Dakdragers en fietsendrager

Wie heeft (goede) ervaringen met een bij de dealer originele aangeschafte afsluitbare (aluminium) dakdragers voor dakrailing en een afsluitbare fietsendrager?

Ik prefereer liever bovenstaande optie dan de aanschaf van een trekhaak wegens problemen i.c.m. met parkeersensoren, problemen met loszittend klepje bij achterbumper en de hoge aanschafprijs van plusminus € 600.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb geen ervaring met de originele dakdragers, maar wel met universele van de Aldi. Die dingen zijn TuV gekeurd en doen het perfect, zeker voor de 39 euro die ze kosten!
Het monteren en verwijderen zal wellicht makkelijker gaan met originele (of andere duurdere) dragers.
 

nomad

Senior Member
Ik weet niet voor wat voor fietsen het moet zijn, maar ik heb nog een setje Thule liggen die afsluitbaar zijn. Je haalt het voorwiel eruit en die plaats je in een afsluitbare vork.
 

floris

Lid
Wie heeft (goede) ervaringen met een bij de dealer originele aangeschafte afsluitbare (aluminium) dakdragers voor dakrailing en een afsluitbare fietsendrager?

Ik prefereer liever bovenstaande optie dan de aanschaf van een trekhaak wegens problemen i.c.m. met parkeersensoren, problemen met loszittend klepje bij achterbumper en de hoge aanschafprijs van plusminus € 600.

bij een octavia II heeft de trekhaak geen invloed op de parkeersensoren. Of dat bij de fabia ook zo is weet ik niet.

Persoonlijk vind ik het veiliger om de fietsen op de trekhaak te plaatsen dan op het dak. Bij de optie op de dakdragers hoeft het maar een keer fout te gaan met plaatsen of afpakken en je bent iets meer kwijt dan 600 euro.
 

jaspernl

Actief lid
Ik heb dakdragers meebesteld voor mijn RR, maar ze er nog nooit op gehad. Net als de (afneembare) trekhaak trouwens.
Gewoon nog niet nodig gehad, en het was te koud om zomaar te proberen...
 

Roco

Lid
De fab II heeft ivm parkeersensoren een afneembare trekhaak. Een perfecte oplossing, alleen heb ik in de winter het bumperafdekklepje niet gebruikt, omdat ik bang was, dat de kleine lipjes zouden breken door de kou.
Op de vorige auto had ik dakdragers, maar dat maakt je auto (met fietsen) veel zijwindgevoeliger dan de fietsen op de trekhaak. Ik zou de fietsen niet op het dak willen hebben.
 

joergarms

Senior Member
Bij mijn combi het ik ook geen probleem met de parkingcontrol i.c.m. de niet afneembare trekhaak. En wat iemand anders al schreef, je hoeft maar één keer een klein foutje te maken met het op of afhalen van je fiets van het dak, en je bent heel wat meer krijg dan 600 euro, om nog maar niet van ergernis te spreken.
Ik heb ook dakrails, en de dragers liggen ook thuis, maar die zijn eigenlijk alleen voor de ski-koffer bedoeld.
 

Fabia II Sport

Actief lid
Wie heeft (goede) ervaringen met een bij de dealer originele aangeschafte afsluitbare (aluminium) dakdragers voor dakrailing en een afsluitbare fietsendrager?

Ik prefereer liever bovenstaande optie dan de aanschaf van een trekhaak wegens problemen i.c.m. met parkeersensoren, problemen met loszittend klepje bij achterbumper en de hoge aanschafprijs van plusminus € 600.

Ik heb op de fabia hatchback een afkoppelbare trekhaak (Westfalia) de orginele van Skoda is er weer door de dealer onderuit gehaald ivm de losbreek beveiliging, hierna is de Westfalia er onder gekomen, hierover ben ik zeer te vreden. Foto's zie signature hieronder .... (Oja op de foto is de orginele Skoda trekhaak, de Westfalie heeft niet de handel aan de zijkant)
Dakdragers heb ik ook, deze zijn van Thule ... ook hier ben ik zeer te vreden over deze heb ik besteld bij ATU (Duitsland en Nederland).
We zijn hiermee met een bagage koffer naar Z-Frankrijk geweest en dit heeft nog geen klein krasje achter gelaten.
 

Rudie

Nieuw lid
De orginele skoda dakdragers bevallen mij erg goed.
Sinds 2005 zijn ze in alle vakantieperiodes gebruikt, (en of uitgeleend aan collega octavia wintersport rijders).
Het mooie is dat de dakdragers weer kunnen worden gebruikt op onze nieuwe O2.

De fietsenhouders op het dak zijn van Thule, dit is een perfect systeem.
Gebruik ze echter alleen voor bv kinderfietsen of lichte sportfietsen, (een Batavus op het dak tillen gaat niet zo makkelijk).

De fietsendrager op de trekhaak van diezelfde Thule, (Skoda actie) was een ramp. Deze drager is niet geschikt voor onze (standaard) fietsen, (teveel gewicht t.o.v. max. draagkracht fietsendrager). Deze is door de Skoda dealer weer ingenomen.
Let hier dus op bij aanschaf!
 

Bijlagen

  • foto dakdragers.jpg
    foto dakdragers.jpg
    99,8 KB · Weergaven: 44
Bovenaan Onderaan