De O3C, 1.5TSI van Charles

CharlesTucker

Forumguru
Goedendag allen,

Zoals bij sommigen wel bekend heb ik ongeveer een maandje geleden m'n Arctic Green O2C Elegance ingeruild voor een race-blue O3C, in de Style Business uitvoering, met de 1.5TSI, gekoppeld met een handgeschakelde 6-bak. Ik heb er inmiddels zo'n 3300 kilometer mee gereden, en dus is het wel tijd voor wat eerste indrukken.

Kort samengevat, geen spijt van de inruil, en dat terwijl ik toch behoorlijk tevreden was over de O2. Qua komfort heb ik het gevoel dat ik er toch nog flink op vooruit gegaan ben, de auto is wat stiller, en ligt wat strakker op de weg, het voelt allemaal nog net wat hoogstaander dan de O2 al was. Ik weet niet precies wat het is, het MQB platform, de overstap van diesel naar benzine, van 15" naar 17" velgen, 7 jaar vooruitgang bij Skoda of 273000 kilometer minder slijtage. Waarschijnlijk een combinatie van dat alles.

Ik heb weinig ervaring met verschillende motoren, maar dat nieuwe 1.5TSI motortje in het vooronder bevalt me prima, hij is stil, komt goed van z'n plaats, doet het prima vanaf zo'n 1500 toeren, en is ook nog lekker zuinig vooralsnog. Nu zijn de meeste van m'n 3300 kilometer ook wel zodanig dat je bijna wel zuinig moet rijden, de eerste 40 kilometer op een dag rij ik eigenlijk gevolg van het overige verkeer vrij constant rond de 100, ideaal dus. Daarna nog zo'n 25 kilometer waar 130 ook wel toegestaan en mogelijk is. Maar al met al rijdt ie dus best vaak in de 2-cylinder modus. Daar voel je trouwens niks van, je ziet het alleen in het dashboard. Bij koude motor voel je misschien een heel klein schokje als ie overschakeld tussen 2 en 4 cylinders, na de eerste paar kilometers niet meer.

Qua luxe, hij is behoorlijk aangekleed, met onder andere de 9.2" Columbus in het dashboard. Dat is wel een flinke verbetering ten opzichte van de Swing in de O2. Het werkt prima, navigatie (vooral de verkeersinformatie met eventuele omleidingen) bevalt me heel goed. Weerberichten en "weerradar", leuke gadget, en misschien handig bij de wat langere trips. Hij connect met m'n hotspot van m'n telefoon, werkt prima. Ik gebruik "tasker" om de hotspot van de telefoon automatisch te activeren als ie de auto herkent. Met een wat geavanceerdere telefoon, met rSAP, zou het nog sneller en eenvoudiger gaan trouwens. Het panoramadak was ook een goede keuze, lekker veel licht in de auto. Ik mis daardoor wel het brillenvak in het dak, waar ik bij de O2 m'n zonnebril bewaarde.

Het Canton systeem is ook geweldig, goed geluid geeft ook wel een extra gevoel van luxe (maar dus ook geen brillenvak bovenop het dashboard, daar zit een van de 10 speakers). Elektrisch verstelbare stoelen, niet zozeer vanwege de elektrische verstelling, maar meer vanwege de extra verstelmogelijkheden, ook dat bevalt goed.

Ik heb bewust geen rijhulpjes zoals DSG, FA, ACC en LA aangevinkt, ik doe het allemaal het liefste zelf, zo veel werk is dat nou ook weer niet, en zolang het hulpmiddelen zijn en je er niet op kan en mag vertrouwen wil ik het ook niet in m'n auto, dan ga ik me maar vervelen. Tegen de tijd dat ik veilig en legaal een boek kan gaan zitten lezen ga ik enthousiast worden, maar nu nog niet. Er zit wel een achteruitrijcamera op, daar ben ik niet helemaal van overtuigd, het is zeker grappig, maar of het echt handiger is dan gewoon omkijken weet ik nog niet.

Ik heb best wel wat getwijfeld tussen een jong gebruikte Superb of Passat, een wat karig uitgeruste nieuwe Superb, of een fors uitgeruste nieuwe Octavia, en uiteindelijk voor de O3 gegaan. Onder meer vanwege de vernieuwingen zoals die 1.5TSI, en de full-LED koplampen, de auto voelt daarmee lekker modern. Het belangrijkste conclusie na een maand, ik heb er geen spijt van, ik ga me de komende jaren hier prima in thuis voelen.
 

ertromp

Forumguru
Leuk eerste verslag!
Grappig om te lezen dat je de auto “strakker op de weg” vindt liggen terwijl juist je O2 nog onafhankelijke achterwielophanging had en je O3 een starre achteras heeft
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CharlesTucker

Forumguru
Misschien wordt dat gevoel vooral veroorzaakt door de overgang van 15" velgen op de O2 naar 17" op de O3. Bij de O2 had ik af en toe het idee dat ie in bochten wat over die "ballombanden" wilde wegrollen. En het is ook niet echt een test, meer een gevoel. Ik ben een vrij rustige rijder.
 

Canon-Eye

Forumguru
bewust geen rijhulpjes zoals DSG, FA, ACC en LA aangevinkt
Om de DSG nou op één lijn te stellen met die rijhulpjes gaat me toch wel wat ver, eigenlijk.

Wel of geen automaat is m.i een fundamentele keuze. In mijn voor-vorige auto (O2c) beviel de DSG me heel goed maar op de Fabia Greenline was die helaas niet leverbaar. Ik heb er nu weer wel voor kunnen kiezen, maar de op de Seat ook aanwezige Lane Assist en grootlichtassistent laat ik welbewust uitgeschakeld. Daar beslis ik liever zelf over.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb bewust geen rijhulpjes zoals DSG, FA, ACC en LA aangevinkt, ik doe het allemaal het liefste zelf, zo veel werk is dat nou ook weer niet, en zolang het hulpmiddelen zijn en je er niet op kan en mag vertrouwen wil ik het ook niet in m'n auto, dan ga ik me maar vervelen. Tegen de tijd dat ik veilig en legaal een boek kan gaan zitten lezen ga ik enthousiast worden, maar nu nog niet.

Grappig. DSG en Lane Assist zou ik ook niet hoeven. Zoals reeds vaker vermeld ben ik over de ACC wel enthousiast. Van in de auto een boek kunnen lezen zou ik dan weer erg verdrietig worden.....
 

CharlesTucker

Forumguru
Om de DSG nou op één lijn te stellen met die rijhulpjes gaat me toch wel wat ver, eigenlijk.
Dat mag, ik respecteer je mening, maar deel 'm niet. Een DSG is een stukje (fraaie) techniek wat je wat werk uit handen neemt, schakelen en koppelen. Zo lang ik bewust en met volle aandacht met autorijden bezig moet zijn, dus eigenlijk zolang m'n auto niet level 5 autonoom is, vind ik het niet nodig dat dat werk me uit handen genomen wordt. Dat is voor mij niet anders dan binnen de lijntjes blijven en afstand tot de voorganger bewaren, dat hoeft mij ook niet uit handen genomen te worden. Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat in hoeverre een rijhulpje waardeert heel persoonlijk is, gelukkig kunnen we meestal kiezen.

(overigens, zonder DSG mis ik wel de zogenaamde "zeilfunctie" van die 1.5TSI EVO motor, maar of dat nou heel veel uit zou maken voor het verbruik vraag ik me af, als ik 'm nu in een versnelling laat uitrollen verbruikt ie ook niets, en hij remt ook nauwelijks af op de motor)
 

CharlesTucker

Forumguru
Is de 6e versnelling een extra overdrive of zijn alle versnellingen wat korter dat je weet @CharlesTucker ?
Sorry, ik heb geen idee. Ik heb wel naar aanleiding van je vraag wat gegoogled, en geleerd dat er verschillende definities van overdrive bestaan. Een definitie stelt dat er sprake is van een overdrive als de hoogste versnelling zodanig gekozen dat je met een lager toerental een bepaalde constante snelheid kunt vasthouden, met lager brandstofverbruik, geluid en slijtage tot gevolg, maar dat je de topsnelheid in die versnelling niet kunt bereiken. Een andere definitie stelt dat "overdrive" betekent dat de uitgaande as van de bak sneller draait dan de inkomende (dit schijnt een wat oudere definitie te zijn, nog van voor de tijd dat voorwielaandrijving populair werd). Maar wat die 6-bak bij mijn auto doet weet ik niet, iemand anders?
 

Canon-Eye

Forumguru
Een DSG is een stukje (fraaie) techniek wat je wat werk uit handen neemt, schakelen en koppelen.
Tsja, die mening respecteer ik natuurlijk ook. Maar die redenering hoef je niet eens zo heel ver door te trekken om de auto als geheel tot "hulpsysteem" of "rijhulp" uit te roepen. In de oertijd liepen we van grot naar grot - dát is pas bewust bezig zijn met je omgeving! Ik zie het fundamentele verschil niet zo tussen de automaat die mij helpt om de auto soepel in beweging te brengen en, pakweg, de clignoteur die het overbodig maakt om een voorgenomen richtingverandering kenbaar te maken met afgesproken handgebaren, of de rem(bekrachtiger) die erbij helpt dat ik tijdig tot stilstand kom als dat plotseling nodig is. Hadden we vroeger allemaal niet (of niet allemaal) en dat ging ook.

Ik hou overigens wel van het ad absurdum doortrekken van een redenering, al is het maar om aan te tonen dat die doorgaans niet onbegrensd blijft opgaan.
Zo zouden we bv. ook de schuld van alle verkeersongevallen bij de uitvinders van het wiel kunnen leggen... ;)
 

CharlesTucker

Forumguru
Eens, en ach, mensen lopen ook wel eens tegen elkaar aan, dus zonder wielen ook wel ongevallen (maar kun je dan nog wel van "verkeer" spreken). Maar, we zijn het redelijk eens, alleen leggen we de grens tussen realistisch en absurdistisch niet helemaal hetzelfde. Prima, houdt het forum levendig. En kennelijk hebben ze bij Skoda begrip voor onze beide standpunten, en die van veel anderen, voor zover dingen niet wettelijk verplicht zijn (clignoteurs bijvoorbeeld) kun je redelijk zelf kiezen of je bepaalde hulpmiddelen wel of niet op je auto laat installeren. En om heel eerlijk te zijn, ik had die DSG opgenomen in het rijtje om een klein beetje te provoceren. Hoewel ik 'm zelf daadwerkelijk op een hoop gooi met die andere systemen begrijp ik heel goed dat ik een van de weinigen zal zijn, al was het alleen maar omdat automatische versnellingsbakken, evenals je voorbeeld van rembekrachtigers, al veel en veel langer bestaan dan LA en ACC, en daarmee veel meer gemeengoed zijn in auto's.
 

Spector

Forumguru
Wat leuk, alsof ik mijn eigen ervaring lees na mijn overstap van de O2FL naar de O3FL (alleen dan met een iets andere motor)
 

CharlesTucker

Forumguru
Er zit wel een achteruitrijcamera op, daar ben ik niet helemaal van overtuigd, het is zeker grappig, maar of het echt handiger is dan gewoon omkijken weet ik nog niet.
Vorige week op de parkeerplaats van de Efteling ben ik erachter gekomen dat zo'n achteruitrijcamera toch best heel handig is, in sommige situaties. Hij zit namelijk aan de achterkant, en ik zit voorin. Als je dan schuin vooruit ingeparkeerd staat, en je moet dus achteruit wegrijden, dan kun je op je (groothoek) camera veel beter zien of dat veilig kan dan middels omkijken. Vooral als de auto naast dicht is of privacy-glas heeft. Je kunt uiteraard prima zonder, maar in zo'n specifiek geval toch best handig.

Overigens wist ik het bij het bestellen niet, maar het ding kan semi-automatisch parkeren. Zelf de snelheid regelen, en de auto stuurt zichzelf een mooi plekje in. Kennelijk valt dat onder de "parkeer assistent", standaard op de Style Business uitvoering, terwijl ik dacht dat alleen de sensoren voor en achter betrof. Ik heb het inmiddels een keer geprobeerd, werkt best aardig, de auto kwam iets te ver van de stoep naar m'n zin, maar keurig recht en in het midden tussen twee andere auto's in. Op een rijexamen zou ie denk ik wel geslaagd zijn. Nuttig, voor mij niet echt, maar wel lollig om je stuur uit zichzelf te zien draaien.
 
Bij mij in de straat kun je bijna alleen fileparkeren en de park assist heeft 'm toch in verdacht krappe plekjes gekregen als ik zelf twijfelde. Zet het aan het begin van de straat aan, display geeft aan wat past of niet, best handig :)

Soms zit hij er wel significant naast helaas...
 

Cordoba

Forumguru
@CharlesTucker Jouw voorbeeld van het nut van een achteruitrijcamera is weer net iets anders dan ik voor ogen had, toen ik las dat je het nut niet inzag. Er zijn ook situaties, waar er een laag obstakel is, zodat je dit vanuit de auto niet kunt zien. Met PDC-achter is het nut al minder, maar een achteruitrijcamera als je geen PDC hebt, kan toch wel helpen, net zo als wanneer je een aanhangwagen moet aankoppelen: dat kun je (als het goed is) perfekt zien op de camera.

Wat FA betreft: ik zie dat niet als een rijhulpje, maar meer als veiligheid, vooral als je net even ergens anders op let. Als je bijvoorbeeld in je spiegel kijkt om te zien of er al ruimte is om een vrachtauto voor je in te halen op de snelweg, en op dat moment maakt de vrachtauto een noodstop (door iets wat er voor hem gebeurt). De kans in zo'n situatie is bij veel mensen groot dat ze dan de vrachtauto voor zich raken of bijna raken, als het goed is voorkomt FA dat, of verminderd in elk geval de ernst van de aanrijding. Overigens zijn er heel veel gevallen dat FA in paniek schiet, omdat ie niet verder vooruit kijkt dan de auto direct voor je, en niet ziet dat die auto bijna verdwenen is en daarvoor vol op ruimte.
 
Bovenaan Onderaan