De 100.000 km voorbij

CharlesTucker

Forumguru
Na alle topics over nieuwe auto's hier maar eens een topic over ervaringen met Skoda op de wat langere termijn. Gistermiddag heb ik mijn O2C door de 100.000km gereden. De auto is ruim 2.5 jaar oud, hij is in juli 2011 (modeljaar 2012) geleverd door het toenmalige Swarttouw. Het betreft een Elegance (geen businessline, in die tijd betekende dat zo ongeveer alles erop en eraan behalve Columbus en Xenon). Motor is de 1.6TDi, met een handgeschakelde 5-bak. Het is een "Greentech", dus met start/stop systeem, generatief remsysteem.

Hoe zijn de afgelopen jaren bevallen, eigenlijk gewoon goed. De auto rijdt prima, echte problemen zijn er niet geweest, de meest ernstige problemen waren twee kapotte lampjes (DRL linksvoor, dimlicht rechtsvoor). De auto is inmiddels 3 keer voor VOI onderhoud bij de dealer geweest, display gaf dat telkens aan na 30.000km (wat vrij laat schijnt te zijn voor VOI). Alle keren zijn er ook door de dealer geen problemen geconstateerd. Wel zijn twee keer de ruitenwissers vervangen (iets wat je eigenlijk prijstechnisch ook beter zelf kan doen, maar ja). Het gemiddelde brandstofverbruik is 4.61 l/100km, vind ik vrij netjes voor een toch relatief grote auto. Olie heb ik nooit bijgevuld, aan het einde van iedere 30.000 km zat er nog voldoende in.

Er rammelt nog helemaal niets. Ik ben wel op zoek geweest naar een rammel, waarvan ik vrij zeker dacht te weten dat ie ergens uit de rechterkant, A-stijl, handschoenenkastje of zo kwam. Het bleek uiteindelijk toch uit het midden te komen, en het was m'n eigen zonnebril in het kastje aan het plafond. De door de BC berekende actieradius klopt heel goed, er zit geen gebonk in (wel krakende ophanging aan de voorkant, wat een typisch O2 probleem schijnt te zijn), kortom, ik ben heel tevreden.

Hoe nu verder, de komende jaren vrij simpel denk ik, gewoon ermee doorrijden. Het financiele plaatje was gebaseerd op inruilen na 4 jaar. De auto is mijn eigendom, nadat de leaseregeling was afgeschaft, ik vond dat ik financieel wel recht had op een vergoeding waarmee ik in feite op dezelfde manier kon doorrijden. Gelukkig ging mijn de baas daar in mijn geval in mee. Echter, zolang de auto betrouwbaar op mij overkomt, en er geen hele rare dingen gebeuren rij ik er waarschijnlijk langer mee door, en gaat er nog minstens 100.000 km bijkomen, het bevalt tenslotte prima.

Wordt de volgende weer een Skoda? Afgaande op mijn eigen ervaringen met deze auto, een volmondig JA, ongezien. Echter, van wat ik hier op het forum lees over de O3 ga ik wel twijfelen. Het zijn niet eens zo de problemen die genoemd worden, maar meer de manier waarop er door Skoda en/of PON mee omgegaan wordt. Ik ga er wel van uit dat men de zaakjes op termijn nog wel op orde krijg tegen de tijd dat ik echt moet gaan kiezen. Echte alternatieven voor mijn wensen zijn er eigenlijk niet, dan moet ik ofwel inleveren op ruimte (Golf, Focus) ofwel ruim meer geld neertellen (Passat, Mondeo). Kortom, Skoda is vooralsnog wel mijn merk. Als ik NU zou moeten kiezen zou ik denk ik toch de O3 laten passeren, en voor een leuk Superb voorraadmodel gaan, wat minder luxe uitgerust dan m'n huidige auto.
 

EdK

Forumguru
Die 250K ga je ook wel redelijk probleemloos behalen hoor.
Bij voormalige werkgever hadden we ook een paar Octi's die pas bij een 350K het bedrijf verlieten en tot verdriet van een van de berijders, want hij was nog zo goed en probleemloos
 

hpolie

Senior Member
Tja zonder dat ik het wist dat mijn Fabia Combi uit die serie de laatste was, ben ik er nu wel blij mee daar er nu alle
kinderziektes hopelijk uit zijn en na 1 jaar ben ik nog niets tegen gekomen. Zoals je ze nou ook kinderziektes ziet bij de O3 maar die zullen ook wel opgelost worden.
En @ CharlesTucker het is fijn om te horen dat je probleemloos die 100K heb gereden, en nu met veel vertrouwen en veilige km op naar de 200K :bloemen:
 

CharlesTucker

Forumguru
Heren, dank voor de reacties. Ik heb er momenteel zeker nog veel vertrouwen in. Die 200.000 km zie ik mezelf wel halen, vanaf dan ga ik denk eens de voorraadmodellen in de gaten houden. Ik ben bang dat dat net iets te vroeg zal zijn voor een S3 actiemodel, maar ja, deze is ook groot genoeg. En als we lang genoeg wachten hebben we de ruimte ook niet meer nodig en kunnen we eens naar een Rapid Spaceback gaan kijken (dochters niet meer mee, en dan het geld steken in hun "college fund").

Toen ik hem kocht werd er op het forum eigenlijk nooit gesproken over problemen met nieuwe auto's. Op een na, een O2 van een zekere "yal" waar continu van alles mee mis was. Maar alle andere nieuwe auto's uit die tijd leken kompleet probleemloos. Ik kan me ook niet herinneren toendertijd iets gelezen te hebben over afwijkingen tussen levering en bestelling (zoals nu, verkeerde lampen, geen sportonderstel, wel/geen FA)

Wel waren toen wel lange en wisselende levertijden, maar dat had eigenlijk uitsluitend betrekking op auto's met een Columbus en/of DSG. Voor anderen, zoals die van mij, waren de levertijden zeer acceptabel, en bovendien klopten ze goed met wat de dealers van te voren aan hadden gegeven. Maar goed, ik denk dat Skoda die O3 ook wel op orde krijgt.
 

ertromp

Forumguru
Goed om te lezen dat de O2 zo goed bevalt en betrouwbaar is.
Zou ook mijn keuze op dit moment zijn: een S2 ipv de O3. Hopelijk is bouwjaar 2015 al een stuk beter bij de O3 en ook ik denk dat het best goed gaat komen met die O3 en vergeet niet dat je hier al snel op het forum de klachten leest ipv alle goede ervaringen
 

CharlesTucker

Forumguru
Gisteren is de auto weer even vertroeteld bij Auto Hoogenboom in Barendrecht, het was tijd voor de 4e VOI beurt (120.000km inmiddels). Buiten het standaardwerk bij deze beurt (olie, filters, uitgebreid checken, etc) is de geribte riem, multi-riem o.i.d. vervangen. De monteur had wel nog een lichte trilling in het stuur gekonstateerd bij het remmen, volgens hem werd dat veroorzaakt door zeer licht kromgetrokken remschijven, niet ernstig genoeg om te vervangen en ik had het zelf ook niet gemerkt (ik rem ook niet zo gek veel). Verder waren er geen bijzonderheden, dus we rijden weer enthousiast verder met de auto (en zijn alert op eventuele trillingen, vanmorgen trouwens niets gemerkt).
 

CharlesTucker

Forumguru
Zo, tijdje weggeweest. omdat ik het eerlijk gezegd wat saai begon te vinden, zowel het forum (sorry) als m'n eigen auto. Verder ook druk met andere dingen. Maar wat betreft de O2, ik heb 'm nog steeds, er staat nu 236000km op de teller, en hij doet het nog steeds prima. Als ie gewassen is ziet ie er ook nog best goed uit. Afgelopen dinsdag is ie weer in de garage geweest voor alweer de 7e VOI beurt. Een tikkie aan de vroege kant, hij mocht nog 4000. Maar hij moest toch APK gekeurd worden en met het oog op de aankomende vakantie heb ik de beurt ook maar meteen laten uitvoeren. Geen problemen geconstateerd door de garage, en ook niet door mij. De voorremblokken moesten vervangen worden (lijkt me niet onlogisch, na 236000km) en van een paar knipperlichtjes was de oranje coating te veel vergaan (APK afkeur). Verder alleen de voorgeschreven werkzaamheden, dus de kosten vielen best wel mee.

Tot nu toe alleen bij 150000km wat problemen gehad (lekker waterpomp geconstateerd bij de onderhoudsbeurt, die is vervangen en toen ook maar gelijk de distributieriem laten vervangen, airco condensor was lek, vermoedelijk door steenslag). Verder alleen regulier onderhoud en af en toe een lampje vervangen. De auto heeft me nog nooit in de steek gelaten, en er heeft nog nooit een eng lampje gebrand in het dashboard. Na 6 jaar begint het wel een beetje te kriebelen, maar eigenlijk zou iets anders aanschaffen gewoon zonde van het geld zijn. Waarschijnlijk zou ik voor deze bij verkoop niet heel veel kunnen vragen, terwijl de auto voor mij, omdat ik er veel vertrouwen in heb, nog best wel veel waard is. Ik hou hou 'm dus nog wel een tijdje ...
 

rick76

Actief lid
Leuk stuk geschreven CharlesTucker! Gevoel heb ik ook vaak bij auto's. Wegdoen is zonde maar je wilt ook wel een keer weer wat anders. Lastige keuzes altijd.
 

CharlesTucker

Forumguru
Die 250K ga je ook wel redelijk probleemloos behalen hoor.
En het is gelukt, vanmorgen, in de Noordtunnel, de 250.000km gepasseerd. Hij staat nu in Zaltbommel op de parkeerplaats met 250.050km op de teller. Trouwens de laatste keer heb ik niet gemeld dat ie bij de 236.000km ook ontsjoemeld is, bijna niks van gemerkt. Het enige, ik heb het al eens in een ander topic gemeld, het verbruik volgens de BC is enorm AFgenomen, het werkelijke verbruik is niet significant veranderd, ik heb nu dus een soort sjoemel-BC.
 

CharlesTucker

Forumguru
En hij is verkocht, op 8 juni heb ik hem weer ingeleverd bij inmiddels Hoogenboom. Er stonden op dat moment ruim 276.000 kilometers op de teller. Ik ben bijna 7 jaar eigenaar van de auto geweest, bijna altijd met veel plezier (behalve de laatste winter, toen ie ons vlak voor een vakantie in de steek heeft gelaten). In die 7 jaar heeft de auto heeeeeel veel A15 (Charlois/Zuidplein - Deil) en een klein stukje A2 (Deil/Waardenburg, en later Deil/Zaltbommel) gezien.

Tijdens de meer interessante ritten (vakanties) heeft ie best een flink rijtje landen gezien, te weten Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Slowakije, Hongarije, Frankrijk, Belgie, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Slovenie, Italie, Zwitserland en Engeland. Als we dan Tsjechie, waar ie hij het levenslicht heeft gezien, nog meetellen komen we op 15 landen uit.

Problemen, behalve de EGR klep afgelopen winter had ik bij 150000 km een lekker waterpomp en een lekke airco-condensor (steenslag?). Dat werd ontdekt bij een onderhoudsbeurt, dus geen problemen onderweg. Verder alleen regulier onderhoud aan laten plegen, en zo af een toe een lampje vervangen. Alles bij elkaar is het dus een vrij betrouwbare en probleemloze auto voor ons geweest. Op 20 juni is opnieuw op naam gesteld, hopelijk heeft de nieuwe eigenaar er ook nog veel plezier van. Ik zag wel dat hij niet opnieuw APK gekeurd was (de huidige APK is nog maar twee weken geldig), dus misschien gaat de nieuwe eigenaar 'm wel exporteren, er was volgens de verkoper sprake van een potentieel geinteresseerde in Tsjechie, dus misschien gaat ie wel terug, zou ergens wel grappig zijn, een soort cirkeltje rond.
 

CharlesTucker

Forumguru
@Cordoba , toen ik dat lijstje zat te typen heb ik nog wel aan Luxemburg gedacht, we zijn er zeker wel geweest, maar ik denk toch dat dat langer dan 7 jaar geleden is, en dan dus niet met de O2 maar met de Zafira. En bedankt voor de wensen, vooralsnog bevalt de O3 prima, het verschil qua comfort met de O2 is groter dan ik verwacht had. Binnenkort zal ik wel eens een wat uitgebreider stukje typen over de O3, het is op het forum hier denk ik een van de eerste handgeschakelde auto's met de 1.5TSI.
 

Cordoba

Forumguru
@CharlesTucker Ik kan dat soort zaken ook altijd terugzien in Spritmonitor (als je niet alleen invult wat je tankt, maar ook waar je tankt, maar ook aan de literprijs moet je dat kunnen zien. Als ik bij mezelf terugkijk heb ik in juni 2016 in Wemperhardt voor het laatst in Luxemburg getankt
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Niet aan gedacht, maar ik hou inderdaad ook bij hoeveel en waar ik getankt heb. Even nagezocht, geen Luxemburg in het lijstje. Nu kan ik me nog wel herinneren dat de laatste keer dat ik in Luxemburg was daar niet getankt heb. En ik weet vrijwel zeker dat dat niet met de O2 was, maar langer geleden. ik hou het voorlopig nog op 15 landen met de O2 :).

Overigens hield m'n vorige navigatiedoosje (van Garmin) netjes bij waar ik geweest was, dat kon je dan ook exporteren naar bv. Google Earth, wat ik deed na interessante ritten, zoals de vakanties. Later heb ik dat ding vervangen door een TomTom, op zich veel beter, maar daar moest je handmatig, telkens weer voor iedere rit, aanzetten dat je de rit wilde loggen. En als je dan die Tomtom uitzette voordat je (weer handmatig) de log gestopt had was je bestand corrupt en kon je er niets meer mee. De nieuwe O3 houdt het zelf bij, maar ik heb nog geen manier gevonden om dat op een nette manier te exporteren, helaas. Daar moet ik nog iets op verzinnen dus (goeie automatische logger-app op m'n telefoon zetten of zo).
 

CharlesTucker

Forumguru
Er was volgens de verkoper sprake van een potentieel geinteresseerde in Tsjechie, dus misschien gaat ie wel terug, zou ergens wel grappig zijn, een soort cirkeltje rond.
En het cirkeltje is rond, de auto is inderdaad door de dealer verkocht aan een Nederlander die in Tsjechie woont (toevallig een forumlid??), hij is opgehaald bij de dealer, en veilig en probleemloos aangekomen in z'n "geboorteland".
 
Bovenaan Onderaan