De juiste bandenspanning voor de komende maanden?

VEEJAY

Forumguru
Wat is verstandig qua bar bij de 17" 225 banden (Pegasus sportonderstel)?

Daar ik in de zomer zeer happy ben met 2.7 bar in alle banden heb ik hem nu op 2.3 gezet. Dit vanwege het feit dat ik minder grip leek te hebben toen ik met 2.7 bar een aardig bochtje maakte bij een vochtige wegdek.

Wat is uw mening?
 

Karstieman

Forumguru
met de 17'' 225 banden maakt het niet zoveel uit, daar deze toch veel wrijving hebben met het wegoppervlak (omdat ze zo breed zijn).
Echt smalle bandjes moet je in de winter in ieder geval niet te hard oppompen, omdat die wel 'bol' gaan staan en minder grip hebben.
Ik houd ze gewoon op 2.5bar /forum/images/graemlins/wink.gif
 

Karstieman

Forumguru
Re: De juiste bandenspanning voor de komende maand

nou...'t is mijn insteek voor deze winter /forum/images/graemlins/smile.gif

Ik heb nog nooit met deze banden in winters weer gereden, dus we moeten nog zien of 't werkt...
Maar tot nu toe sta ik volledig achter mijn theorie /forum/images/graemlins/tongue.gif
 
Re: De juiste bandenspanning voor de komende maand

Als je het benzineklepje opent staat daar de aanbevolen bandenspanning, en volgens mij is dat minder dat 2.5 bar.
 

Dutch

Actief lid
Re: De juiste bandenspanning voor de komende maand

De aanbevolen spanning voor 225 banden is volgens het klepje:
vóór: 2.2
achter 2.1

Ik lees hierboven veel hogere bandenspanningen. Wat zijn hiervan de voor- en de nadelen?
 

Dutch4x4

Senior Member
Re: De juiste bandenspanning voor de komende maand

Nadelen: geen. Theoretisch nadeel: iets minder grip.
Voordelen: lichter sturen, lager verbruik, Milieudefensie blij.

Je zult zien dat bandenfabrikanten altijd een (veel) hogere bandenspanning adviseren dan op het tankdopje staat. Vredestein adviseert voor zijn sportbanden bijvoorbeeld zelfs 3.0 bar!

Zelf rij ik met vóór 2,8 en achter 2,7. Maar voor de winter is VJ's vraag wel slim, want ik rij nooit met de 225-banden in de winter. Ietsje minder spanning is iets meer grip, zou je denken. Maar... smallere banden is óók meer grip, want hogere wieldruk op het gedeelte dat plakt op de weg. Hmm, is dus nog lastig te beantwoorden!
 

VEEJAY

Forumguru
Re: De juiste bandenspanning voor de komende maand

Je zou het niet zeggen maar ik denk meestal na voordat ik een draadje open /forum/images/graemlins/winkie.gif

Met 2,3 lijkt het alsof de auto sneller doorslipt bij optrekken van 1 naar 2. Geheel tegen de theorie in. Ik ga binnenkort weer 2.7 proberen.
 

Dutch

Actief lid
Re: De juiste bandenspanning voor de komende maand

Geen nadelen?? Wordt het comfort (voor zover je daarvan kunt spreken met een sportonderstel) dan niet minder (stoterige banden?)
 

VEEJAY

Forumguru
Re: De juiste bandenspanning voor de komende maand

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Dutch4x4 is een laagvlieger dus voor hem nooit nadelig /forum/images/graemlins/winkie.gif

Of iets wel of niet nadelig is, is natuurlijk een subjectief iets. /forum/images/graemlins/24.gif

Tuurlijk voel je meer hobbels etc. Het is maar net hoe je comfort definieerd. Sommige voelen zich comfortabeler als ze maximaal voelen wat de auto/banden doen. Sommigen vinden het comfort als ze juist minder voelen wat de banden te vertellen hebben en lekker over de weg zweven (ik denk aan mijn Peus 407 tijd).

[/ QUOTE ]
 

Dutch4x4

Senior Member
Re: De juiste bandenspanning voor de komende maand

Goed samengevat, VJ. /forum/images/graemlins/grin.gif

Met 'geen nadeel' bedoel ik voornamelijk 'geen gevaar' dan wel 'hogere kosten'. Sterker nog, je doet langer met je banden. Het comfort is puur een kwestie van smaak. Maar dat weet je pas als je 't geprobeerd hebt. /forum/images/graemlins/wink.gif
 
Re: De juiste bandenspanning voor de komende maand

maak je bandenspanning niet te hoog. dan slijten je banden op een niet zo'n prettige manier.
te lage spanning = meer verbruik
te hoge spanning = verkeerde slijtage
 

VEEJAY

Forumguru
Re: De juiste bandenspanning voor de komende maand

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
maak je bandenspanning niet te hoog. dan slijten je banden op een niet zo'n prettige manier.
te lage spanning = meer verbruik
te hoge spanning = verkeerde slijtage

[/ QUOTE ]

mee eens, vraag is alleen wat zijn de grenzen. De auto van mijn vriendin heeft om de twee weken 1.3 bar op de linkervoorband. Dan merk je het absoluut en is het niet prettig rijden, maar mijn vriendin bewijst dat het wel kan als ik er niet telkens op tijd bij ben.

Stelling:
&lt;2.0 = te laag
&gt;3.0 = te hoog

Alles daartussen is het een gevoelskwestie?

Wie reageert?
 

Karstieman

Forumguru
Re: De juiste bandenspanning voor de komende maand

Het maakt ook uit of je altijd alleen in de auto zit, of dat je veel rijdt met 4 personen + bagage.
Dat staat volgens mij ook in je bezineklepje, dat je met meer mensen meer bar in de banden moet blazen.
 
Re: De juiste bandenspanning voor de komende maand

Kunt nu beter zwemvliezen onderbinden! /forum/images/graemlins/grin.gif
 

deusjevo

Forumguru
Re: De juiste bandenspanning voor de komende maand

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Stelling:
&lt;2.0 = te laag
&gt;3.0 = te hoog

Alles daartussen is het een gevoelskwestie?

Wie reageert?

[/ QUOTE ]

Accoord Veejay, in m'n Slopel Astma rijd ik rond met 2.8 bar zomers en 2.5 bar 's winters.

Door abnormale snelle bandenslijtage zijn de bandendrukken wat omhoog gebracht door de garage.

Helpt absoluut hoor, ik gumde binnen 20.000 km een paar banden weg /forum/images/graemlins/crazy.gif , nu met deze spanning doe ik er 35.000 km mee. /forum/images/graemlins/cool.gif
 

deusjevo

Forumguru
Re: De juiste bandenspanning voor de komende maand *DELETED*

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Bericht verwijderd door VEEJAY

[/ QUOTE ]

Oehh, ik word nieuwsgierig /forum/images/graemlins/ahum.gif
 

VEEJAY

Forumguru
Re: De juiste bandenspanning voor de komende maand

Had berichtjes eerst niet goed gelezen en begon onzin te blaten /forum/images/graemlins/blush.gif
 
Bovenaan Onderaan