Dakdragers skoda superb model jaar vanaf 2015 >…en ET waarde velg.

haassie

Forumguru
Het is er toch een keer van gekomen en de skoda superb is ingeruild voor een wat jongere.

Net even gecontroleerd of de dakdragers nog passen ivm wintersport en skibox.

De oudere generatie heeft een wat dikkere dakrails dan de nieuwere met een kleine insparing. Ik heb de dragers die ik nog heb even geprobeerd. Het zit goed vast maar sluit bovenaan niet helemaal netjes aan. Dus zal er niet af waaien maar qua geluid lijkt het me niet ideaal.

Welke (normaal geprijst) dragers gebruiken jullie? Gaat om superb met open dakrails.

Alles veranderd per model haha , nu een andere banden/velg maat op de 17 inch velgen die ik al had. Oude velg/banden maat 225 45 17 ET47 versus nieuw 215/55/17 ET 41….is de ET waarde een probleem of komt hij tever naar binnen? Heb al een karoq setje op het oog die qua ET waarde maar 1 scheelt met juiste banden maat.
 

EdjeB

Actief lid
Gaaf! Gefeliciteerd met je aankoop, heb je al foto's?

Als je een ET47 velg vervangt door een ET41 staat de velg 6mm verder naar buiten vergeleken met de eerste. Ik weet niet zo goed wat de invloed is op slijtage van de banden/rijgedrag, maar volgens mij is een afwijking van 5 een beetje de norm... Je krijgt waarschijnlijk wel meer troep aan de zijkanten, achter je banden/wielkasten...
 
Laatst bewerkt:

haassie

Forumguru
De ET van de nieuwe is 41 dus mn oude zouden meer naar binnen staan. Ik heb die andere velgen gereserveerd en de mijne te koop gezet.

Heb de nieuwe al wel maar nog geen fotos geplaatst. Volgens mij wel dezelfde kleur als jouw profiel..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

andrehj

Forumguru
Alles veranderd per model haha , nu een andere banden/velg maat op de 17 inch velgen die ik al had. Oude velg/banden maat 225 45 17 ET47 versus nieuw 215/55/17 ET 41….is de ET waarde een probleem of komt hij tever naar binnen? Heb al een karoq setje op het oog die qua ET waarde maar 1 scheelt met juiste banden maat.
Geen idee wat precies je vraag is, maar die eerste bandenset heeft een veel kleinere buitendiameter dan de tweede. Die afwijkende ET-waarde is kortom nog het kleinste probleem.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@andrehj Op 215/55 banden zal de teller 5,09% inderdaad afwijken omlaag tov de 225/45, @haassie dat leidt tot twee vragen:
1- Hoeveel wijkt je teller nu af?
2- vind je het erg storend?
 

haassie

Forumguru
De vraag was of de oude velg band combinatie zou werken. ET waarde had mss een probleem geweest bij gebruik kettingen indien nodig. Boekje beschrijft bij gebruik van kettingen maximaal de 215/55/17 band/velg. 225 en hogere ET zou wellicht ervoor zorgen dat er iets aanloopt aan de binnekant. Een kleinere omloop geeft idd een afwijking op teller. Maar goed er komen andere velgen van een karoq met de juiste band en bijna dezelfde ET waarde. Dus dat probleem is opgelost.

Nu nog een perfect passende drager vinden voor box.
 
Bovenaan Onderaan