Dashcam inbouwen

rampie

Senior Member
Na levering van de Kodiaq had ik graag een dashcam (front en rear) ingebouwd.

Hoe kom ik best van onder de binnenspiegel in de zekeringskast achter het kleine opbergvakje en hoe kom ik makkelijkst achterin?

Kan ik voor dat laatste makkelijk een fijne geleider van achter tot voor steken en de kabel daarover laten lopen? Of ga ik beter via de zijkanten aan de hemel?

Op mijn vorige Superb kon ik makkelijk de A-stijl losmaken en zat ik direct in de zekeringskast, kan ik idem doen bij de Kodiaq? Hoe gevoelig zijn de airbags als ik de A-stijl wil losmaken?

Bedankt alvast om even mee te denken…
 

Tees

Donateur
Geen antwoord op je vraag maar wel een tip: stap 1 als je met of in de buurt van airbags werkt is altijd om de accu los te halen. Als zo'n ding afgaat terwijl je met je hoofd er naast zit, dan lig je in t ziekenhuis.
 
Ik heb in mijn Kodiaq enkel een dashcam aan de voorzijde. Het linker paneel op de a-stijl kan in het midden ombuigen als de airbag uit gaat, als je goed kijkt zie je een soort buiglijntje lopen. Met flink trekken aan dit paneel loop je het risico dat hij hier buigt en je een nieuwe kunt halen. Het paneel zit met drie metalen klemmen in het chassis vast. Zelf heb ik deze los gekregen door er twee eetlepels (zijn rond en krassen minder snel) tussen het rubber en het paneel steken aan beide zijden van de klem, en deze dan los te wiggelen. Je raakt de airbag dan niet aan en maakt geen harde klappen waardoor deze af zou kunnen gaan. Ik heb een panoramadak en achter de airbag loopt bij mij een afvoerkanaal daarvan, en daarlangs heb ik de stroomdraad van de dashcam laten lopen. Mocht de airbag uit gaan, dan blijft deze niet achter de draad hangen. Links van je dashboard zit een paneel met een airbaglogo er op. Ook dit paneel kun je met twee lepels los wrikken, er zit niet direct een airbag achter, deze zit namelijk net boven je knieën. Achter dit paneel zit een stuk chassis met wat ruimte waar ik de rest van de stroomdraad op heb gerold en heb weggewerkt. Achter dit chassis stuk zit direct de zekeringkast waarnaar je kunt doorsteken. Zelf durfde ik het niet nog aan om in een nieuwe auto met veel electronica om aan de zekeringen te rommelen en haal mijn stroom via een ODB stekker. Ook die is via diezelfde plek makkelijk te bereiken. Ik heb geen dashcam achter dus geen idee hoe je daar makkelijk komt!
 

rampie

Senior Member
Bedankt voor de uitleg @YetiBart.

Ik ga volgende week met een bevriend garagist de accu losmaken om makkelijk alles te kunnen losmaken. Dan kijken we ook hoe we makkelijk naar achter kunnen.
 

marco_b

Forumguru
Zelf heb ik de kabel met een plastic hulpmiddel (om panelen los te halen) achter de hemelbekleding gedrukt. Vervolgens bij de A-stijl de kabel tussen de dakhemel en A-stijl afdekking) gedrukt. Rubber van portier losgetrokken en de kabel daarachter naar beneden. Dan kom je bij de zijkant van dashboard waar je dan de kabel naar binnen haalt.

Heb bij de dashcam een parkeermodule zitten en deze met een zekeringsplitter aangesloten op een permanente en op een geschakelde plus

Achtercamera was ik wat langer mee bezig. Kabel door de rubberdoorvoer was ff een klusje. Eenmaal in de auto de kabellangs de dakhemel erachter gedrukt. achtercamera is op de voorcamera aangesloten dus kabel daar naartoe.

Voor de liefhebbers: ik heb de Nordfal DC102 4K. Qua kwaliteit vond ik deze beter dan de blackvue. Zie hiervoor ook onderstaand filmpje

 
Laatst bewerkt:

rampie

Senior Member
Net een paar forums tegengekomen waar er problemen zouden zijn met een rear-dashcam en DAB storingen. Iemand van hier die daar problemen mee heeft?

Vanavond kijk ik eventueel al om de front dashcam te installeren. Afhankelijk van hoeveel tijd ik heb natuurlijk...
 

jesse_s93

Donateur
Niet bij een Kodiaq maar bij een Scala had ik na het installeren van een dashcam (f+r) af en toe dat DAB uitviel en hij terugviel op FM. Dit gebeurde op willekeurige plekken. Bij de Scala die ik had (met panaromadak) zat de antenne in de kofferklep, niet op dak als haaienvin. Dat kan wel meegespeeld hebben.
 

rampie

Senior Member
Dashcam is ingebouwd. Morgen eens zien hoe de DAB het uithoudt…

Kabels grotendeels weggewerkt, nog 2 'afwerkingspunten'
- Nog eens zien om de A-stijl volledig los te halen (nu lichtjes gelost en de kabels er losjes in). Zitten wel weg van de airbags dus gaan daar geen problemen veroorzaken.
- Aan de kofferklep wil ik kijken om door de rubbers te gaan met de andere kabels ipv uit de hemel te komen en dan de blote kabel te zien. Hierdoor blijft er nu bij het sluiten van de koffer 10-15cm kabel zichtbaar.

Enige kabels die je nu nog ziet, zie je in de bijgevoegde foto's.
 

Bijlagen

  • IMG_3749.jpg
    IMG_3749.jpg
    389,5 KB · Weergaven: 36
  • IMG_3750.jpg
    IMG_3750.jpg
    177,3 KB · Weergaven: 36

Tees

Donateur
DAB+ is vrij gevoelig voor interfererende signalen. Elektronische apparatuur die niet zo netjes gemaakt is (lees: een deel van t spul van neef Ali) kan dat soort signalen uitzenden en daarmee de ontvangst van DAB+ verstoren. Iets soortgelijks wil nog wel eens gebeuren met onderdelen van matige kwaliteit die op de CANbus zijn aangesloten.
 

Okkie2017

Actief lid
Ik heb de kabel voor de camera achter vanaf de binnenspiegel over de hengel laten lopen.

De hemel heb ik aan de zijkanten uit iets naar beneden gehaald en zo de kabel op de hemel naar achteren gelegd.

Daarna de kunststof kappen aan de binnenzijde van de achterklep gehaald.

Om bij het rubber, dat tussen de klep en de auto zit, te komen, heb ik het rubber aan de kant van de auto los gemaakt en via het gaatje waar het rubber in zat m.b.v. een stukje installatiedraad (zwart 1,5mm2) de kabel van de dashcam met beleid naar achteren getrokken.

Vervolgens heb ik hetzelfde stukje installatiedraad door het rubber gestoken om zo ook de kabel van de dashcam door het rubber te kunnen voeren. Doordat hier al een stukje kabelboom in zit, gaat dit niet heel eenvoudig.
Als je dit met beleid veel geduld doet (niet lomp eraan trekt) krijg je de kabel hier uiteindelijk doorheen.

Camera aan de voorkant staat niet op de foto. Deze is nu op het plaatje op het voorraam geschoven.

947b159864b92bf41688d86ba3717089.jpg
e6ea4c9c18677edf2db90af59a3a199d.jpg
 

rampie

Senior Member
Bedankt voor jullie input en tips. Intussen heb ik de volledige installatie van de dashcam gedaan. Ale kabels lopen nu netjes uit het zicht, van de zekeringskast naar de A-stijl en vandaar over de dakhemel naar de binnenspiegel. Bekabeling via dakhemel rond het plastic van de spiegel gelegd en dan naar beneden gekomen. Zo blijft het strak zitten. De kabel de rear camera gaat via diezelfde weg terug naar de A-stijl, vandaar via de dakhemel naar achteren en dan via de rubbers naar het kofferdeksel. Zit nog zo mooi weg als voorheen....
De kabels op de foto's zijn ook de enige kabels die je nog zit lopen...
 

Bijlagen

  • IMG_3781.jpg
    IMG_3781.jpg
    280,2 KB · Weergaven: 32
  • IMG_3783.jpg
    IMG_3783.jpg
    193,8 KB · Weergaven: 32

rampie

Senior Member
Vandaag een extra ferrite core geïnstalleerd aan de camera achteraan. Storing bij DAB signaal. Hopelijk is 1 genoeg en is de storing weg…
 

dan-720

Actief lid
Zelf heb ik ook een dashcam van voor en achter. Heb echter de voorste kabels nog mooi kunnen wegwerken in de bebouwing van de spiegel.

IMG_20220802_161234.jpg 352396989_10231963199926611_4437556594589079894_n.jpg IMG_20220802_161726.jpg
 
Bovenaan Onderaan