De aankoop van onze tweedehandse nieuwe rode Octavia 3

De rode zijn altijd het snelst

  • Ja

    Stemmen: 8 42,1%
  • Nee

    Stemmen: 11 57,9%

  • Totaal aantal stemmers
    19
Zo terug van vakantie me de auto en even update..
Vlak voor de vakantie een aanlopend geluid wanneer de airco aan stond.
Grrrrr... niet handig zo 4 dagen voor vertrek. Toch nog weten te laten verhelpen; (onder garantie) de aircopomp is vervangen.

Tweede puntje staat gepland op 21 juli. Want waar ik eerst zo tevreden over was is nu wat minder; de DSG.
Hier blijkt toch wel wat mee aan de hand te zijn. Eerder absoluut niet opgemerkt maar nu wel. Rijd vanuit bijna stilstand met 3/4/5km per uur wel soepel weg vanuit de 2. Hier geen bekende hik. Maar de bak rateld bij gas los van 3 naar 2 en er is een klik hoorbaar bij gas van 2 naar 3. Hmmzz dat hoort niet :(

Dan in Frankrijk nog wat duidelijkere; bij 140-145km wanneer de auto schakeld van 6-7 en 7-6 een duidelijke schok in de wagen. Bij lagere snelheden niet. Zal combinatie zijn van snelheid/belasting/toerental. Dus ze moet naar de garage.
Ook van 4 naar 5 af en toe een schok gevoel.

Dus dat is of de koppeling zelf of de mechatronic. We gaan het zien. Dit zou allemaal onder garantie moeten vallen...

to be continued....


Update:
De Mechatronic is vorige onder garantie vervangen.
Eerdere software updates hebben geen verbetering gebracht. Dus uiteindelijk vervangen en het lijkt nu goed te zijn. Ik ga er volgend jaar nog wel mee naar een DSG specialist.
 

Daviet

Lid
Ben nieuw op het forum en scroll nu een beetje door de topics heen. Wilde even opmerken dat ik deze octavia erg gaaf vind, prachtige kleur zo!
 
Ben nieuw op het forum en scroll nu een beetje door de topics heen. Wilde even opmerken dat ik deze octavia erg gaaf vind, prachtige kleur zo!
Dank! :)

Inmiddels wat accessoires geplaatst ;)

Mat grijze wielbout covers vervangen voor zwarte. Leek mij wel zo netjes. Ik heb nog getwijfeld over hoog glans of niet maar uiteindelijk mat zwart genomen.

img_0309-jpg.53450



Ook heb ik de twee motorkap veren besteld.
Dit is wel een mooie upgrade. Ik ben ze gewend op het werk van de VW tourans. Moet zeggen dat die wel wat soepeler lopen en ook vanaf 2/3e de motorkap omhoog duwen. Dat doen deze veren niet. Ze lijken wat stroever te lopen en de motorkap blijft staan waar je hem los laat behalve op het laatste stuk. Dan gaat hij wel verder omhoog. Verder is het wel een nette accessoire en ben ik wel tevreden :)

img_0312-jpg.53451


Rechter kant;
img_0313-jpg.53452



Ook had ik de isolatie mat besteld voor de motorkap. Maakt het wel mooi af. Of het voor het geluid veel scheelt weet ik niet haha. Heb er nog niet mee gereden :) maar het oogt wel strak iig!
img_0314-jpg.53453


Verder de portieren nog opgeleukt voor en achgter met RVS octavia badges in de deuren. Dat geeft toch wel een chique uitstraling..
img_0315-jpg.53454


En dan kunnen de stoelen uiteraard niet achter blijven..
img_0316-jpg.53455


En bij de bestuurders kant uiteraard een met een mooie uitsparing..
img_0317-jpg.53456
 
Laatst bewerkt:
Tweede update;

Naar alle waarschijnlijkheid gaat er halverwege oktober een nieuwe koppeling in.. ikzelf had al het idee dat het vervangen van de mechatronic geen soelaas zou gaan bieden. Maar héé; als de dealer er onder garantie een nieuwe in wil monteren? Dan heb ik daar geen moeite mee. Als het niet zou helpen dan kom ik wel terug. En zodoende was ik er vannochtend.

Hij hikt soms van 1 naar 2.
Hij klappert bij uitrollen nog steeds van 3 naar 2. Daarbij maakt een soort "kgrrk" geluid. Zie filmpje.

Bij wisselen vooruit en achteruit en ditzelfde geluid. Zie filmpje beneden.

Zowel in 4 als in 5 (om beide koppelingen te testen) vanaf zo'n 1500RPM volgas zonder kickdown weg gereden maar ik ervaarde geen slippende koppeling.

Filmpje bij stilstaan R naar D;

Filmpje bij rijden en terug schakelen van 3 naar 2;
 
Derde update:
2700km verder in 1 week: vakantietrip Duitsland - Polen en weer terug.

De koppeling was het op de laaste dagen er niet meer mee eens en bonkte er aardig wat op los van 5 naar 6 en van 6 naar 7. De afspraak was al gepland bij de garage en vandaag is de auto onder behandeling.

Begin van de ochtend ben ik al gebeld;
Er gaat onder coulance/garantie een nieuwe koppeling in. Mijn klachten waren duidelijk. Kan niks anders zijn dan de koppeling. Iets wat ik al wist vanaf dag 1. Wat dat betrefd had de wisseling van de Mechatronic niet nodig geweest. Al hoewel ik er geen problemen mee heb dat er gratis een nieuwe in zit ;)

De koppeling word 100% vergoed door de importeur. De arbeid ervan 65%. Resulteert in een bijbetaling van 238 euro omdat de garage waar de auto vandaan komt, met 1 jaar "zeker skoda" garantie, de rekening niet wil betalen. Volgens hun is een koppeling een slijtage onderdeel, en maakt derhalve geen deel uit van de garantie. Nou. daar is het laatste woord nog niet over gezegd. Maar even plat gezegd; het zijn een stel azijn zeikerts daar. Dus ik verwacht niet dat ik enige vorm van compensatie van ze zal krijgen. Maar we gaan het zien.

Donderdag middag is de auto weer klaar en heeft ze dus een nieuwe mechatronic en koppeling.
Begin volgend jaar even een bezoekje aan een DSG specialist en dan moet het toch wel een beetje klaar zijn hoop ik ;)
 
Laatst bewerkt:
Vierde update;
Tegen alle verwachting in word het resterende bedrag toch vergoed. Na gisteravond even formele email gestuurd te hebben met de juiste onderbouwing hing men vannochtend om 09.00 uur al aan de telefoon :)

Dat viel toch weer mee.
Kan dat geld weer direct uitgegeven worden aan de nieuwe winter rubberts..
 
Bovenaan Onderaan