Dashboardlampje bandenspanningscontrolesysteem blijft branden

Wellicht dat jullie een idee hebben:

Op de terugweg vanuit Italie naar Nederland begon op het dashboard het lampje van het bandenspanningscontrolesysteem te branden. Ik dacht direct aan een lekke band en ben gestopt om e.e.a te controleren. Gelukkig niets aan de hand. Het geheel proberen te resetten door het knopje op het dashboard (onder de clima) in te drukken. Dit had echter geen resultaat. Lampje bleef branden!!! Ook na contact uit/aan te doen bleef het lampje branden.

Banden zijn op hun normale spanning gebracht voor vertrek naar Italie en toen was er geen melding. Terug in Nederland de banden opnieuw bekeken en op spanning gebracht.

Een vriend van mij heeft VAGCOM en heeft de boel uitgelezen en getracht te restten. Dit lukte echter niet!!!

Heeft een van jullie enig idee wat het lampje nog meer voor functie's heeft? Is er een sensor kapot of zoiets? Iemand enig idee?

Foutcode volgt na het weekend (vriend is druk druk druk)

Alvast bedankt
 

tb0ne

Nieuw lid
Is er in het handschoenkastje geen knopje hiervoor?
Indrukken tot het biepje als je zeker bent dat de spanning correct is...
 
Ik heb meermaals geprobeert het systeem te herstellen door de daarvoorbestemde knop te gebruiken.... Zelfs via Vagcom kon het lampje niet gereset worden
 

Noord26

Forumguru
Wellicht een abs sensor die niet goed functioneerd? Want het systeem (correct me if I'm wrong) de waardes van de 4 sensoren en als er eentje daarin afwijkt, krijg je de melding?
 
Wat Noord26 zegt inderdaad. Toen bij mij de ABS kabels aan het doorslijten waren op de achter wiel arm kreeg ik in eerste instantie ook banden spanning waarschuwingen. En ook niet te resetten. Tot ze zo ver waren afgesleten dat het contact echt verbroken werd lang genoeg en toen kreeg ik abs systeem alarm.
 
Bij mij was het alleen maar een doorgesleten kabel. Dus dat was zo gefixed met een vervang stukje etc. Maar was nog in garantie dus weet niet hoeveel dat was.
 

hemi24

Forumguru
Heb je het knopje even gedrukt of heb je deze 2 a 3 seconden ingedrukt gehouden?!? (Ik vraag het maar domweg... ;) )
 
Ja het knopje heb ik wel 100 keer ingedrukt en enkele seconden vast gehouden.
Normaal herstelt het zichzelf dan inderdaad maar nu niet.... Als ik het knopje indruk dat gaat het lampje 0,5 sec uit en gaat dan weer vrolijk aan....
 

Antera

Donateur
Even vagcom eraan en uitlezen dan zal de foutcode snel boven water zijn en is het niet gokken wat het probleem is. Al zou normaal gezien als een abs sensor stuk zou zijn ook andere problemen zich laten zien omdat de abs niet functioneerd.


Logfile zal wonderen doen denk ik. Anders de accu even een 10 minuten eraf houden en weer terug monteren bepaalde zaken worden dan ook gereset.

2x mee gemaakt storingen niet te kunnen wissen. Na accu spanning tijdje eraf te hebben gehad lukte het wel
 

delta

Actief lid
Volgens mij staat in het boekje dat je het kopje best lang ingedrukt moet houden, dus probeer het wat langer het klopt dat hij eerst even flitst en dan weer aan gaat.
Succes
 
Vanmorgen bij Skoda dealer Holdinga langs geweest om mijn storing te laten onderzoeken.

Kreeg te horen dat men het bandenspanningscontrolesysteem opnieuw gekallibreerd had en dat de storing was verholpen.

Ook had ik gevraagd of men de afstelling vn de koplampen wilde controleren en zonodig af wilde stellen.

E.e.a is keurig afgesteld en na betaling van slechts 24,93 euro reed ik tevreden de werkplaats uit.

Vandaag nog een flinke rit gemaakt en het systeem werkt weer perfect en geen vervelend lampje weer op het dashboard!!!
 

Antera

Donateur
Tja dat kan natuurlijk ook nooit bij stil gestaan dat het even ingeleerd moest worden opnieuw omdat het op een of andere manier van het padje af was. Zijn je wielen tussendoor toevallig gewisseld? want er zijn inderdaad auto's dat als je de wielen niet terug legt waar ze horen dat ze dan problemen gaan opleveren. ( dit alleen als er sensoren in de wielen zitten en het niet werkt via de ABS/ESp sensoren)
 
Wielen waren niet los geweest, kort voor of na de storing.

Ben blij dat het een kleinigheidje was en niet dat er een kabel of sensor kapot was. Je weet het tenslotte nooit!!!
 

hemi24

Forumguru
Nog altijd vreemd, aangezien het resetten met de knop ook niets anders doet dan opnieuw inleren...
 

Octavarium

Actief lid
Je kunt de knop alleen gebruiken als de auto stil staat volgens mij

Klopt niet, je moet hem juist inleren terwijl je rijdt, zodat de ABS computer aan de hand van het aantal omwentelingen van de wielen de juiste wielomtrek kan meten (de omtrek onder normale omstandigheden). Als een band lek is verandert die waarde en licht het lampje op. Volgens mij is dit systeem niet helemaal waterdicht, want bij mij is het lampje ook al een aantal keer gaan branden terwijl ik geen lekke band had.. Opnieuw ingeleerd tijdens het rijden en sindsdien nooit meer last van gehad..
 
Bovenaan Onderaan