De nieuwe LADA

jalex_h

Forumguru
Tja, wat moet ik hier nu weer van vinden?
Van voren een Evoque, van achteren een Focus... Na de Koreanen en de Chinezen gaan de Russen nu kennelijk ook op de schaamteloze kopieertoer.
 

hemi24

Forumguru
Hoezo? Kopieeren doet Lada toch al sinds mensenheugenis?!?

Geschiedenis
De basis voor de Lada werd gelegd in 1966, toen de Italiaanse autoproducent Fiat een contract sloot met de Russische regering om een autofabriek te bouwen. Bovendien gaf Fiat de rechten voor de Fiat 124, in 1967 Auto van het Jaar, vrij voor de nieuwe fabriek (AvtoVAZ). Deze lichtgewicht auto werd aangepast tot het eerste Ladamodel, de Lada 2101, die de soms extreme Russische weersomstandigheden kon verdragen. Tot de vele aanpassingen behoorden de toevoeging van aluminium remtrommels aan de achterzijde en de vervanging van de originele Fiatmotor door een nieuwer ontwerp dat werd gekocht van Fiat. Deze nieuwe motor had een modern ontwerp voor een bovenliggende nokkenas, dat echter nooit gebruikt werd in Fiatmodellen. De wielophanging werd verhoogd om over de ruigere Russische wegen te kunnen rijden en het chassis werd gemaakt van dikker en zwaarder staal. De eerste Lada-modellen konden worden aangeslingerd voor het geval de accu leegraakte in Siberische omstandigheden, maar later werd deze mogelijkheid weer geschrapt. Een andere toevoeging die speciaal was bedoeld voor koude omstandigheden was een handmatige hulp brandstofpomp. De Lada 2101 ging in 1971 in serieproductie. Het was voor die tijd een bijzonder moderne auto.

Bron: Lada - Wikipedia
 

van_der_P

Senior Member
Dat is toch best slim. Waarom zou je zelf het wiel uitvinden als een ander dat al voor je gedaan heeft ?
En het houdt de prijs van je produkt laag. Kijk naar Skoda en Dacia bijvoorbeeld, andere verpakking, zelfde techniek als het moederbedrijf.
 

jalex_h

Forumguru
@hemi24: ik vind het nogal een verschil of je de rechten van een model koopt(zo zijn Seat en Dacia ook eens begonnen) of dat je domweg een (deel van) een ontwerp domweg min of meer kopieert en de oorspronkelijke fabrikant met lege handen achter blijft.
 
Bovenaan Onderaan