MichelSchreurs
Lid
Voor een andere website heb ik een review over mijn Citigo getikt, maar die wil ik jullie natuurlijk niet onthouden. Omdat ik voor een algemene website heb geschreven zullen jullie sommige zaken die ik benoem, nogal triviaal vinden. Desalniettemin hoop ik dat iedereen toch weer wat verder komt met mijn Citigo-review! Als ik iets ben vergeten hoor ik dat graag.
[h=4]De eerste kilometers (1.000 km)[/h]Na wekenlang het internet te hebben afgespeurd naar de beste auto voor mijn budget, heb ik in juli mijn eerste auto besteld: een Skoda Citigo in de Tour-uitvoering. Het is de 3-deurs uitvoering, in het candywhite met originele Skoda Apus velgen in het hoogglans zwart. Verder heb ik een mediapakket als optie genomen. De auto wordt door de 1.0 MPI-motor met 60pk voortbewogen.
De Tour is sowieso al een complete auto, gebaseerd op de Ambition. Zo heb ik in mijn auto het Move & Fun-navigatiesysteem, een CD-speler met (dankzij het mediapakket) 6 speakers, airco, elektrische ramen, hill-hold en het city safe drive-systeem. Ik zal overal nog even op terugkomen.
De uitrusting
Ik heb de auto gekocht zonder proefrit, want ik had op dat moment nog geen rijbewijs. Ik heb de auto gekocht op ervaringen op internet en een ritje op de bijrijdersstoel. Ik vond de auto goed afgewerkt en van binnen een stuk beter uitzien als de 107/C1/Aygo. Alle gebruikte materialen zijn naar mijn mening van een hoger niveau.
Ongeveer twee weken geleden kreeg ik mijn auto geleverd. De eerste kilometers die ik maakte waren erg goed bevallen. Voor mijn eigen auto heb vooral ervaring met een Mitsubishi ASX (rijles-auto) en de Volvo S60 van mijn ouders. Na gewend te zijn aan een grote auto is het even wennen, met alle voor- en nadelen die iedereen kent.
Ik ben niet iemand die let op economisch rijden: ik wil vlot door het verkeer rijden en te allen tijde meekomen met het verkeer. Dat gaat prima met de Citigo. Ik let wel op vlot doorschakelen. 50 rijdt je in de 5e versnelling. Daarvoor komt er een pijltje onder je snelheidsmeter te staan. Dat is écht voordeliger, als ik de verbruiksindicator op de boordcomputer mag geloven.
Die boordcomputer zie je op het schermpje van de Move & Fun. Voor ik hier verder over vertel: dit is eigenlijk een must-have uitbreiding. De Move & Fun is multifunctioneel: het is je navigatiesysteem, boordcomputer, carkit en mediaspeler in één.
De navigatie is goed en duidelijk. De geluiden lopen via de speakers van je auto: hij dempt de muziek even als dat nodig is. De kaarten lijken goed te kloppen en ik heb nog niet meegemaakt dat ik verkeerd gestuurd wordt. Een fijne toevoeging is dat je een snelheidswaarschuwing kunt instellen, bijvoorbeeld als je meer dan 10 km/u te snel rijdt. Dit is zelf in te stellen. Ideaal is dat deze waarschuwing altijd wordt gegeven, ook wanneer de navigatie niet in gebruik is.
De boordcomputer gebruik ik niet veel. Je kunt hierop zaken als verbruik, gemiddelde snelheid, reikwijdte op de tank etc. zien. Naar mijn mening geeft het systeem wat te veel informatie om nog echt duidelijk te zijn.
De carkit werkt via bluetooth en doet zijn werk goed. Beide kanten zijn prima verstaanbaar. Het kan soms wel even duren tot de verbinding tot stand gebracht wordt. De bluetooth op mijn telefoon (iPhone 4S) even uit- en aanzetten werkt dan.
Als je het mij vraagt, is de laatste functie van de Move & Fun nog de beste: de mediaspeler. Deze werkt via SD maar ook via bluetooth. Ik luister veel muziek in de auto en stream dit dus, van mijn iPhone draadloos over de speakers van de auto. Het is storingsvrij en de geluidskwaliteit is prima.
Het geluid in mijn Citigo is verbazingwekkend goed. De auto heeft 6 speakers en deze weten een helder geluid met een diepe bas te produceren. Vraag wel goed na bij de dealer hoeveel speakers je in jouw auto geleverd krijgt: hier is veel mee mis gegaan.
Mijn auto is uitgerust met het mediapakket. Dit zijn dus die speakers, en een 'multimediahouder'. Niemand kon mij vertellen wat dat inhield. Het blijkt niets meer te zijn dan een inzetstuk voor een bekerhouder, waar een iPod of smartphone in past. Geen lader, geen aansluitingen. Alleen een houder.
Een fijne optie in de auto is de airco. Hij is binnen een paar minuten warm of koud en voorkomt teveel vocht in de auto. Het is een handbediende airco, en dat is dus wel even wennen. Natuurlijk zijn de ramen van de auto elektrisch. Let wel op, want alleen de ramen aan de voorkant kunnen open. De achterramen zijn vast, bij de 3-deurs versie. Die elektrische ramen doen hun werk prima, maar er zijn twee kleine puntjes mee:
- Je moet de schakelaar vasthouden om de ruit te openen en te sluiten
- Er zit maar één schakelaar per deur. Als bestuurder is het dus lastig om het raam aan de passagierszijde te openen
Een Citigo in een deftige uitvoering, is van allerlei veiligheidssystemen voorzien. Het city safe drive, een actief remsysteem, is de meest gepromote. Het is een actief remsysteem dat een ongeluk bij lage snelheid tracht te voorkomen. In theorie erg leuk, maar het werkt echt maar tot 30 kilometer per uur.
Een hele fijne toevoeging is het hill hold systeem. De hellingproef voor beginners dus! Kán niet misgaan. Wanneer je de rem loslaat, houdt de auto 'm stil op de helling, je hebt tijd genoeg om weg te rijden. Een seconde of 5 heb je altijd wel. Het werkt goed en heeft mij nog niet in de steek gelaten.
Maar hoe rijdt het?
De motor in deze auto is de 44kW/60PK versie. De auto is in het stadsverkeer meer dan snel genoeg, op de snelweg moet je wat meer je best doen. Als je wilt inhalen, is het aan te raden om even terug te schakelen. Als je daar rekening mee houdt, kom je erg goed mee met het overige verkeer. Opvallend is wel het verschil in verbruik, tussen 120 (echte) kilometers per uur rijden, of 130. Bij de laatste verbruikt de Citigo al snel 6l/100 km, bij 120 plm. 5l/100 km.
Het gemiddelde verbruik ligt bij mij momenteel rond de 1 op 16. Ik moet echter wel toegeven dat ik van lekker doorrijden hou. Op de snelweg geeft de kilometerteller dan ook altijd de maximumsnelheid + 10 aan. Dan rijdt je 122 (of 132) en zo zoef je iedereen voorbij.
De auto is goed ingesteld op een sportieve rijstijl door het stevige onderstel. Je kunt lekker vlot een bochtje door. Al die snelheidswinst verlies je vervolgens als je een drempel tegenkomt, daar moet je rustig overheen om te voorkomen dat er een schrapend geluid van de bumper vandaan komt.
Hij hobbelt daarom ook wel op een minder goede weg. Zeker achterpassagiers willen hier nog wel eens over klagen.
De auto is wel lekker stil, voor een 3 cilinder. Vooral binnen in de auto, trouwens. Daarbuiten verraad hij zichzelf echt wel.
Het zicht in de auto is goed, daar heb ik niets op aan te merken. Juist door de lekker grote zijramen heb ik goed zicht!
De zitpositie in de auto is ook het vermelden waard. De stoel is goed in te stellen. Ik ben niet erg groot of erg klein (1,82m) maar ik zit perfect. Laatst reed een vriendin (1,65m) in mijn auto en ook zij kon de stoel goed ingesteld krijgen. De elektrische verstelbare buitenspiegels zijn intuïtief te verstellen en ook daar ben ik dus enthousiast over.
Een kleine klacht heb ik wel: die verrekte hoedenplank, moet je zelf omhoog zetten. En naar beneden doen. En daar gaat het mis: vergeet je dat, dan zie je he-le-maal niks uit je achterruit. Een enorme misser!
Om dit in perspectief te zetten: het is een van de weinige missers. Het is gewoon een lekker autootje!
Conclusie
Eigenlijk mag ik nog niet zo veel zeggen, na een kleine 1000 km. Op dit moment vind ik het een heerlijke, volwassen auto waar je aardig wat kilometers in kunt maken zonder dat je je gaat irriteren, zelfs op de lange stukken zit het nog goed. De positieve reacties die ik krijg op mijn auto strelen mijn ego ook wel: momenteel zijn er ongeveer 850 Citigo's geleverd en ik ben dus nog vrij uniek op de weg. Ik heb de auto gekocht om 3 tot 5 jaar mee te doen en ik hoop van harte, dat ik daarmee veel fijne kilometers kan maken. Ik hou jullie op de hoogte!
[h=4]De eerste kilometers (1.000 km)[/h]Na wekenlang het internet te hebben afgespeurd naar de beste auto voor mijn budget, heb ik in juli mijn eerste auto besteld: een Skoda Citigo in de Tour-uitvoering. Het is de 3-deurs uitvoering, in het candywhite met originele Skoda Apus velgen in het hoogglans zwart. Verder heb ik een mediapakket als optie genomen. De auto wordt door de 1.0 MPI-motor met 60pk voortbewogen.
De Tour is sowieso al een complete auto, gebaseerd op de Ambition. Zo heb ik in mijn auto het Move & Fun-navigatiesysteem, een CD-speler met (dankzij het mediapakket) 6 speakers, airco, elektrische ramen, hill-hold en het city safe drive-systeem. Ik zal overal nog even op terugkomen.
De uitrusting
Ik heb de auto gekocht zonder proefrit, want ik had op dat moment nog geen rijbewijs. Ik heb de auto gekocht op ervaringen op internet en een ritje op de bijrijdersstoel. Ik vond de auto goed afgewerkt en van binnen een stuk beter uitzien als de 107/C1/Aygo. Alle gebruikte materialen zijn naar mijn mening van een hoger niveau.
Ongeveer twee weken geleden kreeg ik mijn auto geleverd. De eerste kilometers die ik maakte waren erg goed bevallen. Voor mijn eigen auto heb vooral ervaring met een Mitsubishi ASX (rijles-auto) en de Volvo S60 van mijn ouders. Na gewend te zijn aan een grote auto is het even wennen, met alle voor- en nadelen die iedereen kent.
Ik ben niet iemand die let op economisch rijden: ik wil vlot door het verkeer rijden en te allen tijde meekomen met het verkeer. Dat gaat prima met de Citigo. Ik let wel op vlot doorschakelen. 50 rijdt je in de 5e versnelling. Daarvoor komt er een pijltje onder je snelheidsmeter te staan. Dat is écht voordeliger, als ik de verbruiksindicator op de boordcomputer mag geloven.
Die boordcomputer zie je op het schermpje van de Move & Fun. Voor ik hier verder over vertel: dit is eigenlijk een must-have uitbreiding. De Move & Fun is multifunctioneel: het is je navigatiesysteem, boordcomputer, carkit en mediaspeler in één.
De navigatie is goed en duidelijk. De geluiden lopen via de speakers van je auto: hij dempt de muziek even als dat nodig is. De kaarten lijken goed te kloppen en ik heb nog niet meegemaakt dat ik verkeerd gestuurd wordt. Een fijne toevoeging is dat je een snelheidswaarschuwing kunt instellen, bijvoorbeeld als je meer dan 10 km/u te snel rijdt. Dit is zelf in te stellen. Ideaal is dat deze waarschuwing altijd wordt gegeven, ook wanneer de navigatie niet in gebruik is.
De boordcomputer gebruik ik niet veel. Je kunt hierop zaken als verbruik, gemiddelde snelheid, reikwijdte op de tank etc. zien. Naar mijn mening geeft het systeem wat te veel informatie om nog echt duidelijk te zijn.
De carkit werkt via bluetooth en doet zijn werk goed. Beide kanten zijn prima verstaanbaar. Het kan soms wel even duren tot de verbinding tot stand gebracht wordt. De bluetooth op mijn telefoon (iPhone 4S) even uit- en aanzetten werkt dan.
Als je het mij vraagt, is de laatste functie van de Move & Fun nog de beste: de mediaspeler. Deze werkt via SD maar ook via bluetooth. Ik luister veel muziek in de auto en stream dit dus, van mijn iPhone draadloos over de speakers van de auto. Het is storingsvrij en de geluidskwaliteit is prima.
Het geluid in mijn Citigo is verbazingwekkend goed. De auto heeft 6 speakers en deze weten een helder geluid met een diepe bas te produceren. Vraag wel goed na bij de dealer hoeveel speakers je in jouw auto geleverd krijgt: hier is veel mee mis gegaan.
Mijn auto is uitgerust met het mediapakket. Dit zijn dus die speakers, en een 'multimediahouder'. Niemand kon mij vertellen wat dat inhield. Het blijkt niets meer te zijn dan een inzetstuk voor een bekerhouder, waar een iPod of smartphone in past. Geen lader, geen aansluitingen. Alleen een houder.
Een fijne optie in de auto is de airco. Hij is binnen een paar minuten warm of koud en voorkomt teveel vocht in de auto. Het is een handbediende airco, en dat is dus wel even wennen. Natuurlijk zijn de ramen van de auto elektrisch. Let wel op, want alleen de ramen aan de voorkant kunnen open. De achterramen zijn vast, bij de 3-deurs versie. Die elektrische ramen doen hun werk prima, maar er zijn twee kleine puntjes mee:
- Je moet de schakelaar vasthouden om de ruit te openen en te sluiten
- Er zit maar één schakelaar per deur. Als bestuurder is het dus lastig om het raam aan de passagierszijde te openen
Een Citigo in een deftige uitvoering, is van allerlei veiligheidssystemen voorzien. Het city safe drive, een actief remsysteem, is de meest gepromote. Het is een actief remsysteem dat een ongeluk bij lage snelheid tracht te voorkomen. In theorie erg leuk, maar het werkt echt maar tot 30 kilometer per uur.
Een hele fijne toevoeging is het hill hold systeem. De hellingproef voor beginners dus! Kán niet misgaan. Wanneer je de rem loslaat, houdt de auto 'm stil op de helling, je hebt tijd genoeg om weg te rijden. Een seconde of 5 heb je altijd wel. Het werkt goed en heeft mij nog niet in de steek gelaten.
Maar hoe rijdt het?
De motor in deze auto is de 44kW/60PK versie. De auto is in het stadsverkeer meer dan snel genoeg, op de snelweg moet je wat meer je best doen. Als je wilt inhalen, is het aan te raden om even terug te schakelen. Als je daar rekening mee houdt, kom je erg goed mee met het overige verkeer. Opvallend is wel het verschil in verbruik, tussen 120 (echte) kilometers per uur rijden, of 130. Bij de laatste verbruikt de Citigo al snel 6l/100 km, bij 120 plm. 5l/100 km.
Het gemiddelde verbruik ligt bij mij momenteel rond de 1 op 16. Ik moet echter wel toegeven dat ik van lekker doorrijden hou. Op de snelweg geeft de kilometerteller dan ook altijd de maximumsnelheid + 10 aan. Dan rijdt je 122 (of 132) en zo zoef je iedereen voorbij.
De auto is goed ingesteld op een sportieve rijstijl door het stevige onderstel. Je kunt lekker vlot een bochtje door. Al die snelheidswinst verlies je vervolgens als je een drempel tegenkomt, daar moet je rustig overheen om te voorkomen dat er een schrapend geluid van de bumper vandaan komt.
Hij hobbelt daarom ook wel op een minder goede weg. Zeker achterpassagiers willen hier nog wel eens over klagen.
De auto is wel lekker stil, voor een 3 cilinder. Vooral binnen in de auto, trouwens. Daarbuiten verraad hij zichzelf echt wel.
Het zicht in de auto is goed, daar heb ik niets op aan te merken. Juist door de lekker grote zijramen heb ik goed zicht!
De zitpositie in de auto is ook het vermelden waard. De stoel is goed in te stellen. Ik ben niet erg groot of erg klein (1,82m) maar ik zit perfect. Laatst reed een vriendin (1,65m) in mijn auto en ook zij kon de stoel goed ingesteld krijgen. De elektrische verstelbare buitenspiegels zijn intuïtief te verstellen en ook daar ben ik dus enthousiast over.
Een kleine klacht heb ik wel: die verrekte hoedenplank, moet je zelf omhoog zetten. En naar beneden doen. En daar gaat het mis: vergeet je dat, dan zie je he-le-maal niks uit je achterruit. Een enorme misser!
Om dit in perspectief te zetten: het is een van de weinige missers. Het is gewoon een lekker autootje!
Conclusie
Eigenlijk mag ik nog niet zo veel zeggen, na een kleine 1000 km. Op dit moment vind ik het een heerlijke, volwassen auto waar je aardig wat kilometers in kunt maken zonder dat je je gaat irriteren, zelfs op de lange stukken zit het nog goed. De positieve reacties die ik krijg op mijn auto strelen mijn ego ook wel: momenteel zijn er ongeveer 850 Citigo's geleverd en ik ben dus nog vrij uniek op de weg. Ik heb de auto gekocht om 3 tot 5 jaar mee te doen en ik hoop van harte, dat ik daarmee veel fijne kilometers kan maken. Ik hou jullie op de hoogte!