CharlesTucker
Forumguru
De eerste 5500 km met onze nieuwe O2C zitten erop, in een krappe anderhalve maand, en ik ben benieuwd of iemand geinteresseerd is in de ervaringen.
Ik ben niet echt een autofanaat, hoewel ik graag rij. Ik heb ook weinig ervaring met auto's. M'n eerste auto heb ik zo'n 1 jaar geleden gekocht, een 2e hands Ford Mondeo van 7 jaar oud. Toen die 15 jaar oud was ben ik van baan veranderd, en bij die baan hoorde toen nog een leaseauto, een Opel Zafira (1.9CDTi). Inmiddels zijn de leaseauto's wegbezuinigd, dus na afloop van het contract moest ik zelf iets gaan regelen. Wat belangrijk is voor ons is comfort, betrouwbaarheid, ruimte en economie, en niet perse in die volgorde. Ik voelde wel wat voor een 2ehands Passat, maar m'n vrouw wilde toch wel erg graag iets nieuws, iets waar ik het gezien de km's per jaar (zo'n dikke 40.000) ook wel mee eens kon zijn. Wel, gezien de combinatie van eisen, wensen en budget was de keus eigenlijk niet zo heel moeilijk. Potentiele concurrenten voor de O2C zijn naar mijn mening nieuw ofwel te duur, ofwel te klein, ofwel allebei.
We zijn dus gegaan voor "simply clever" en hebben in maart een O2C Elegance, 1.6TDi besteld, Arctic green, met als enige extra's een kofferbakschaal achterin en sunset glas achterin. Hij staat gewoon op de 15" standaard velgen. Op 6 juli is hij geleverd, exact in het midden van de al bij de bestelling door de dealer gedane voorspelling.
Inmiddels staat er al weer zo'n 5500 km op de teller, voor het overgrote deel snelwegkilometers in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Hongarije. En tot nog toe zijn we zeer tevreden. Misschien komt het omdat ie nieuw is, maar ik vind het comfort en "gevoel van comfort en luxe" vrij hoog, en ondanks dat de O2C toch zo'n 5000 euro goedkoper is dan de Zafira heb ik toch het gevoel dat ik erop vooruit ben gegaan. De gebruikte materialen vind ik prima. De auto gedraagt zich uitstekend op de snelweg, hij blijft lekker rustig van binnen, weinig windgeruis, weinig geluid van banden en motor dring het interieur binnen.
Net voorbij Wenen moest ik een keertje heel fors in de ankers vanwege het feit dat ik net iets te laat zag dat een van bloemetjesgordijnen voorziene VW bus op de middenbaan nog geen 60 reed, de auto gaf geen krimp, wat me een veilig gevoel gaf. Ook in het drukke en wat chaotische stadsverkeer van Budapest is het een prettige auto om in te vertoeven.
Het verbruik, zit nu na de vakantie op zo'n 5.1 liter per 100 km, maar daar zitten heel veel Duitse (130/140 km/u), Oostenrijkse (130) en Hongaarse (ook 130) snelwegkilometers tussen. Ook het stadsverkeer in Budapest hielp niet echt het verbruik omlaag te krijgen. Ik verwacht wel dat nu de vakantie voorbij is, het verbruik toch nog wel verder omlaag zal gaan, ik ben heel benieuwd.
Ik ben geen sportieve rijder, maar ook geen zondagsrijder. Ik hou me eigenlijk altijd aan de snelheidslimiet (kan iemand me misschien uitleggen waarom ik als ik 100 rij waar de limiet ook 100 is ik best vaak ingehaald wordt, terwijl als ik 120 rij waar de limiet 120 is, ik best vaak anderen inhaal?). Die 1.6 TDi motor past daar goed bij. Ook bij hogere snelheden blijft ie het prima doen, en blijft het motorgeluid erg laag. Als ik zonder cruisecontrol rij, is het af en toe opletten dat ik hem toch niet langzaam en ongemerkt naar de 130/140 laat lopen.
Het start-stop systeem, vind ik wel leuk, maar zal in mijn geval niet heel veel helpen. 's morgens kom ik twee stoplichten tegen, maar dan is de motor nog te koud, op de terugweg kom ik een stoplicht tegen, dus dat zet geen zoden aan de dijk qua zuinigheid. De eerste paar keer is het wel een vreemd gevoel, dat afslaan van de motor, en je vraagt je onwillekeurig toch wel af of ie ook weer vlot aanslaat (dat doet ie . De stilte draagt echter ook wel weer bij aan het gevoel van luxe.
Ruimte, geweldig! De bagageruimte is dacht ik zo'n 60 liter minder dan die van de Zafira, dus inpakken voor de vakantie vond ik toch best wel spannend. Maar kennelijk zijn de liters bij Skoda groter dan bij Opel, want het was absoluut geen probleem om alles in de achterbak te gooien, het gordijn kon nog dicht, netjes in de rails, en er had nog een koffer bijgekund. Ook de opbergruimte, vakjes en dergelijk voorin zijn een flinke verbetering t.o.v. de Zafira. De meiden (van 10 en 6 jaar oud) hadden ook geen klachten over de ruimte op de achterbank.
Minpunten, ik vind het lastig om een goede stand van de stoel te vinden, en heb eigenlijk ook het idee dat dat nog niet gelukt is. Aan de andere kant, na 2x 1450km vakantieverkeer was ik niet moe, en had ik ook geen last van rug- of andere pijntjes, dus het zullen toch best prima stoelen zijn. Verder eigenlijk nog niets gevonden, het enige is dat ik me toch nog steeds gedwongen voel om de keuze voor een "budgetmerk" te verdedigen. Iets wat natuurlijk helemaal niet nodig is, want de auto ziet er niet uit als "budget", en voelt al helemaal niet zo aan. Kortom, ik ben momenteel een zeer tevreden Skoda-rijder.
Met vriendelijke groeten, Peter
Ik ben niet echt een autofanaat, hoewel ik graag rij. Ik heb ook weinig ervaring met auto's. M'n eerste auto heb ik zo'n 1 jaar geleden gekocht, een 2e hands Ford Mondeo van 7 jaar oud. Toen die 15 jaar oud was ben ik van baan veranderd, en bij die baan hoorde toen nog een leaseauto, een Opel Zafira (1.9CDTi). Inmiddels zijn de leaseauto's wegbezuinigd, dus na afloop van het contract moest ik zelf iets gaan regelen. Wat belangrijk is voor ons is comfort, betrouwbaarheid, ruimte en economie, en niet perse in die volgorde. Ik voelde wel wat voor een 2ehands Passat, maar m'n vrouw wilde toch wel erg graag iets nieuws, iets waar ik het gezien de km's per jaar (zo'n dikke 40.000) ook wel mee eens kon zijn. Wel, gezien de combinatie van eisen, wensen en budget was de keus eigenlijk niet zo heel moeilijk. Potentiele concurrenten voor de O2C zijn naar mijn mening nieuw ofwel te duur, ofwel te klein, ofwel allebei.
We zijn dus gegaan voor "simply clever" en hebben in maart een O2C Elegance, 1.6TDi besteld, Arctic green, met als enige extra's een kofferbakschaal achterin en sunset glas achterin. Hij staat gewoon op de 15" standaard velgen. Op 6 juli is hij geleverd, exact in het midden van de al bij de bestelling door de dealer gedane voorspelling.
Inmiddels staat er al weer zo'n 5500 km op de teller, voor het overgrote deel snelwegkilometers in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Hongarije. En tot nog toe zijn we zeer tevreden. Misschien komt het omdat ie nieuw is, maar ik vind het comfort en "gevoel van comfort en luxe" vrij hoog, en ondanks dat de O2C toch zo'n 5000 euro goedkoper is dan de Zafira heb ik toch het gevoel dat ik erop vooruit ben gegaan. De gebruikte materialen vind ik prima. De auto gedraagt zich uitstekend op de snelweg, hij blijft lekker rustig van binnen, weinig windgeruis, weinig geluid van banden en motor dring het interieur binnen.
Net voorbij Wenen moest ik een keertje heel fors in de ankers vanwege het feit dat ik net iets te laat zag dat een van bloemetjesgordijnen voorziene VW bus op de middenbaan nog geen 60 reed, de auto gaf geen krimp, wat me een veilig gevoel gaf. Ook in het drukke en wat chaotische stadsverkeer van Budapest is het een prettige auto om in te vertoeven.
Het verbruik, zit nu na de vakantie op zo'n 5.1 liter per 100 km, maar daar zitten heel veel Duitse (130/140 km/u), Oostenrijkse (130) en Hongaarse (ook 130) snelwegkilometers tussen. Ook het stadsverkeer in Budapest hielp niet echt het verbruik omlaag te krijgen. Ik verwacht wel dat nu de vakantie voorbij is, het verbruik toch nog wel verder omlaag zal gaan, ik ben heel benieuwd.
Ik ben geen sportieve rijder, maar ook geen zondagsrijder. Ik hou me eigenlijk altijd aan de snelheidslimiet (kan iemand me misschien uitleggen waarom ik als ik 100 rij waar de limiet ook 100 is ik best vaak ingehaald wordt, terwijl als ik 120 rij waar de limiet 120 is, ik best vaak anderen inhaal?). Die 1.6 TDi motor past daar goed bij. Ook bij hogere snelheden blijft ie het prima doen, en blijft het motorgeluid erg laag. Als ik zonder cruisecontrol rij, is het af en toe opletten dat ik hem toch niet langzaam en ongemerkt naar de 130/140 laat lopen.
Het start-stop systeem, vind ik wel leuk, maar zal in mijn geval niet heel veel helpen. 's morgens kom ik twee stoplichten tegen, maar dan is de motor nog te koud, op de terugweg kom ik een stoplicht tegen, dus dat zet geen zoden aan de dijk qua zuinigheid. De eerste paar keer is het wel een vreemd gevoel, dat afslaan van de motor, en je vraagt je onwillekeurig toch wel af of ie ook weer vlot aanslaat (dat doet ie . De stilte draagt echter ook wel weer bij aan het gevoel van luxe.
Ruimte, geweldig! De bagageruimte is dacht ik zo'n 60 liter minder dan die van de Zafira, dus inpakken voor de vakantie vond ik toch best wel spannend. Maar kennelijk zijn de liters bij Skoda groter dan bij Opel, want het was absoluut geen probleem om alles in de achterbak te gooien, het gordijn kon nog dicht, netjes in de rails, en er had nog een koffer bijgekund. Ook de opbergruimte, vakjes en dergelijk voorin zijn een flinke verbetering t.o.v. de Zafira. De meiden (van 10 en 6 jaar oud) hadden ook geen klachten over de ruimte op de achterbank.
Minpunten, ik vind het lastig om een goede stand van de stoel te vinden, en heb eigenlijk ook het idee dat dat nog niet gelukt is. Aan de andere kant, na 2x 1450km vakantieverkeer was ik niet moe, en had ik ook geen last van rug- of andere pijntjes, dus het zullen toch best prima stoelen zijn. Verder eigenlijk nog niets gevonden, het enige is dat ik me toch nog steeds gedwongen voel om de keuze voor een "budgetmerk" te verdedigen. Iets wat natuurlijk helemaal niet nodig is, want de auto ziet er niet uit als "budget", en voelt al helemaal niet zo aan. Kortom, ik ben momenteel een zeer tevreden Skoda-rijder.
Met vriendelijke groeten, Peter