weerradar", leuke gadget, en misschien handig bij de wat langere trips. Hij connect met m'n hotspot van m'n telefoon, werkt prima. Ik gebruik "tasker" om de hotspot van de telefoon automatisch te activeren als ie de auto herkent. Met een wat geavanceerdere telefoon, met rSAP, zou het nog sneller en eenvoudiger gaan trouwens. Het panoramadak was ook een goede keuze, lekker veel licht in de auto. Ik mis daardoor wel het brillenvak in het dak, waar ik bij de O2 m'n zonnebril bewaarde.
Het Canton systeem is ook geweldig, goed geluid geeft ook wel een extra gevoel van luxe (maar dus ook geen brillenvak bovenop het dashboard, daar zit een van de 10 speakers). Elektrisch verstelbare stoelen, niet zozeer vanwege de elektrische verstelling, maar meer vanwege de extra verstelmogelijkheden, ook dat bevalt goed.
Ik heb bewust geen rijhulpjes zoals DSG, FA, ACC en LA aangevinkt, ik doe het allemaal het liefste zelf, zo veel werk is dat nou ook weer niet, en zolang het hulpmiddelen zijn en je er niet op kan en mag vertrouwen wil ik het ook niet in m'n auto, dan ga ik me maar vervelen. Tegen de tijd dat ik veilig en legaal een boek kan gaan zitten lezen ga ik enthousiast worden, maar nu nog niet. Er zit wel een achteruitrijcamera op, daar ben ik niet helemaal van overtuigd, het is zeker grappig, maar of het echt handiger is dan gewoon omkijken weet ik nog niet.
Ik heb best wel wat getwijfeld tussen een jong gebruikte Superb of Passat, een wat karig uitgeruste nieuwe Superb, of een fors uitgeruste nieuwe Octavia, en uiteindelijk voor de O3 gegaan. Onder meer vanwege de vernieuwingen zoals die 1.5TSI, en de full-LED koplampen, de auto voelt daarmee lekker modern. Het belangrijkste conclusie na een maand, ik heb er geen spijt van, ik ga me de komende jaren hier prima in thuis voelen.
Zoals bij sommigen wel bekend heb ik ongeveer een maandje geleden m'n Arctic Green O2C Elegance ingeruild voor een race-blue O3C, in de Style Business uitvoering, met de 1.5TSI, gekoppeld met een handgeschakelde 6-bak. Ik heb er inmiddels zo'n 3300 kilometer mee gereden, en dus is het wel tijd voor wat eerste indrukken.
Kort samengevat, geen spijt van de inruil, en dat terwijl ik toch behoorlijk tevreden was over de O2. Qua komfort heb ik het gevoel dat ik er toch nog flink op vooruit gegaan ben, de auto is wat stiller, en ligt wat strakker op de weg, het voelt allemaal nog net wat hoogstaander dan de O2 al was. Ik weet niet precies wat het is, het MQB platform, de overstap van diesel naar benzine, van 15" naar 17" velgen, 7 jaar vooruitgang bij Skoda of 273000 kilometer minder slijtage. Waarschijnlijk een combinatie van dat alles.
Ik heb weinig ervaring met verschillende motoren, maar dat nieuwe 1.5TSI motortje in het vooronder bevalt me prima, hij is stil, komt goed van z'n plaats, doet het prima vanaf zo'n 1500 toeren, en is ook nog lekker zuinig vooralsnog. Nu zijn de meeste van m'n 3300 kilometer ook wel zodanig dat je bijna wel zuinig moet rijden, de eerste 40 kilometer op een dag rij ik eigenlijk gevolg van het overige verkeer vrij constant rond de 100, ideaal dus. Daarna nog zo'n 25 kilometer waar 130 ook wel toegestaan en mogelijk is. Maar al met al rijdt ie dus best vaak in de 2-cylinder modus. Daar voel je trouwens niks van, je ziet het alleen in het dashboard. Bij koude motor voel je misschien een heel klein schokje als ie overschakeld tussen 2 en 4 cylinders, na de eerste paar kilometers niet meer.
Qua luxe, hij is behoorlijk aangekleed, met onder andere de 9.2" Columbus in het dashboard. Dat is wel een flinke verbetering ten opzichte van de Swing in de O2. Het werkt prima, navigatie (vooral de verkeersinformatie met eventuele omleidingen) bevalt me heel goed. Weerberichten en "weerradar", leuke gadget, en misschien handig bij de wat langere trips. Hij connect met m'n hotspot van m'n telefoon, werkt prima. Ik gebruik "tasker" om de hotspot van de telefoon automatisch te activeren als ie de auto herkent. Met een wat geavanceerdere telefoon, met rSAP, zou het nog sneller en eenvoudiger gaan trouwens. Het panoramadak was ook een goede keuze, lekker veel licht in de auto. Ik mis daardoor wel het brillenvak in het dak, waar ik bij de O2 m'n zonnebril bewaarde.
Het Canton systeem is ook geweldig, goed geluid geeft ook wel een extra gevoel van luxe (maar dus ook geen brillenvak bovenop het dashboard, daar zit een van de 10 speakers). Elektrisch verstelbare stoelen, niet zozeer vanwege de elektrische verstelling, maar meer vanwege de extra verstelmogelijkheden, ook dat bevalt goed.
Ik heb bewust geen rijhulpjes zoals DSG, FA, ACC en LA aangevinkt, ik doe het allemaal het liefste zelf, zo veel werk is dat nou ook weer niet, en zolang het hulpmiddelen zijn en je er niet op kan en mag vertrouwen wil ik het ook niet in m'n auto, dan ga ik me maar vervelen. Tegen de tijd dat ik veilig en legaal een boek kan gaan zitten lezen ga ik enthousiast worden, maar nu nog niet. Er zit wel een achteruitrijcamera op, daar ben ik niet helemaal van overtuigd, het is zeker grappig, maar of het echt handiger is dan gewoon omkijken weet ik nog niet.
Ik heb best wel wat getwijfeld tussen een jong gebruikte Superb of Passat, een wat karig uitgeruste nieuwe Superb, of een fors uitgeruste nieuwe Octavia, en uiteindelijk voor de O3 gegaan. Onder meer vanwege de vernieuwingen zoals die 1.5TSI, en de full-LED koplampen, de auto voelt daarmee lekker modern. Het belangrijkste conclusie na een maand, ik heb er geen spijt van, ik ga me de komende jaren hier prima in thuis voelen.