dakkoffer enyaq

ojajoh

Nieuw lid
hoi
wie heb er een enyaq met dakkoffer??
welke is dat? en welke dakdragers?
er is zoveel keus.

Backpacker

Senior Member
Wat ook handig is, is aan te geven waarvoor je een dakkoffer denkt nodig te hebben. Gaat het alleen om een setje ski's naar de wintersport, of heb je echt veel opbergruimte nodig om met het complete gezin op kampeervakantie te gaan?

En is stroomlijn/weerstand/range voor jou belangrijk? Een (grote) dakkoffer heeft serieuze invloed op stroomverbruik, zeker als je in Duitsland of Frankrijk langere tijd 130+ gaat rijden. Ik zie de laatste tijd veel vaker EVs met een grote doos op de trekhaak rondrijden. Het ziet er niet uit, maakt je auto langer (lastig met parkeren enzo) maar is wel veel aerodynamischer - er zijn zelfs tests die claimen dat een EV met een trekhaakkoffer, een beetje aerodynamischer is (~5%) dan een auto zonder.

Laatst bewerkt:

ojajoh

Nieuw lid
Wat ook handig is, is aan te geven waarvoor je een dakkoffer denkt nodig te hebben. Gaat het alleen om een setje ski's naar de wintersport, of heb je echt veel opbergruimte nodig om met het complete gezin op kampeervakantie te gaan?

En is stroomlijn/weerstand/range voor jou belangrijk?..............
het is om met gezin met 3 kinderen weekendjes weg en vakantie in nederland/ belgië te gaan, aangezien met een opvouwbare kinderrolstoel en kinderwagen de kofferbak al bijna vol zit wil ik een grote bak op t dak maar weet niet hoever je uit mag steken aan de voor kant als ik achter met de klep rekening moet houden, en hoe zit het met de ronding van het dak?? hier voor had ik een tiguan all space en kon in een (kleine) dakkoffer van de buren lenen, maar die is nu wel te klein aangezien de kofferbak bijna de helft kleiner is

Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
maar weet niet hoever je uit mag steken aan de voor kant
Ach je zal nooit verder komen dan de voorbumper....
Achter zijn er wel maten mbt uitsteken en dan een bord plaatsen met oranje(rood) / witte strepen ) maar goed daar zal je niet aan komen omdat de klep nog open moet kunnen...
Dus dan blijft er nog één ding over.................kijken of je een bredere bak kunt vinden , of misschien 2 smalle naast elkaar ( als dat gaat )

Edit: Tip 1 citeer niet het gehele bericht waar je op wil antwoorden maar maak er een deel citaat van !! Gehele citaten worden vaak verwijderd door de mods hier.
En tip 2 : Stel je even voor in de meet en greet !! Dit word door vele actieve leden op prijs gesteld maar het is ook nog een huisregel van het forum......... :koffie:

Backpacker

Senior Member
Als je in de buurt van NL blijft zou ik me idd. geen zorgen maken over aerodynamica. Op dat soort korte afstanden betekent een grote dakkoffer misschien 10 minuten extra laden ergens. Als je al niet in staat bent je bestemming zonder bijladen te bereiken.

Als je dakdragers (de balken zelf) op de bestaande dakrails monteert dan zitten deze dragers voldoende ver van het dak om je geen zorgen te maken over de ronding van het dak, zowel in de lengte- als de breedterichting. En wettelijk gezien mag je lading geloof ik aan alle kanten 20 centimeter buiten de auto uitsteken. Voor en achter misschien zelfs wel 50 centimeter, en da's gemeten vanaf de bumpers. Ik denk niet dat er dakkoffers op de markt zijn die zo groot zijn dat dit laatste een dingetje gaat zijn.

Wanneer je de dakkoffer plaatst, dan zet je de boel eerst "los" op het dak en probeer je de achterklep even open te doen. Daarna schuif je de dragers op de rails zodanig dat je tenminste een centimeter of vijf speling hebt tussen achterklep en koffer. Pas dan de boel bevestigen. Zo gaat het bij mij in ieder geval al jaren goed.

De maximale dakbelasting van de Enyaq is 75 kg.

De Skoda webshop voor NL is helaas gesloten maar die voor BE doet het nog. Om wat inspiratie op te doen: https://shop.skoda.be/nl/voor-uw-wa...a7688320e865f8e/643937ff4833c23260d13a45/1/12

De huisleverancier van Skoda lijkt Thule te zijn en die hebben een prima reputatie. Voor Nederland zou ik daar verder gaan kijken. https://www.thule.com/nl-nl/cargo-carrier/car-top-carrier Als je doorklikt naar een specifieke koffer hebben ze ook plaatjes over hoe dat op een gemiddelde SUV zou staan. https://www.thule.com/nl-nl/cargo-carrier/car-top-carrier/thule-motion-3-xxl-_-639900

hemi24

Forumguru
wil ik een grote bak op t dak maar weet niet hoever je uit mag steken aan de voor kant als ik achter met de klep rekening moet houden

Ik weet niet waar jij denkt een dergelijke grote bak te kunnen scoren die nog vóór de neus van de wagen uit gaat steken…?
Of ga je een kajak als dakkoffer gebruiken?

• Leuk
Waarderingen: Tees

Backpacker

Senior Member
Ik heb effe geen meetlat bij de hand, maar ik gok dat de afstand van de geopende achterklep tot de bovenrand van de voorruit zo'n 2.20 meter is. De grootste dakkoffer van Thule - die uit mijn link - is 2.32 meter lang. Steekt dus een decimetertje ofzo voor de bovenrand van je voorruit uit. Geen probleem.

Wel zit er in die dakkoffer aan de onderkant een ronding en het zou kunnen zijn dat hij daarom je 'haaievin' (antenne) raakt. Enige manier om dat zeker te weten is uitproberen.

Laatst bewerkt:

amukar

Lid
Als je me toestaat, wil ik wel onze ervaringen delen met het vervoeren van een (kinder-)rolstoel in de auto:
Plaats je bagage plat op de vloer en maar 1 "verdieping" hoog.
Daarboven moet dan nog plaats zijn voor de rolstoel en de kinderwagen. Je hebt een opvouwbare rolstoel. Dan bedoel je waarschijnlijk dat je de rugleuning neer kunt klappen; ook de wielen kunnen er uit. De grote wielen vrij makkelijk. Die komen helemaal bovenop.
Mijn punt is, dat als je de rolstoel op de koffervloer gaat zetten, je de andere spullen nog moeilijk kwijt kunt. Wij nemen ook altijd simpele stukjes tapijt mee, om de spullen te beschermen tegen de olie/vet/vuil van de wielassen en de banden van de rolstoel (bij regen).

Frank

Forumguru
Thule dakdragers (evowing dingetjes, niet goedkoop, maar wel goed en makkelijk eens je de eerst assemblage gedaan hebt).

Dakkoffer is ook een Thule, ze hebben uiteenlopende modellen. Meestal kan ke op basis van filmpjes wel een idee hebben van hoeveel er in kan.

Let wel: zware en grote zaine in de dakkoffer moet je dus wel boven je hoofd heffen. Klinkt logisch, maar niet vergeten te denken aan je eigen fysieke kracht (na een lange rit)

ojajoh

Nieuw lid
ik heb informatie aangevraagd bij HIT hapro shop, en die kwamen met het volgende:

Hartelijk dank voor uw interesse in onze Hapro producten.

De Skoda Enyaq is een grote auto, dus beide dakkoffers die u heeft uitgekozen zijn geschikt voor uw auto. Met betrekking tot de haaienvin, dat is geen probleem, de dakkoffer staat iets hoger en zal de haaienvin zeer zeker niet raken.

Wanneer uw Skoda Enyaq een dakrails heeft dan is de Hapro Cronos Aero 3 inderdaad geschikt voor uw auto.

dit gaat over de dakkoffers
Hapro Carver 6.5 van 430 liter en de 8.5
van 550 liter,
ik heb die grootste besteld met de dakdragers aero 3, dus we gaan t zien

Backpacker

Senior Member
Bovenaan Onderaan