De bestelling van mijn O2 loopt!

AsK2

Lid
Had 'm al eerder besteld, maar hier nog niet gemeld. :cool:

Met veel plezier voor privegebruik gekocht (geen lease) een Octavia II, 1.6 fsi Elegance BA met een aantal opties (oa. stoelverwarming, dubbele bodem en dorpelbeschermers).
Tjongejonge, wat een verschil in dealerervaring tussen VW en Skoda!

Even iets anders.
Heb van iemand gehoord dat je niet alleen een turbo of turbodiesel met chiptuning sneller en zuiniger kan maken, maar ook gewone benzinemotoren. Het rendement schijnt dan veel minder te zijn, maar het is wel mogelijk.
Iemand hier ervaring mee?
 

Okki

Donateur
"Gewone" benzine motoren (bijv. 1.6 MPI) in ieder geval niet. Ik weet niet hoe het met de FSI versie is
 

sitechris

Donateur
Dat heeft ook niet of nauwelijks rendement. Zonde van je geld dus. Jammer dat Skoda nog niet de 1.4 TSI levert met 122 pk, want die zijn perfect te tunen.
 

cvegreen

Forumguru
Veel plezier met je O2.
Welk kleurtje heb je gekozen voor je bolide ?
Je spreekt over het verschil tussen de VW dealer een de Skoda dealer , in welke zin bedoel je ? Dat staat er ff niet bij vermeld .
 

Gieliovd

Forumguru
Stuur maar eens een PM'etje naar Joergarms, die weet wel het een en ander over het tunen van benzine-auto's en de voordelen.

Men is er over van mening dat het een brandstofverbruikvermindering kan veroorzaken evenals een beetje meer vermogen.

Anderen zeggen weer dat een atmosferische motor (geen turbo) eigenlijk niet echt op te leuken is.

Wat je kunt doen is bepaalde zaken uitschakelen welke ten goede komen van de emissie van de auto maar wel het motortje temmen.

Net zoals brommertjes, ze hebben het potentieel om 5 kW te produceren maar worden genekt op 0,4 kW. Hiermee gepaard altijd slechte verbranding en niet vooruit te branden. Walmen, stinken, laag rendement....
 

AsK2

Lid
Inderdaad jammer dat er nog geen 1.4 TSI voor Skoda beschikbaar is. Ik was voor deze motor bijna bij VW gebleven maar vond de Octavia toch mooier en completer.
Het is misschien gek gezegd, maar hoe meer ik naar een Skoda Octavia ging kijken, hoe meer ik er "verslaafd" aan raakte. Ik heb in het verleden VW, BMW en Audi gereden, maar nog nooit dat gevoel gehad. Heel raar, moet mezelf misschien toch laten nakijken.
Dat gevoel heeft misschien ook deels te maken met de Skoda-dealers waar ik binnen stapte. Altijd goed geholpen, prima gesprekken gevoerd en niet alleen zakelijk. Dit in tegenstelling tot diverse VW-dealers in de randstad. Vaak dat opgejaagde gevoel als prooi gezien te worden en niet als klant. En als je voor een tweedehands kwam werd de aandacht ook al minder. Heb niet zulke goede ervaringen met VW-dealers als het gaat om service en aftersales. Diverse dingen meegemaakt die misschien te lang zijn om hier te noemen. Hoop dat het bij Skoda beter gaat!
Vwb chiptuning ben ik erachter gekomen dat je dit kan laten doen voor een FSI, maar niet voor een MPI. Het rendement is inderdaad gering en weet daarom niet of het dan nog zinvol is om te doen. Ik ga eerst maar eens gewoon van de auto genieten!
Heb trouwens een zwarte O2 besteld met een sierstrip op de achterklep en een sier-uitlaatstuk. Hoop dat het leuk staat en zal tzt wat foto´s hier neerzetten.
 

AsK2

Lid
Stuur maar eens een PM'etje naar Joergarms, die weet wel het een en ander over het tunen van benzine-auto's en de voordelen.

Men is er over van mening dat het een brandstofverbruikvermindering kan veroorzaken evenals een beetje meer vermogen.

Anderen zeggen weer dat een atmosferische motor (geen turbo) eigenlijk niet echt op te leuken is.

Wat je kunt doen is bepaalde zaken uitschakelen welke ten goede komen van de emissie van de auto maar wel het motortje temmen.

Net zoals brommertjes, ze hebben het potentieel om 5 kW te produceren maar worden genekt op 0,4 kW. Hiermee gepaard altijd slechte verbranding en niet vooruit te branden. Walmen, stinken, laag rendement....
Bedankt voor de tip!
 
Bovenaan Onderaan