De eerste 1000 km met de Yeti

wimv

Actief lid
Nou, de eerste 1000 kilometers zitten erop. Tijd om de Yeti eens te gaan evalueren. In de eerste plaats ben ik volkomen genezen van enige twijfel over de kracht en soepelheid van de 1.2 motor. Ik heb de auto dit weekend eens lekker uitgelaten op de Duitse Autobahn (familiebezoek in Hamburg). Gelukkig was het lekker druk op de weg zodat je in allerlei omstandigheden terecht komt. Behoorlijk stilgestaan in kilometers lange file waarbij de temperatuur toch behoorlijk moet oplopen. Geen probleem ! Ondanks het feit dat ik een aantal auto's heb zien "ontploffen" bleef de temperatuurmeter keurig op 90 graden staan. Ook gaf de DSG geen krimp bij het optrekken, 5 meter rijden en daarna weer stilstaan (bij herhaling). Hij bleef lekker schakelen. De stoelen zitten prima, ik heb er toch ruim 6 uur op gezeten op zowel de heenweg als ook op de terugweg. Tussen alle Baustelles en files door kon je toch af en toe wel lekker doorrijden waarbij de snelheid toch lekker richting 140 ging. Wat is die motor zelfs bij die snelheid nog lekker stil! Wat mij opviel was de souplesse en de trekkracht tussen de 90/100 en 130/140. Bij het intrappen van het gaspedaal schakelt de bak 1 of 2 versnellingen terug en trekt als een speer weg, waarbij je de kracht van de turbo duidelijk voelt. Ook op de korte invoegstroken kon je in no time zoveel snelheid maken dat invoegen geen enkel probleem was. Heerlijk !! Windgeruis was er bijna niet (lekker stil in de auto) en je kon de radio op een comfortabel laag volume laten staan. Ook het voeren van een gesprek met je medereizigers is 140 km/uur geen enkel probleem. Je hoeft je stem niet te verheffen. Op sommige stukken asfalt hoor je de banden wel, maar nergens werd dit afrolgeluid storend (GoodYear Excellence). De lichtsensor werkte perfect. De koplampen gingen keurig aan waar nodig/wenselijk en ook kort daarna weer netjes uit. Tenslotte nog even het verbuik: op de heenweg 7.2 liter/100 km en op de terugweg een nette 7.0 liter op 100 km. Met een nog niet ingelopen motor, veel stagnatie onderweg en veel wisselende snelheden waarbij soms toch wel behoorlijk moest worden "doorgetrokken" en geaccellereerd, vind ik ruim 1 op 14 heel erg netjes. Kan waarschijnlijk alleen nog maar beter worden. Resumerend vind ik mijn Yeti een heel comfortabele en lekker snelle reiswagen waar ik (hopelijk) nog heel lang, heel veel plezier van ga beleven.
Wim
:xyxthumbs:
 

Wasmachineman

Forumguru
Mooie review voor twijfelaars die twijfelen tussen de motoren 1.2 en 1.4. Die hebben hier een mooi verhaal te lezen. :xyxthumbs:
 

Wimus

Actief lid
Goed geschreven :xyxthumbs:
Ik krijg de mijne woensdag as, dus hoop ook snel mijn ervaringen met jullie te delen
 

wimv

Actief lid
@Wimus: ik hoop echt dat jouw Yeti je net zo positief verrast als mijn Yeti bij mij deed. Ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Wim
 

Darkside

Forumguru
Mooi om te lezen dat de 1.2 je bevalt. Krijg dezelfde motor in mijn O2. Heb proefgereden in een 1.4. En wil eigenlijk geen proefrit maken in de 1.2. Wil me laten verrassen als het eindelijk zover is. Maar ben wel blij toch voornamelijk positieve verhalen te lezen over dit kleine wondertje.
Ook blij dat de DSG zich goed gedraagd.
Nog vele comfortabele km's gewenst in je 'monster'.

Van binnenuit verstelbare voorwielen? is dat ook te bestellen op de O2. Zag het niet op de optielijst staan.....
 

haggard

Senior Member
Je had beter bij Bremen richting Hannover kunnen rijden en uiteindelijk weer via de A7 naar Hamburg... Het stuk autobahn tussen Bremen en Hamburg is namelijk over een lengte van ca. 75 kilometer ingedeeld in 14 bouwplaatsen (alle bruggen tussen Bremen en Hamburg moeten worden vervangen i.v.m. verbreding). Als je via Hannover had gereden rij je ongeveer 50 kilometer om, maar je bent wel minstens 1 uur sneller in Hamburg. Ik rij het stuk regelmatig als ik naar Kühlungsborn (Ostsee/Mecklenburg Vorpommern) ga en via Hannover rijden is dan toch wel prettiger... Sowieso is Hamburg op dit moment één en al bouwput.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wimv: doet me deugd dit te lezen! Was inmiddels door de lange levertijd in een apathische toestand vervallen, maar dit doet m'n hart toch weer sneller kloppen! Dank!
 

wimv

Actief lid
@haggard: je hebt helemaal gelijk, maar ja deze stomme Hollander rijdt gewoon door tot ie niet verder kan! Navigatie gaf ongeveer 50 alternatieven aan maar als je dan via de radio hoort dat deze ook allemaal vol staan ... Op een gegeven ogenblik was de hele Autobahn afgesloten i.v.m. de bruggen en dan sta je gewoon stil. Eigenlijk hadden de werkzaamheden op het moment dat ik ging rijden allang klaar moeten zijn maar ze bleven dat tijdstip iedere keer weer met een uur verschuiven. Maar ach, de airco hield het lekker koel binnen en de stoelen zaten lekker, goed stukje muziek dus waar maak je je dan nog druk over. Laat het maar over je heen komen en accepteer het ongemak (je bent tenslotte in goed gezelschap, er stonden er duizenden stil). Het enige waar ik me een klein beetje zorgen over maakte was de Poolse auto achter me. De bestuurder was met van alles en nog wat bezig, drinken, hij lag af en toe half onder het dasboard, zat alleen maar om zich heen te kijken en remde in de file met regelmaat pas op het allerlaatste moment. Ik denk dat ik niet tussen beide auto's door had kunnen lopen, zo dicht zat ie soms achter me. Normaal maak ik me daar niet druk over, maar ja als je auto net 4 dagen oud is .... Maar goed, alles is verder probleemloos verlopen, was alleen wat later thuis dan gepland. Haggard, ik hou jouw route in gedachten voor een volgende keer. Bedankt vast.
Wim
 

wimv

Actief lid
@Rosinfield: van enige apathie zal geen enkele sprake meer zijn op het moment dat je het gaspedaal van je Yeti intrapt. Trust me and be surpriced!!
Wim
 

CaseyBasey

Actief lid
... en remde in de file met regelmaat pas op het allerlaatste moment. Ik denk dat ik niet tussen beide auto's door had kunnen lopen, zo dicht zat ie soms achter me. Normaal maak ik me daar niet druk over, maar ja als je auto net 4 dagen oud is ....

Voor dit soort situaties heb ik juist mijn alternatieve parkeerassistent besteld: een trekhaak. Want ik heb niet eens een caravan of aanhanger.
 

wimv

Actief lid
@CaseyBasey: Ik denk dat ik met zo'n ding achterop me inderdaad wat "veiliger" gevoeld zou hebben. Goed over nagedacht zeg !
Wim
 

wimv

Actief lid
@Rosinfield: Daar heb ik een handig camera'tje voor. Maar dan kun je alleen zien wat je doet. Het voorkomt geen schades en dat doet een trekhaak natuurlijk wel.
 

Darkside

Forumguru
@rosingfield en caseybasey. Dat zou dan een duur geintje zijn. Jullie(jij) heb(t)ben dan ook 2 verschillende yeti's besteld.

Wel handig voor je familie. Dan weten ze iig aan de auto wie er dan op bezoek komt :)
 
Bovenaan Onderaan