Dashboard flikkert en auto start niet meer

candela

Nieuw lid
Vandaag heb ik mijn Octavia handmatig gewassen en toen ik hem een paar uurtjes later wilde wegzetten startte hij niet meer. Zodra ik de sleutel in het contact omdraai begint de dotmatrix display te flikkeren als een gek en ook de andere lichtjes gaan aan en uit. De motor probeert helemaal niet te starten als ik de sleutel verder draai. Bij verschillende pogingen heb ik allerlei foutmeldingen zien passeren zoals ESP en Airbaig failure. Maar nu komt er dus geen foutmelding meer. Een paar keer hoorde ik een luide toon. Met de batterij lijkt niks mis, de lichten werken nog en de radio/navigatie ook

Kan dit iets met het wassen te maken hebben of is het puur toeval? Ik heb even onder de motorkap gekeken en er lijkt niks nat (buiten de radiator). Ik heb gewoon met een spons gewassen en met een tuinslang op lage druk en ik heb ook niet onder de motorkap zitten spuiten. Tijdens het wassen had ik de sleutel in het contact en de radio aanstaan. Binnen heb ik enkel een vochtige doek gebruikt, geen water

Enig idee wat dit kan zijn?
 

Noord26

Forumguru
Je radio heeft de accu te ver leeg getrokken (zonder dat de motor liep om de dynamo aan de slingeren, welke weer je accu op spanning houd) om hem nog te kunnen starten.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zat eigenlijk te denken aan een kapotte sleutel. Probeer allereerst eens te starten met de reservesleutel: als het probleem in de sleutel zit, moet ie met de reservesleutel starten.

Andere mogelijkheid, is dat je stiekem toch de accu te veel belast hebt, en door de lage spanning allerlei effecten krijgt.
 

Joske

Forumguru
Lege batterij? Dan zouden de lichten en of radio niet meer mogen werken.. Is de accu en zijn aansluitingen nat?

Denk eerder aan kortsluiting bij het starten.. Controleer je zekeringen eens.
 

candela

Nieuw lid
Ik heb net even met reserve sleutel geprobeerd en dat werkt ook niet. Er kwam nu weer op "ESP: fault" op het display te staan. Bij verder draaien van sleutel totaal geen motor geluid. Ik hoor enkel geklik en geflikker van het display.

De zekeringen had ik daarstraks allemaal nagekeken (binnen en onder motorkap), leken allemaal in orde en niet nat.

Ik vind het ook raar dat dit een lege batterij zou zijn. Kan die batterij niet tegen anderhalf uurtje radio spelen (vanaf SD kaart). Ik doe bijna uitsluitend lange afstanden met die auto (bv gisteren nog 200 km) dus daarmee haal ik de batterij toch ook niet leeg
 

micky

Forumguru
@Joske tuurlijk wel, alleen op moment van starten zakt het voltage dusver dat het relais begint te klikken en de lampjes op het dashboard te knipperen
 

micky

Forumguru
Ik heb net even met reserve sleutel geprobeerd en dat werkt ook niet. Er kwam nu weer op "ESP: fault" op het display te staan. Bij verder draaien van sleutel totaal geen motor geluid. Ik hoor enkel geklik en geflikker van het display.

De zekeringen had ik daarstraks allemaal nagekeken (binnen en onder motorkap), leken allemaal in orde en niet nat.

Ik vind het ook raar dat dit een lege batterij zou zijn. Kan die batterij niet tegen anderhalf uurtje radio spelen (vanaf SD kaart). Ik doe bijna uitsluitend lange afstanden met die auto (bv gisteren nog 200 km) dus daarmee haal ik de batterij toch ook niet leeg

Niet als hij op het einde is en nu je ook nog schrijft anderhalf uur, is het voor mij wel duidelijk, zet hem maar aan de lader.
 

candela

Nieuw lid
Ik ken zo goed als niks van auto's maar krijg je bij lege batterij niet tenminste een poging om te starten? Of was dit enkel vroeger zo en begint bij moderne autos het hele electronica systeem te flippen ipv een simpele foutmelding "lege accu" te geven ? :)
 

micky

Forumguru
Beetje aparte vraag, de poging om te starten IS het geklik van je relais en het geknipper van je dashboard, maar omdat er niet voldoende stroom is start hij dus niet....
 

candela

Nieuw lid
Ik bedoelde dat ik niks motorgeluid hoor... (dat hoorde ik toch bij een lege batterij als ik mijn vorige auto uit 1991 ofzo probeerde te starten :D

En dat geflikker van het dashboard begint dus ook als ik niet probeer te starten (dus de sleutel naar stand 2 draai nadat het voorgloei lampje uitgaat) . Bv, ik draai de sleutel tot stand 1 zodat het dashboard aangaat en dan begint alles ofwel onmiddellijk te flikkeren als een gek ofwel na een 10 seconden. Er leek bij ieder poging wat anders te gebeuren eigenlijk.
 

Jewepe

Forumguru
Soortgelijk iets meegemaakt met mijn Altea (2.0 TDi). Startte altijd, nooit problemen. Tot die ene woensdag. Klik, start en normaal liep de motor dan. En nu? Niets! Maxidot over z'n toeren en alleen wat geklik van relais. Garage erbij, jumpstart erop en ............................klik, start lopen! Commentaar van de monteur: interne kortsluiting in de accu. Nieuwe accu erin en nergens meer last van gehad.
 

andrehj

Forumguru
Zoals al diverse malen gemeld: je accu is leeg. Dat komt niet alleen door de radio, maar door die sleutel in het contact worden diverse modules wakker, en samen trekken die in anderhalf uur dus je accu zo ver leeg.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals @andrehj ook al aangeeft, er gebeurt meer als je de sleutel op contact laat staan. Overigens kun je ook nog even contact aan, radio aan, contact uit maar de sleutel erin laten zitten: dan blijft de radio wel spelen, maar krijgen een heel stel andere zaken geen stroom meer, bovendien kan je accu tegen het einde van zijn levensduur lopen.
 

Menno.

Actief lid
Soortgelijk iets meegemaakt met mijn Altea (2.0 TDi). Startte altijd, nooit problemen. Tot die ene woensdag. Klik, start en normaal liep de motor dan. En nu? Niets! Maxidot over z'n toeren en alleen wat geklik van relais. Garage erbij, jumpstart erop en ............................klik, start lopen! Commentaar van de monteur: interne kortsluiting in de accu. Nieuwe accu erin en nergens meer last van gehad.
Heb ik ook al eens mee gemaakt in een Seat Leon. Ook flikkerende verlichting en storing meldingen, na anderhalf uur de sleutel omgedraaid te hebben had hij in een keer weer voldoende stroom en was alles verholpen. Kortsluiting in de accu, maar als ze de accu door meten was er niks aan de hand, maar met die nieuwe accu was alles verholpen.

Conclusie, nieuwe accu er in, @candela !
 

candela

Nieuw lid
Ik heb net de batterij vervangen en de auto werkt terug.

Ik heb eerst nog geprobeerd de batterij terug op te laden maar de lader sprong elke 10 seconden af en dan weer terug aan. Dat leek me niet echt normaal dus ben ik maar een nieuwe batterij gaan halen.

Gezien ik ook superhandig ben heb ik een zo'n opzetstuk van een schroevendraaier in de auto laten vallen toen ik die plaat waarmee de batterij vast zit probeerde los te maken. Ik kon dat ding niet terugvinden onder auto maar ik hoor ook niks rammelen wanneer ik nu rijd. Ik hoop dat het geen kwaad kan :)

Het ligt misschien aan mij maar ik vind dit hele probleem erg raar. Waarom geeft dat diagnose systeem niet gewoon aan dat er wat mis is met die batterij? Dat lijkt me nu toch echt de meest simpele basis test. In plaats daarvan slaat heel het electronica gedeelte op hol.

Bedankt voor alle reacties in ieder geval
 

KWc

Lid
op een gegeven moment gaat een van de cellen kapot in je batterij zodat ie plotsklaps niet meer werkt / oplaadt. Daardoor kan ie plots van >12V naar <10V gaan
 
Bovenaan Onderaan