De O3C, 1.5TSI van Charles

CharlesTucker

Forumguru
Goedendag allen,

Zoals bij sommigen wel bekend heb ik ongeveer een maandje geleden m'n Arctic Green O2C Elegance ingeruild voor een race-blue O3C, in de Style Business uitvoering, met de 1.5TSI, gekoppeld met een handgeschakelde 6-bak. Ik heb er inmiddels zo'n 3300 kilometer mee gereden, en dus is het wel tijd voor wat eerste indrukken.

Kort samengevat, geen spijt van de inruil, en dat terwijl ik toch behoorlijk tevreden was over de O2. Qua komfort heb ik het gevoel dat ik er toch nog flink op vooruit gegaan ben, de auto is wat stiller, en ligt wat strakker op de weg, het voelt allemaal nog net wat hoogstaander dan de O2 al was. Ik weet niet precies wat het is, het MQB platform, de overstap van diesel naar benzine, van 15" naar 17" velgen, 7 jaar vooruitgang bij Skoda of 273000 kilometer minder slijtage. Waarschijnlijk een combinatie van dat alles.

Ik heb weinig ervaring met verschillende motoren, maar dat nieuwe 1.5TSI motortje in het vooronder bevalt me prima, hij is stil, komt goed van z'n plaats, doet het prima vanaf zo'n 1500 toeren, en is ook nog lekker zuinig vooralsnog. Nu zijn de meeste van m'n 3300 kilometer ook wel zodanig dat je bijna wel zuinig moet rijden, de eerste 40 kilometer op een dag rij ik eigenlijk gevolg van het overige verkeer vrij constant rond de 100, ideaal dus. Daarna nog zo'n 25 kilometer waar 130 ook wel toegestaan en mogelijk is. Maar al met al rijdt ie dus best vaak in de 2-cylinder modus. Daar voel je trouwens niks van, je ziet het alleen in het dashboard. Bij koude motor voel je misschien een heel klein schokje als ie overschakeld tussen 2 en 4 cylinders, na de eerste paar kilometers niet meer.