De Faab is er!

Skizzy

Lid
De Faab is er! Een dag eerder dan verwacht!
Een week lang heb ik getwijfeld of ik er wel goed aan deed om de Faab aan te schaffen.
Het is tenslotte maar een 1.4 bij een gewicht van 1.105. Maar een beetje twijfel is niet zo erg.
Long story short; ze rijdt geweldig en haar "traagheid" is helemaal geen probleem!
De stukjes die ik even heb mogen rijden (ik mag niet rijden i.v.m. handicap - omzetten gaspedaal) voelt gewoon heerlijk aan!
Ik kan niet wachten om hier kilometers mee te gaan maken!
En ik ben zó blij met het lusje in mijn achterklep, anders krijg ik 'm echt niet dicht :bloos:
FabiaVerstoppertje2.jpg

Er zullen waarschijnlijk wel wat dingetjes aan veranderd worden. Schoonheidsdingetjes.
Ik mis een armsteun! En ik vind de Faab veel te hoog op de poten staan.
Hoe kan ik dat het beste oplossen? Nieuwe wielen, of verlagen o.i.d.?

FCB1.jpg FCB2.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
Nieuwe wielen, of verlagen o.i.d.?
Van andere wielen behoort hij niet lager of hoger te worden - je moet zorgen voor nagenoeg dezelfde afrolomtrek (dus ook dezelfde diameter) anders krijg je rare teller-afwijkingen.
Maar dit forum staat barstensvol "verlagings-topics" m.b.t. alle modellen, dus daar is vast voldoende info te vinden over dit onderwerp.
 

Skizzy

Lid
Van andere wielen behoort hij niet lager of hoger te worden - je moet zorgen voor nagenoeg dezelfde afrolomtrek (dus ook dezelfde diameter) anders krijg je rare teller-afwijkingen.
Maar dit forum staat barstensvol "verlagings-topics" m.b.t. alle modellen, dus daar is vast voldoende info te vinden over dit onderwerp.


Nee ik weet dat 'ie dan niet lager wordt, maar de ruimte tussen het wiel en die kap daarboven wordt minder, toch?
Zitten nu 14' onder en de dealer zei dat 16' ook kan ofzo.
Maargoed, ik zal eens op zoek gaan naar de zogenoemde verlagings-topics. Dankje.
 

ertromp

Forumguru
Leuk de foto's. Verlagen: dat wordt andere veren of andere veer/demper combinatie.
Mooi dat de auto nu al bevalt!
 

Canon-Eye

Forumguru
maar de ruimte tussen het wiel en die kap daarboven wordt minder, toch?
Toch niet - als je er 16" of 17" velgen onder zou willen zetten, dan moeten daar verhoudingsgewijs plattere banden omheen waardoor de totale diameter (en dus ook straal) van het wiel nagenoeg gelijk blijft. Dat vult je wielkasten dus niet beter op...
Zulke heel erg platte banden gaan dan overigens wel weer ten koste van het rijcomfort (en het verlagen van de vering meestal ook), dus ik zou me eerst maar eens goed inlezen voordat je daar aan begint.
 

Skizzy

Lid
Toch niet - als je er 16" of 17" velgen onder zou willen zetten, dan moeten daar verhoudingsgewijs plattere banden omheen waardoor de totale diameter (en dus ook straal) van het wiel nagenoeg gelijk blijft. Dat vult je wielkasten dus niet beter op...
Zulke heel erg platte banden gaan dan overigens wel weer ten koste van het rijcomfort (en het verlagen van de vering meestal ook), dus ik zou me eerst maar eens goed inlezen voordat je daar aan begint.


Is ook zo!
Nee, minder band en meer velg rijdt inderdaad niet erg lekker! En persoonlijk vind ik het ook niet heel erg mooi staan.
Het verlagen hoeft ook niet gigantisch overdreven veel te zijn, het gaat maar om een heel klein stukkie.
En anders gaat er maar een zak zand in de kofferbak ;).
 

Cordoba

Forumguru
Originele foto's Skizzy. :thumbsup:

Bij wat lading in de kofferbak, wordt het 'gat' aan de achterkant al een stuk kleiner. Overigens zijn er standaard zowel 14" als 15" wielen geleverd, en 15" rijdt nog steeds comfortabel. Als je toch gaat verlagen, misschien een stukje rijden of meerijden met een verlaagde Fabia, dan krijg je een idee over het verschil in comfort.

Armsteun is ook wel te vinden, maar persoonlijk vind ik het niets bij dit formaat auto: met de armsteun naar beneden schakelt lastiger, en vooral de handrem is veel lastiger te bereiken. Met armsteun opgeklapt, kom ik bij het schakelen steeds met m'n arm tegen de opgeklapte armsteun. (bij de garage een keer vervangend vervoer met armsteun meegehad, ik geloof dat het een Seat Cordoba was, maar stoelen en binnenruimte zijn hetzelfde als bij de Fabia.
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor wat betreft de armsteun ben ik het niet met je eens - schakelen gaat (en ging - de F1 is al weer 2 auto's geleden) uitstekend, en die handrem heb je zo weinig nodig dat de minieme hinder voor mij niet opweegt tegen het genot van de permanente ondersteuning van m'n rechter elleboog.
Moest het "in between cars" begin 2011 een paar maanden doen met een F1HB zonder armsteun; met wekelijks minimaal 2 ritten van 250 km was dat echt niet fijn.
 

Skizzy

Lid
Originele foto's Skizzy. :thumbsup:

Bij wat lading in de kofferbak, wordt het 'gat' aan de achterkant al een stuk kleiner. Overigens zijn er standaard zowel 14" als 15" wielen geleverd, en 15" rijdt nog steeds comfortabel. Als je toch gaat verlagen, misschien een stukje rijden of meerijden met een verlaagde Fabia, dan krijg je een idee over het verschil in comfort.

Dankjewel!

De 15" kriebelt toch wel, maar ik heb net nieuwe banden dus dat gaat dan wel gebeuren zodra de banden af zijn.
Dat meerijden met een verlaagde Fabia is nog wel eens een goed idee.. Nu op zoek naar een verlaagde Fabia dus haha.

En wat betreft het armsteun-en-schakelen. Ik ben maar een kleintje én ik rijd automaat! De armsteun is voor mij ook echt bedoeld als armsteun bij het in- en uitstappen want dat gaat toch wat lastiger vanwege handicap en lengte :bloos:
 

Cordoba

Forumguru
Als je in het topic van mijn auto kijkt zie je alleen foto's met 15": oorspronkelijk 15" stalen velgen (met 195/50 banden), een keer andere wieldoppen erop, en toen er weer één foetsie was, gekozen voor 15" lichtmetaal (banden overgelegd) al is dat in mijn geval van een Audi A3 afkomstig. (link staat in mijn handtekening)

Overigens geen idee hoeveel gewicht je bij in-/uitstappen op de armsteun legt, maar die kan een beperkt gewicht hanteren. Je hoort af en toe dat er een armsteun kapot is gegaan doordat er teveel gewicht op heeft gesteund, maar soms ook bij bizarre acties als een monteur die met zijn halve gewicht op de armsteun drukt, waardoor later de bevestigingspunten gescheurd bleken te zijn. Ik begrijp dat het niet eenvoudig is voor je, maar als je echt een belangrijk deel van je gewicht moet afsteunen op de armsteun, misschien kijken of er een alternatieve constructie is te vinden, die wat meer kan hebben.

Meerijden met een verlaagde Fabia kan misschien op een meeting. Over een paar maanden is er een meeting in Varsseveld, misschien dat dat een goede mogelijkheid is voor je (ik weet niet precies wie er naar toe gaan, en met welke auto) Linkje naar topic van de meeting.
 

Kiswum

Forumguru
Het veranderen van de wielen zal de ruimte in de wielkasten hetzelfde houden.
Het rijgedrag kan net iets anders aanvoelen. In mijn geval had ik bij de zwarte velgen tevens bredere banden waardoor het fijne stuurde, alsof je meer grip hebt.

Het verschil met 15" (1e foto) en 16" (2e foto) is hier te zien bij mijn Fabia 1, p.s. hij is inmiddels verkocht hoor :):

IMG_20130530_140936 (2).jpg IMG_20130606_113118.jpg
 

Skizzy

Lid
Heb je hier wat aan. Bekijk bijlage 18904 Bekijk bijlage 18905 .
Heb tevens nog 16" alu met zomerbanden +/-5mm profiel.(zie te koop aangeboden bij mijn posting) pagina2. Zitten nu nog bij mijn ouders onder hun Fabia, want zij willen een kleinere maat.

De armsteun, is gewoon van een Fabia? Want dat vind ik wel interessant.
Maar ik blijf voorlopig bij mijn 14" bandjes totdat ze af zijn. Ik vind de 16" toch te groot ogen.

Al vind ik stiekem de zwarte 16" onder die van Kiswum wel mooi! .
 

Blacky

Forumguru
De armsteun, is gewoon van een Fabia? Want dat vind ik wel interessant. Het is voor een Fabia. Het is van Milotec en Milotec is Skoda tuner uit Duitsland .www.milotec.de
 

Cordoba

Forumguru
Skizzy: of de armsteun van Skoda is, is niet zo belangrijk. Skoda is onderdeel van de VAG-groep (VW, Audi, Seat en Skoda) en dat betekent dat veel onderdelen gewoon uitwisselbaar zijn. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met het vervangen van mijn interieur (stoelen en achterbank) voor dat uit een Seat Ibiza, stoelen is gewoon een kwestie van 4 bouten los, stoel met rails eruit, andere stoel erin rails op de goede plaats 4 bouten er weer in, klaar. Achterbank zittingen is ook binnen seconden gewisseld, alleen de rugleuning van de achterbank is nog even de vraag.

Wat ik hiermee wil zeggen: je kunt ook gaan shoppen bij VW Polo en Seat Ibiza/Cordoba en voor sommige onderdelen heb je nog veel meer keuzes. Mijn binnenverlichting (uitvoering met leeslampjes, origineel zonder leeslampjes) is bijvoorbeeld afkomstig uit een Seat Toledo. Kwestie van ene eruit stekker los, stekker in de andere, plaatsen, klaar. Bepaalde onderdelen zoals plaatwerk, koplampen, mistlampen en achterlichten passen natuurlijk niet door verschil in vormgeving, maar onderdelen die niet afhankelijk zijn van de vorm van de auto, passen bijna altijd.
 
Bovenaan Onderaan