CharlesTucker
Forumguru
Na alle topics over nieuwe auto's hier maar eens een topic over ervaringen met Skoda op de wat langere termijn. Gistermiddag heb ik mijn O2C door de 100.000km gereden. De auto is ruim 2.5 jaar oud, hij is in juli 2011 (modeljaar 2012) geleverd door het toenmalige Swarttouw. Het betreft een Elegance (geen businessline, in die tijd betekende dat zo ongeveer alles erop en eraan behalve Columbus en Xenon). Motor is de 1.6TDi, met een handgeschakelde 5-bak. Het is een "Greentech", dus met start/stop systeem, generatief remsysteem.
Hoe zijn de afgelopen jaren bevallen, eigenlijk gewoon goed. De auto rijdt prima, echte problemen zijn er niet geweest, de meest ernstige problemen waren twee kapotte lampjes (DRL linksvoor, dimlicht rechtsvoor). De auto is inmiddels 3 keer voor VOI onderhoud bij de dealer geweest, display gaf dat telkens aan na 30.000km (wat vrij laat schijnt te zijn voor VOI). Alle keren zijn er ook door de dealer geen problemen geconstateerd. Wel zijn twee keer de ruitenwissers vervangen (iets wat je eigenlijk prijstechnisch ook beter zelf kan doen, maar ja). Het gemiddelde brandstofverbruik is 4.61 l/100km, vind ik vrij netjes voor een toch relatief grote auto. Olie heb ik nooit bijgevuld, aan het einde van iedere 30.000 km zat er nog voldoende in.
Er rammelt nog helemaal niets. Ik ben wel op zoek geweest naar een rammel, waarvan ik vrij zeker dacht te weten dat ie ergens uit de rechterkant, A-stijl, handschoenenkastje of zo kwam. Het bleek uiteindelijk toch uit het midden te komen, en het was m'n eigen zonnebril in het kastje aan het plafond. De door de BC berekende actieradius klopt heel goed, er zit geen gebonk in (wel krakende ophanging aan de voorkant, wat een typisch O2 probleem schijnt te zijn), kortom, ik ben heel tevreden.
Hoe nu verder, de komende jaren vrij simpel denk ik, gewoon ermee doorrijden. Het financiele plaatje was gebaseerd op inruilen na 4 jaar. De auto is mijn eigendom, nadat de leaseregeling was afgeschaft, ik vond dat ik financieel wel recht had op een vergoeding waarmee ik in feite op dezelfde manier kon doorrijden. Gelukkig ging mijn de baas daar in mijn geval in mee. Echter, zolang de auto betrouwbaar op mij overkomt, en er geen hele rare dingen gebeuren rij ik er waarschijnlijk langer mee door, en gaat er nog minstens 100.000 km bijkomen, het bevalt tenslotte prima.
Wordt de volgende weer een Skoda? Afgaande op mijn eigen ervaringen met deze auto, een volmondig JA, ongezien. Echter, van wat ik hier op het forum lees over de O3 ga ik wel twijfelen. Het zijn niet eens zo de problemen die genoemd worden, maar meer de manier waarop er door Skoda en/of PON mee omgegaan wordt. Ik ga er wel van uit dat men de zaakjes op termijn nog wel op orde krijg tegen de tijd dat ik echt moet gaan kiezen. Echte alternatieven voor mijn wensen zijn er eigenlijk niet, dan moet ik ofwel inleveren op ruimte (Golf, Focus) ofwel ruim meer geld neertellen (Passat, Mondeo). Kortom, Skoda is vooralsnog wel mijn merk. Als ik NU zou moeten kiezen zou ik denk ik toch de O3 laten passeren, en voor een leuk Superb voorraadmodel gaan, wat minder luxe uitgerust dan m'n huidige auto.
Hoe zijn de afgelopen jaren bevallen, eigenlijk gewoon goed. De auto rijdt prima, echte problemen zijn er niet geweest, de meest ernstige problemen waren twee kapotte lampjes (DRL linksvoor, dimlicht rechtsvoor). De auto is inmiddels 3 keer voor VOI onderhoud bij de dealer geweest, display gaf dat telkens aan na 30.000km (wat vrij laat schijnt te zijn voor VOI). Alle keren zijn er ook door de dealer geen problemen geconstateerd. Wel zijn twee keer de ruitenwissers vervangen (iets wat je eigenlijk prijstechnisch ook beter zelf kan doen, maar ja). Het gemiddelde brandstofverbruik is 4.61 l/100km, vind ik vrij netjes voor een toch relatief grote auto. Olie heb ik nooit bijgevuld, aan het einde van iedere 30.000 km zat er nog voldoende in.
Er rammelt nog helemaal niets. Ik ben wel op zoek geweest naar een rammel, waarvan ik vrij zeker dacht te weten dat ie ergens uit de rechterkant, A-stijl, handschoenenkastje of zo kwam. Het bleek uiteindelijk toch uit het midden te komen, en het was m'n eigen zonnebril in het kastje aan het plafond. De door de BC berekende actieradius klopt heel goed, er zit geen gebonk in (wel krakende ophanging aan de voorkant, wat een typisch O2 probleem schijnt te zijn), kortom, ik ben heel tevreden.
Hoe nu verder, de komende jaren vrij simpel denk ik, gewoon ermee doorrijden. Het financiele plaatje was gebaseerd op inruilen na 4 jaar. De auto is mijn eigendom, nadat de leaseregeling was afgeschaft, ik vond dat ik financieel wel recht had op een vergoeding waarmee ik in feite op dezelfde manier kon doorrijden. Gelukkig ging mijn de baas daar in mijn geval in mee. Echter, zolang de auto betrouwbaar op mij overkomt, en er geen hele rare dingen gebeuren rij ik er waarschijnlijk langer mee door, en gaat er nog minstens 100.000 km bijkomen, het bevalt tenslotte prima.
Wordt de volgende weer een Skoda? Afgaande op mijn eigen ervaringen met deze auto, een volmondig JA, ongezien. Echter, van wat ik hier op het forum lees over de O3 ga ik wel twijfelen. Het zijn niet eens zo de problemen die genoemd worden, maar meer de manier waarop er door Skoda en/of PON mee omgegaan wordt. Ik ga er wel van uit dat men de zaakjes op termijn nog wel op orde krijg tegen de tijd dat ik echt moet gaan kiezen. Echte alternatieven voor mijn wensen zijn er eigenlijk niet, dan moet ik ofwel inleveren op ruimte (Golf, Focus) ofwel ruim meer geld neertellen (Passat, Mondeo). Kortom, Skoda is vooralsnog wel mijn merk. Als ik NU zou moeten kiezen zou ik denk ik toch de O3 laten passeren, en voor een leuk Superb voorraadmodel gaan, wat minder luxe uitgerust dan m'n huidige auto.