(de-)montage dakdragers Fabia I FL Hatchback

Erik_NL

Forumguru
bij de set (gebruikt gekochte) Skoda dakdragers voor onze Fabia I FL Hatchback 2004 ontbreekt de montagehandleiding.
Zoonlief heeft probleempje met de tweedelige kunststofafdekkingen van de bevestigingsgaten in het dak. Ze sluiten na demontage van de dakdragers niet goed aan.

Het voertuiginstructieboekje biedt geen soelaas.
Is ergens on-line montageinformatie te vinden?
Tips zijn welkom.

bij voorbaat dank!
 

turboturbo

Forumguru
Als ik me goed herinner, kwam ik hier ook niet goed uit in het begin. Later zag ik dat elke 'voet' z'n eigen kunststof afdekking heeft. Deze zijn niet uitwisselbaar. Dus even husselen en goed kijken of je kunt ontdekken welke voor/achter en links/rechts zijn.

Bij mijn dakdragers zaten er dacht nog (resten van) groene en rode stickers op de voet, maar weet niet meer of dat op de dakdrager zelf zat, of op de kunststof afdek-kap.

EDIT: o wacht, je bedoelt de kunststof afdek-kapjes voor op de sierstrip, bovenop de fix-points? Onder(in) de sierstrip zitten een soort plastic voetjes, waar je de afdek-kapjes in moet klikken. Bij mij braken ze op een enkeling na, 1 voor 1 af (uitgedroogd plastic)

Ik heb bij de dealer toen nieuwe voetjes besteld (1 per gat, dus 8 in totaal) en opnieuw er in gemonteerd. Om daar bij te kunnen, moet je de sierstrip uit de uitsparing halen. Dit kun je gewoon heel voorzichtig met je vingers doen. Je begint aan de voor- of achterkant de sierstrip er wat uit te wurmen en zo werk je van voor naar achter (of andersom). Let op dat je de sierstrip zelf zoveel mogelijk in z'n originele vorm laat, terwijl je 'm uit de goot wurmt/trekt. Ik had 'm teveel verbogen tijdens het eruit trekken, waardoor ik veel moeite moest doen om 'm weer netjes in de goede vorm terug in de goot te krijgen. Vervolgens kun je aan de onderkant van de sierstrip de nieuwe voetjes erin klikken. Op die 'voetjes' klik je vervolgens de afdekkapjes weer terug (aan de bovenkant, uiteraard)

En nu je er toch bent; kun je meteen dat bos en strand aan vuil, zand en mosgroei wat zich in de loop der jaren tussen de sierstrip en de goot heeft verzameld, uitkuisen. :shutup:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan