De 1.6 MPI

Hoi,
Ik ben er bijna uit welke O2 ik wil gaan bestellen (zie signature). Waar ik nog over twijfel is of de 1.6 MPI wel vlot genoeg is. Zijn er mensen op het forum die een 1.6 MPI hebben? Ik hoor graag jullie ervaringen..
 

higgy

Forumguru
Yep, ik, zei de gek.
Welnu: 't is geen strepentrekker. En ik kom uit een beul van een diesel (Xantia 2.0 HDI 110pk). Het optrekken gaat wat gezapig. Maar daarna is het gewoon een lekker doorrijdende auto. Als je GEEN gas overweegt, neem dan ook de 1.6 FSi in overweging (16-klepper, kan echter niet op gas)
 

Octaviarijder

Actief lid
Hoeveel merk je ervan als je de airco aan zet tijdens het rijden? Met mijn octo1 1.6, kan ik duidelijk vermogensverlies merken als ik de airco aan zet. Voor de rest overigens een heerlijke motor die heel goed mee kan komen.
 

Remco28

Actief lid
De 1.6 mpi voldoet voor mij gewoon goed,alleen als je de airco aanzet voel je wel wat vermogensverlies.
 

Joeri

Actief lid
Denk als je uit een ook al fijne Fabia 1.4 (75 pk?) komt, dat de Octavia 1.6 MPI een fijne wagen is.

102 pk is voor zo'n wagen natuurlijk niet overgemotoriseerd, maar kan goed mee met het verkeer. Mist jammer genoeg dan het koppel van een diesel, maar da's tegenwoordig een "kwaaltje" van alle benzinemotoren.
 

Droopy

Actief lid
Skodo,
uiteindelijk ben jij degene die er achter moet rijden de komende tijd /forum/images/graemlins/cool.gif. Ik zou een proefrit maken en kijken wat je wel lekker vindt, en kan betalen. (want waarschijnlijk rijdt de 2.0FSI het lekkerst maar wil je dit wel).
Controleer inderdaad of de auto ook lekker rijdt als de airco aan staat, want niets is zo vervelend als airco hebben in de auto, maar niet gebruiken aangezien het moter vermogen te laag is /forum/images/graemlins/crazy.gif
 

AMBIO2

Actief lid
Ook ik rij in de 1.6 MPI, voorheen hadden we een Fabia 1.4
16v met airco. Als je bij de fabia de airco aan had was het verschil overduidelijk, nu vind ik het verschil minder.

Wat betrefd het vermogen van 1.6 MPI , hij kan goed
meekomen maar het is geen scheurijzer.

Verder is het natuurlijk ook een financiele kwestie,
de 1.6 FSI is flink duurder, het is maar net wat je
er voor over hebt.
 
Dank je, ik ga nog een keer proefrijden om te kijken hoe de 1.6 MPI met de airco aan en uit rijdt. Heeft ook iemand de 1.6 FSI?
 

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
De 1.6 mpi voldoet voor mij gewoon goed,alleen als je de airco aanzet voel je wel wat vermogensverlies.

[/ QUOTE ]
Kan ik niet beamen...
 

Remco28

Actief lid
Higgy:als ik de airco aanzet dan is hij wel wat trager met optrekken.
Het is ook net alsof de koppeling wat later aangrijpt.
En in de file schokt hij een beetje meer.
 
Daar hebben we ook lang over getwijfeld en uiteindelijk de 1.6 MPI gekocht.
Kan goed meekomen met volle lading kan je goed merken dat ‘ie toch wat aan de lichte kant is, en een sleurhut zou ik al helemaal vergeten.
Alleen is het moeilijk zoniet onmogelijk een proefrit te maken in de 1.6 en FSI achter elkaar.
Proefritten waren toch al wat problematisch, daarom hebben we ‘m ook ergens anders gekocht dan aanvankelijk de bedoeling was.
De 1.6 FSI vonden we te weinig verschil uitmaken en ook nog eens op 98 benzine en een 2.0 werd te duur dan had we een Mazda 6 gekocht.
 
Ik vond de 1.6 FSI duidelijk wel iets meer pit hebben dan de MPI, vandaar dat ik een Combi 1.6 FSI heb gekocht. Ja, de meerprijs is wel (te)veel, maar dat ben je na een jaar ook wel weer vergeten en ondertussen rijdt je in een pittige 1.6'er.
Je kan er trouwens ook gewoon Euro 95 mee tanken hoor. De 2.0 FSI was ook erg prettig, maar ja, wel een slurper....
 
Ik heb proefgereden in de 1.6 MPI, en uiteindelijk heb ik nu een 1.6 FSI. Ontdanks dat ik diesel gewend was, viel mij beiden motoren positief op t.a.v. souplesse ook in de lagere toeren. Toch heeft de FSI iets meer kracht, vooral merkbaar boven de 100 km/u en rijden met lagere toeren. Ook de 1.6 FSI is geen held met volle bepakking, dat verschil merk je duidelijk t.o.v. een 'lege' auto, maar is dat niet bij de meeste benzine motoren? De FSI is volgens mij zo'n 1400 euri duurder, en dat lijkt veel voor een beetje meer vermogen, maar gemiddeld gezien is deze dan ook zo'n km/liter zuiniger. De verzekering zal iets duurder zijn, maar de afschrijving dan weer iets minder. Als je de auto privé aanschaft, en na een paar jaar met + 140.000 op de teller wilt verkopen, dan zou ik toch de 1.6 FSI nemen. Dan heb je toch iets meer plezier voor bijna hetzelfde geld. ..maar ik ben geen rekenwonder moet ik er eerlijk bij zeggen.
 
..overigens, ik heb het nog niet uitgeproberd met airco aan/uit, ik rij altijd met airco aan, maar ik zal het deze week eens een aantal keren uitproberen, en mijn ervaring hier delen /forum/images/graemlins/24.gif
 
Henne, als je euro 95 gaat taken met een FSI motor verminderd dat de prestaties weer.
Wij vonden het verschil TE klein om daar ca.1400 meer voor te betalen en dan nog eens bij elke tankbeurt 5/6 cent per liter meer.
En het iets mindere verbruik zal je in de praktijk nauwelijks merken.

De airco heeft minder invloed dan een vol beladen wagen.
 
@Skoda 0 : ja, dat schijnt zo te zijn, die prestatievermindering, maar in de praktijk merk ik er niks van....Gevoelsmatig een te verwaarlozen verschil dus, terwijl ik het verschil tussen de MPI en FSI veel duidelijker vond.
Kijk, voor die paar keer per jaar dat ik bepakt en bezakt rijdt, tank ik dan wel Euro 98 voor de zgn 'optimale' prestaties.
 

higgy

Forumguru
Goed inrijden doet ook wonderen (en goed inrijden is wat anders dan 'koud' afraggen). Mijn auto is echt wel vlotter geworden sinds ik hem heb, en dat op LPG!
Waar ik de OP niet over hoor, is over het uitrustingsniveau. Er is er hier (wie?) eerder een geweest die volgens mij de overweging had tussen een 1.9TDI Elegance of een 2.0TDI Ambiente. Los van de motorvoorkeuren (die staan hierboven uitvoerig beschreven) zou je je als koper adhv je budget ook de vraag kunnen stellen: neem ik een 1.6 MPI Elegance (zoals ik die rijd) met evt. nog wat extra toeters en bellen of een 1.6 FSi Ambiente.
Die keus maak je zelf.
 
Henne, ik zeg niet dat er geen verschil is, maar dat verschil vonden we te klein om een 1.6 FSI te rechtvaardigen.
Zoals het dubbeltje bij u naar FSI ging het bij ons naar MPI.

Bruce, zegt dus ook dat de 1.6 FSI geen held is met volle bepakking, en dat vermoede ik al.

Als u de radio/Cd speler Audience besteld houd er dan rekening mee dat deze nog steeds defect afgeleverd wordt.
Vandaag Pon Mobiel nog gebeld en de fabriek is nog bezig met een nieuw binnenwerk en software wanneer dit gereed is kon men niet vertellen. /forum/images/graemlins/407.gif
 
Wij hebben proefgereden in beide en we vonden het wel een merkbaar verschil. We gaan dan waarschijnlijk voor de FSI.
 

surfincrow

Nieuw lid
Dat was ik (1.9 of 2.0).
Het is uiteindelijk de 1.9Tdi Elegance geworden met halfleer, Audience en 16" Vega. Nu nog wachten.... /forum/images/graemlins/frown.gif
 
Bovenaan Onderaan