de eerste 300 km staan erop

M

melkerbout

afgelopen vrijdag 24 september was het eindelijk zo ver. s' Middags om 16.00 uur stond er voor mij bij Autobedrijf Hamers in Voorschoten een glimmende Octavia Aqua Blue klaar. Uitstekend te woord gestaan door de dealer en na een lekker bakkie koffie en wat handtekeningen kon ik de sleutels in ontvangst nemen en was het tijd om lekker achter het stuur plaats te gaan nemen.

Eerst natuurlijk nog even een rondje om de auto heen gelopen, de afspraken welke ik met de dealer had gemaakt om nog even voor me te regelen waren allemaal in orde, zoals: de dubbele bodem, trekhaak met witte extra kentekenplaat. Luxe kentekenplaten en navigatie kaarten van Benelux, Duitsland, de Alphen landen en Frankrijk.

Na nog een bos bloemen in ontvangst te hebben genomen was het tijd om de dealer te verlaten en om heerlijk te gaan toeren. Nu was dit even wat minder omdat het tegen 17.00 uur ontzettend druk was bij Voorschoten / Leiden. Positief was dat ik direct kon genieten van de voortreffelijke DSG.
Na ruim 3 kwartier thuis aangekomen te zijn, snel even wat gegeten en een klein rondje langs ouders en schoonouders gereden.

Eerste indruk, wat is ie stil en wat schakelt het soepel. Wat meer mensen ook al reeds hebben gezegd, echt niemand geloofd dat ze hebben plaats genomen in een auto met 'maar' een 1.2tje. Mezelf blijft het ook verbazen. Ben nog een beetje bezig om zo netjes mogelijk in te rijden dus geen nog niet volgas, maar ik denk dat ie dan toch echt wel aardig ervandoor schiet.

Heb er nu ruim 300 km op staan en het lijkt of ie nu al iets soepeler gaat rijden. De stoelen zitten voor mijn lengte erg goed (1.76m) en voorin is het goed vertoeven.
De achterbank lijkt me vrij hard, tenminste heb even 5 minuten achterin gezeten en dat leek me wat stug. Kan ook aan mij liggen natuurlijk.:winkie:

Verbruik: De bc heb ik aangepast dat ie aangeeft .. km per liter. Gemiddeld is dit bij de eerste 300 km 1 op 14.7. Dit is met redelijk rustig rijden en af en toe even een beetje intrappen. Dit zal denk ik nog wel beter worden, hoewel ik dit al echt niet slecht vindt. Dit is met gecombineerd snelweg als binnendoor.

Wel heb ik direct last gehad van de ruitenwissers. Deze waren (denk ik) vanwege de wax laag enigzins de kluts kwijt. Op een gegeven moment bleven ze wissen en waren ze ook aan het trillen/wiebelen. Vanmorgen had ik dit weer niet.

Nadelen: Nouja nog niet echt, tenminste nog niets tegengekomen op dit moment maarja, kan ook bijna niet binnen 3 dagen.
Ben in ieder geval heel erg happy:baby012: met mijn nieuwe aanwinst. Het is echt genieten!

Ik zal jullie op de hoogte houden en een aantal foto's staan in mijn album. Hier zal ik er binnenkort nog meer aan toevoegen.

Voor degene die nu nog moeten wachten, het langen wachten wordt echt rijkelijk beloond. Hou vol!
 

Darkside

Forumguru
Gefeliciteerd. Mooie kleur ook. Heb ik ook een tijdje overwogen.
Veel rijplezier en blij om te horen dat de 1.2 en de DSG bevallen (al is het maar 300km).
 

RobPG

Lid
Van harte hoor. Heb de mijne daar ook gehaald. Grappig, mn 1.4 TSI zit op hetzelfde verbruik (BC). Maar wellicht dat de 1.2 nog wat zuiniger wordt als-ie meer ingelopen is.

Rob
 

nomad

Senior Member
Niet flauw bedoeld, maar 300 kilometer is natuurlijk geen rijimpressie.
Rij er eerst eens 10000 kilometer mee en geef dan eens aan wat er goed is en wat niet.
 
M

melkerbout

Beste Nomad,

ik snap dat je het niet flauw bedoeld maar het is even om mijn enthousiasme te beschrijven na de eerste paar km en mijn ervaring/eerste indruk over de auto. Denk, mensen vinden dat wellicht leuk om te lezen.
 

Fabia

† In Memoriam
Daarom hebben we juist het Skodaforum waarop mensen hun enthousiasme kunnen delen. Ook of juist al ze de auto nog maar net hebben.
 

hemi24

Forumguru
Altijd leuk om te lezen zulke enhousiaste verhalen over een (nieuwe) Skoda!

300km in een weekend mag dan niet veel zijn voor een review, maar als je dat doorzet kom je toch al snel over de 30k per jaar..! ;)
 

corsaar

Senior Member
Mijn vorige auto kocht ik in februari 2009 en na 300 km
wist dat het een verkeerde keus was. Bij de Yeti wist ik dat ik er lang mee wil rijden. Beide is dus mogelijk.
 

hemi24

Forumguru
@Corsaar: had je toen niet het gevoel van "had ik nu toch maar een fatsoenlijke proefrit gemaakt..!" ???
 

FlyAirJ

Nieuw lid
@Corsaar: had je toen niet het gevoel van "had ik nu toch maar een fatsoenlijke proefrit gemaakt..!" ???

Die fout heb ik ook eens gemaakt. Een Peug 306 Station gekocht zonder proefrit! Het was één van de laatste exemplaren (kon de kleur ook niet meer kiezen) dus een ritje was niet mogelijk. Op basis van in de showroom even proefzitten heb ik gedacht dat het wel goed was. Resultaat: een heleboel geëmmer om uiteindelijk na een half jaar de stoel een paar centimeter naar achter te laten plaatsen. Mijn toch al niet beste heup was toen echter al voorgoed verpest...

Ik maak nu altijd een lange proefrit (minstens een uur) om te voelen of mijn heup het wel eens is met de keuze!
 
Bovenaan Onderaan