De eerste 5500 km met m'n nieuwe O2C 1.6TDi Elegance

CharlesTucker

Forumguru
De eerste 5500 km met onze nieuwe O2C zitten erop, in een krappe anderhalve maand, en ik ben benieuwd of iemand geinteresseerd is in de ervaringen.

Ik ben niet echt een autofanaat, hoewel ik graag rij. Ik heb ook weinig ervaring met auto's. M'n eerste auto heb ik zo'n 1 jaar geleden gekocht, een 2e hands Ford Mondeo van 7 jaar oud. Toen die 15 jaar oud was ben ik van baan veranderd, en bij die baan hoorde toen nog een leaseauto, een Opel Zafira (1.9CDTi). Inmiddels zijn de leaseauto's wegbezuinigd, dus na afloop van het contract moest ik zelf iets gaan regelen. Wat belangrijk is voor ons is comfort, betrouwbaarheid, ruimte en economie, en niet perse in die volgorde. Ik voelde wel wat voor een 2ehands Passat, maar m'n vrouw wilde toch wel erg graag iets nieuws, iets waar ik het gezien de km's per jaar (zo'n dikke 40.000) ook wel mee eens kon zijn. Wel, gezien de combinatie van eisen, wensen en budget was de keus eigenlijk niet zo heel moeilijk. Potentiele concurrenten voor de O2C zijn naar mijn mening nieuw ofwel te duur, ofwel te klein, ofwel allebei.

We zijn dus gegaan voor "simply clever" en hebben in maart een O2C Elegance, 1.6TDi besteld, Arctic green, met als enige extra's een kofferbakschaal achterin en sunset glas achterin. Hij staat gewoon op de 15" standaard velgen. Op 6 juli is hij geleverd, exact in het midden van de al bij de bestelling door de dealer gedane voorspelling.

Inmiddels staat er al weer zo'n 5500 km op de teller, voor het overgrote deel snelwegkilometers in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Hongarije. En tot nog toe zijn we zeer tevreden. Misschien komt het omdat ie nieuw is, maar ik vind het comfort en "gevoel van comfort en luxe" vrij hoog, en ondanks dat de O2C toch zo'n 5000 euro goedkoper is dan de Zafira heb ik toch het gevoel dat ik erop vooruit ben gegaan. De gebruikte materialen vind ik prima. De auto gedraagt zich uitstekend op de snelweg, hij blijft lekker rustig van binnen, weinig windgeruis, weinig geluid van banden en motor dring het interieur binnen.

Net voorbij Wenen moest ik een keertje heel fors in de ankers vanwege het feit dat ik net iets te laat zag dat een van bloemetjesgordijnen voorziene VW bus op de middenbaan nog geen 60 reed, de auto gaf geen krimp, wat me een veilig gevoel gaf. Ook in het drukke en wat chaotische stadsverkeer van Budapest is het een prettige auto om in te vertoeven.

Het verbruik, zit nu na de vakantie op zo'n 5.1 liter per 100 km, maar daar zitten heel veel Duitse (130/140 km/u), Oostenrijkse (130) en Hongaarse (ook 130) snelwegkilometers tussen. Ook het stadsverkeer in Budapest hielp niet echt het verbruik omlaag te krijgen. Ik verwacht wel dat nu de vakantie voorbij is, het verbruik toch nog wel verder omlaag zal gaan, ik ben heel benieuwd.

Ik ben geen sportieve rijder, maar ook geen zondagsrijder. Ik hou me eigenlijk altijd aan de snelheidslimiet (kan iemand me misschien uitleggen waarom ik als ik 100 rij waar de limiet ook 100 is ik best vaak ingehaald wordt, terwijl als ik 120 rij waar de limiet 120 is, ik best vaak anderen inhaal?). Die 1.6 TDi motor past daar goed bij. Ook bij hogere snelheden blijft ie het prima doen, en blijft het motorgeluid erg laag. Als ik zonder cruisecontrol rij, is het af en toe opletten dat ik hem toch niet langzaam en ongemerkt naar de 130/140 laat lopen.

Het start-stop systeem, vind ik wel leuk, maar zal in mijn geval niet heel veel helpen. 's morgens kom ik twee stoplichten tegen, maar dan is de motor nog te koud, op de terugweg kom ik een stoplicht tegen, dus dat zet geen zoden aan de dijk qua zuinigheid. De eerste paar keer is het wel een vreemd gevoel, dat afslaan van de motor, en je vraagt je onwillekeurig toch wel af of ie ook weer vlot aanslaat (dat doet ie :D. De stilte draagt echter ook wel weer bij aan het gevoel van luxe.

Ruimte, geweldig! De bagageruimte is dacht ik zo'n 60 liter minder dan die van de Zafira, dus inpakken voor de vakantie vond ik toch best wel spannend. Maar kennelijk zijn de liters bij Skoda groter dan bij Opel, want het was absoluut geen probleem om alles in de achterbak te gooien, het gordijn kon nog dicht, netjes in de rails, en er had nog een koffer bijgekund. Ook de opbergruimte, vakjes en dergelijk voorin zijn een flinke verbetering t.o.v. de Zafira. De meiden (van 10 en 6 jaar oud) hadden ook geen klachten over de ruimte op de achterbank.

Minpunten, ik vind het lastig om een goede stand van de stoel te vinden, en heb eigenlijk ook het idee dat dat nog niet gelukt is. Aan de andere kant, na 2x 1450km vakantieverkeer was ik niet moe, en had ik ook geen last van rug- of andere pijntjes, dus het zullen toch best prima stoelen zijn. Verder eigenlijk nog niets gevonden, het enige is dat ik me toch nog steeds gedwongen voel om de keuze voor een "budgetmerk" te verdedigen. Iets wat natuurlijk helemaal niet nodig is, want de auto ziet er niet uit als "budget", en voelt al helemaal niet zo aan. Kortom, ik ben momenteel een zeer tevreden Skoda-rijder.

Met vriendelijke groeten, Peter
 

Fabia

† In Memoriam
Uitgebreide review, erg leuk om te lezen. Gezien de hoeveelheid Skoda die er nu rondrijden worden steeds meer mensen verstandig. En hoef je het ook steeds minder te verdedigen waarom je Skoda rijdt.
 
Mooi verhaal. Je keuze moet je nooit verdedigen. Het kan ook andersom; ik ben al jaren Apple gebruiker en moet dan verdedigen waarom ik juist meer aan een computer uitgeef. ;).
Ik vind Skoda overigens niet een goedkoop merk. De Octavia die ik heb besteld ligt net boven 30.000 euro aanschaf. Ik zie steeds meer 8000 euro muesli auto's op de weg, dus zo slecht is het nog niet!
 

CharlesTucker

Forumguru
Klopt helemaal, je hoeft je keuze inderdaad nooit te verdedigen, daarom verbaast het me zelf wel een beetje dat ik toch regelmatig de behoefte voel om dat wel te doen. Temeer daar ik zowiezo niet op merken en/of status kick. En inderdaad is Skoda ook niet echt een goedkoop merk, het is vooral de prijs/prestatieverhouding die bij Skoda vrij gunstig ligt. Ik heb ook het gevoel dat ik voor de auto betaal, en niet voor het bedrijfspand van de dealer (vergelijk bijvoorbeeld Swarttouw in Barendrecht, waar ik de mijne vandaan heb, eens met Breeman, BMW dealer langs de A15 in R'dam zuid).
 
Nooit verdedigen of schamen!!! Kennis van mij heeft een A6 station en sloeg stijl achterover van onze nieuwe O2, wat betreft luxe, compleetheid en verbruik! Overigens pastte de dressoirkast die we laatst moesten verhuizen niet in de A6 maar wel in de O2!!!!!
 

CharlesTucker

Forumguru
Inmiddels staan er bijna 30.000 kilometers op de teller, en is ie net terug van een verzorgingsbeurt bij Swarttouw. Ik had zelf geen klachten, en zij hebben ook niets gevonden. Ik had ze wel gevraagd eens naar de gordeloprolmechanismes (vooral linksvoor en rechtsachter) te kijken, ik had het idee dat die af en toe wat moeizaam oprollen. Ze hebben het netjes gesmeerd, en het loopt uitstekend nu. Verder hebben (verzekeringswerk) een klein sterretje in de voorruit gerepareerd. Een duidelijke uitleg gekregen, het bedrag wat ik moest betalen was ook het op de website genoemde bedrag voor een eerste VOI beurt. Tenslotte nog een goed gesprek met degene die mij de auto heeft verkocht, de fiets weer ingeleverd, en op weg naar huis. Oh ja, er lag nog een doosje hopjes in de middenconsole.

De auto bevalt na 30.000 kilometer nog steeds erg goed, evenals ik eerder in dit topic heb beschreven na 5500 km. Het verbruik is flink wat gedaald, en zit nu op 4.75l/100km. Ik doe daar wel een beetje m'n best voor, maar blijf ook niet met 90 op de snelweg rijden. Ik heb geen significant verschil gezien tussen zomer- en winterbanden. Ik vind ook nog steeds dat de stoelen enigszins voor verbetering vatbaar zijn, maar ik heb ook nog steeds geen last van vermoeidheid of pijn in m'n rug of zo (ook niet na nog een retourtje Hongarije afgelopen winter). Tenslotte voel ik helemaal niet meer de behoefte m'n keuze te verdedigen :).
 

CharlesTucker

Forumguru
Zo, de Octavia is net wederom eventjes goed verzorgd door de mannen en/of vrouwen van Swarttouw, de tweede VOI beurt, bijna 60.000 km op de teller. Eigenlijk niets te melden, alles werkt nog steeds zoals het hoort. Het "probleem" met de gordeloprolmechanismes is niet meer teruggekomen. Wederom een duidelijke uitleg over de rekening, die uiteraard geen verrassingen bevatte. Nog even gekletst met de verkoper, de fiets weer ingeleverd, en thuisgekomen het doosje Hopjes weer aan de kinderen afgedragen. Kortom, nog steeds dik tevreden met de Octavia en met Swarttouw als dealer.
 

Noord26

Forumguru
Alleen is de topictitel van 5K kilometers inmiddels niet meer actueel als je al over 60K zit.

Goed om te horen dat de auto naar behoren functioneerd en dat je ook zeer tevreden bent over je dealer.
 
Bovenaan Onderaan