De O3 komt er aan, diesel of benzine?

Mitico

Actief lid
Eindelijk, het is weer mijn beurt om voor het einde van dit jaar een nieuwe auto te bestellen.

Mijn oog is gevallen op de O3 en het gaat vermoedelijk de hatchback worden. Ik heb altijd combi gereden en gebruikte eigenlijk alleen op wintersport de extra ruimte en dakrailing voor de skibox. Qua uiterlijk vind ik ze beiden even mooi, en momenteel heb ik een lichte voorkeur voor de hatchback.

Ik heb een 4 tal berekeningen bij de leasemaatschappij opgevraagd en zelf even doorgerekend. Netto per maand ontlopen ze elkaar niet veel. Ik heb de volgende modellen vergeleken (allen Style Businessline):
  • Combi 1.6TDI
  • Combi 1.2TSI
  • Hatchback 1.6TDI
  • Hatchback 1.2TSI
Opties:
  • Sunset
  • Ruitenwisser achter
  • Metallic lak (Brilliant Silver)
  • DAB
  • Verwarmbare voorruit
  • Dynamic pakket
  • Safety pack
  • Velgen 18" Alaris
Nu komt het; van de leasemaatschappij heb ik de exploitatiekosten doorgekregen, en als ik alles naast elkaar zet dan zitten er geen mega verschillen in de bedragen onder de streep. Wat is nu een betere keuze als ik uitga van een hatchback: de diesel of de benzine? De diesel is een 5 bak, de benzine is een 6 bak. Kortom, kunnen jullie mij voorzien van wat advies?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

Mitico

Actief lid
Is dat zo? Ik dacht dat de benzine variant 25% was en de diesel zou 21% worden. Als ik zou kiezen voor de diesel met 18" en hem dit jaar nog laat leveren dan valt hij toch in de 20%?
 

kansberg

Forumguru
@Mitico : Mooie uitvoering met mooie gekozen opties. Persoonlijk zou ik altijd voor de combi gaan (ruimte & looks), maar dat is dus persoonlijk.
Een diesel is minder geschikt voor veel korte ritjes, het uitlaatsysteem (turbo, DPF) en inlaatsysteem (EGR), hebben het dan zwaar en zullen op den duur voor storingen zorgen. De diesel springt wel economischer om met de brandstof dan de benzine variant, dat betekent minder tanken. Het voordeel van 6 versnellingen is dat je beter in een toeren gebied kunt blijven dan met 5. Uit ervaring weet ik dat het 'gat' tussen 2 en 3 errug groot is. Weet niet hoe het zit bij de OIII overigens.
Mocht je zeker willen zijn van spoedige levering (en de juiste bijtelling!), ga dan voor de benzine uitvoering, in het geval dat Nederland Zwitserland volgt in sancties tegen VW, en daarmee het VAG concern.

Succes!
 

Mitico

Actief lid
Door de DSG kom ik helaas net boven de gestelde normlease bedrag uit. Deze mag met maximaal 10% overschreden worden, maar dat wordt dan gelijk ook als eigen bijdrage aangemerkt....
 

Altos

Banned
Als je er niet vaak iets achter hangt vind ik de TSI Sedan het fijnste, als je regelmatig met een aanhanger/trailer of iets dergelijks rond gaat rijden lijkt mij het koppel onderin van de diesel wel prettiger rijden...Sedan (zonder ruitenwisser) vind ik sowieso mooier dan de Combi, uiteraard is ook dit mijn persoonlijke voorkeur.
 

Canon-Eye

Forumguru
maar dat wordt dan gelijk ook als eigen bijdrage aangemerkt
Voordeel daarvan is - als die regeling intussen tenminste niet veranderd is!* - dat die eigen bijdrage weer in mindering komt op het bijtellingsbedrag.
Kost je dus in feite maar (iets meer dan) de helft: het percentage van je hoogste schijf gaat er weer af.

* Daar heb ik met mijn laatste dienstauto (O2C 1.9 Tdi DSG, 25% bijtelling) ook nog met veel genoegen van geprofiteerd door met de werkgever een vrij aanzienlijke eigen bijdrage af te spreken (die elders weer deels werd gecompenseerd).
 

Altos

Banned
@Joske de 1.4 heeft idd een stuk meer pit maar de 105pk tsi die wij rijden mist net ff wat qua optrekken/klimmen wanneer er iets achter hangt, de diesels waar wij mee gereden hebben met deze aanhangsels hadden net ff wat meer grunt, niet twijfelen, gewoon gaan zeg maar
Verder is de 1.2 tsi gewoon heel stil en prettig hoor.
 

Spoetnik

Forumguru
@Canon-Eye , klopt zoals je omschrijft. Als je dan het bedrag van de overschrijding over de looptijd van het leasebedrag per maand neemt valt zo, n bedrag erg mee. Punt is ergens moet je een streep trekken. Met de optielijst in de hand is iedere auto, ook een Skoda, fors op te tuigen.
 

Mitico

Actief lid
Zo langzamerhand begin ik een beetje een beeld te krijgen wat het uiteindelijk moet gaan worden; ik denk de 1.2TSI en dan inderdaad maar "gewoon" 25% bijtelling ophoesten. Als het door de 18" velgen op een 1.6TDI daadwerkelijk 25% bijtelling gaat worden dan wordt de diesel ineens een stuk duurder in de (netto) kosten per maand.
 

Spoetnik

Forumguru
Ik was bij de volvo voor die 14% bijtelling wagen. Om daar aan te voldoen staat hij op megakleine wielen. Daar wordt al rekening mee gehouden en de wielen worden dan gewisseld voor grotere nadat de wagen op kenteken staat. . Dat zou je nog kunnen voorstellen om de wagen op 20 of 21 procent bijtelling te krijgen.
 

Mitico

Actief lid
Het scheelt In de uiteindelijke netto lasten niet zoveel met elkaar als ik de 25% TSI vergelijk met de 20% TDI. Vandaar dat het meer iets is, waar ga ik qua rijplezier meer voordeel bij hebben. Op zich spreekt de koppel van de TDI me wel aan, maar ik trek niets met de auto, en ik ga 1 keer per jaar de bergen in op wintersport....
 

Kogamyata

Senior Member
@Mitico Hallo,

Allemaal wijze praat. Je hebt het over comfort en bijtelling. Wat ik mis is het aantal km's je rijd. Bij 'n leasewagen van dit kaliber ga ik er vanuit dat je veelrijder ben en dan speelt die EGR niet zo erg. Bovendien als het zich voordoet wordt 't door de leasemij. vergoed en anders doet 't zich vermoedelijk pas na ca 170.000 km voor en dan ben je misschien al aan je volgende lease wagen. Je moet alleen nog even helder krijgen of je nou 25%, 21% of 20% bijtelling krijgt. Ook de optie van @Canon-Eye met eigen bijdrage is dan interessant. Ik ben 'n echte dieselaar dus raad ik je zoals meerderen aan om 'n 1,6 TDi te nemen en 5 bak. Hoog koppel en beresterk zeker als je nog 'n caravan overweegt.

Succes met zoeken, houdoe,
Joop.
 

JXX

Senior Member
@Mitico
Ikzelf heb de 1.2TSI HB en ben er tevreden over. Moet niets trekken maar regelmatig naar Leuven met 5 personen en bagage voor op kot. Vanwege het feit dat de ruit mee open gaat, is er zeker voldoende laadruimte, al verschillende keer een fiets erin en +++
Gebruik ligt over de eerste 8000 km op 5,3 - 5,4.
Ik zou zeker de ruitenwisser aanraden bij de HB, zou ik niet willen missen. Na regen hangt de achterruit vol en bij regenbuien loopt het water in baantjes over de achterrruit, fijn als je dan even de ruitenwisser kan gebruiken.
Keuze voor benzine of diesel hangt natuurlijk van je kilometers af. (vervuilen doen ze allemaal, de enen al wat meer als de andere...voorlopig blij met de keuze van benzine)
 

Mitico

Actief lid
Qua kilometers rij ik ongeveer 30.000 kilometer per jaar. Onze leaseregeling is gebaseerd op 40.000 km per jaar, 48 maanden looptijd. De regeling pakt dus bij ons ongunstig uit als je die 40.000 kilometer niet rijdt. Rij je minder dan is het voordeel helaas niet voor de berijder maar voor de werkgever.....
 

Cordoba

Forumguru
Als je dit jaar wil rijden zou ik zonder meer voor de benzineversie gaan. Er zijn op dit moment zoveel verhalen over de diesel en stoppen van de verkoop van VAG-diesels in bijv. Zwitserland, dat het zeer de vraag is of je dit jaar nog een diesel geleverd krijgt, en zoja wat de bijtelling gaat worden, of mogelijk dat de typegoedkeuring voor de nog te leveren diesels vervalt op basis van te hoge uitstoot (niet voldoen aan de euronorm). Kortom kiezen voor een diesel is echt een gok op dit moment.
 

Altos

Banned
Mijn vrouw rijd woon/werk verkeer 40.000 km per jaar met onze Tsi, voor aanschaf het kantelpunt incl. alles uitgerekend (onderhoud/mrb, alles) en het kwam voor ons neer op: gaan we meer km. maken is het wat duurder omdat diesel tanken goedkoper is maar rijd je minder dan de eerder genoemde km. dan bespaard het vanwege ondermeer mrb en dergelijke lage maandlasten bij stilstaand.

Het blijft lastig denk ik, ik wil mijn motor niet voelen in de pedalen, een ander wil diesel vanwege het koppel...zoveel mensen, zoveel wensen.
 
Bovenaan Onderaan