Dagwaarde Octavia MKIII

Willem-R

Senior Member
Hoi, kan iemand mij vertellen hoe de dagwaarde wordt berekend of waar ik die op kan zoeken.
Ik bedoel de waarde die bepaalt of een auto total loss verklaard kan worden.

Voor een Octavia Combi MKIII ,1.2tsi, 20213, de ex auto van Harry Skoda.

Helaas een aanrijding, helemaal buiten mijn schuld maar wel helaas met schade op een vervelende plek, linksvoor op de hoek.
Schade expert nog niet geweest, maar begin al beetje rekening te houden dat het misschien total loss wordt.

Ik zou er wel verschrikkelijk van balen, hij reed prima en lekker, was van plan hem te rijden totdat het verboden wordt in de stad nog met benzine auto te rijden.

Ik heb wel gezien dat de verkoop prijs op dit moment, ongeveer, zelfs wat hoger ligt als die ik paar jaar geleden zelf betaald heb, maar geen idee of dat ook invloed heeft op se dagwaarde.

Wie kan mij hier wat meer over vertellen, Groet Willem
 

Tees

Donateur
Met handjeklap ;). Klinkt flauw, maar er zit best een kern van waarheid in. De dagwaarde is wat de auto op dit moment waard zou zijn geweest voor de aanrijding. Wat dat precies is, is geen exacte wetenschap. Je hebt de ANWB koerslijsten, maar die zijn naar mijn ervaring vaak aan de lage kant. Er zit dus ruimte voor onderhandeling met de verzekering.
Tenzij de verzekering duidelijk omschreven heeft in de voorwaarden op welke manier de dagwaarde berekend wordt natuurlijk.
 

JeSko

Forumguru
Vooraan hoeft, afhankelijk van de schade, niet per definitie sneller total loss te betekenen. Een gewone O3 heeft achteraan bv geen multilink en dus geen aparte demping van de achterwieken, zo'n auto's zijn sneller total loss dan een auto van eenzelfde dagwaarde met multilink.

Marktwaarde van een O3 benzine ligt zowiezo nog goed hoog, zijn populaire auto's die niet snel dalen in waarde, zelfs een goede O2 Benzine kost je al snel 10-12 k.

Heb je foto's van de schade?
 

Willem-R

Senior Member
Dank je, Tees, Jesko, voor de reacties, het is verder een hele nette auto , zo'n 136.000 km nog nooit eerder schade gehad.

Zal eens op zoek gaan of Allianz regels heeft voor berekening Dagwaarde

Verleden jaar grote beurt bij Skoda gehad, .
Op foto niet helemaal duidelijk maar de wielkuip zit wel helemaal tegen de band aan.

Schade 1.jpg
 

JeSko

Forumguru
Dat lijkt mij lang geen total loss, nieuw scherm, nieuwe bumper, nieuwe motorkap, misschien een nieuwe lichtunit en klaar. Mij lijkt de schade niet diep genoeg om ook maar iets structureels geraakt te hebben :) ik spreek wel met twee woorden, want 100% zeker zo via foto valt het nooit te zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

1983jeroen

Forumguru
Denk ook dat het meevalt. Dit zijn onderdelen die redelijk makkelijk te vervangen zijn.
Ik had een schade aan de achterkant waarbij een deel plaatwerk vervangen moest worden dat er in gelast moest worden. Dat is natuurlijk veel bewerkelijker dan delen die je zo er in kunt schroeven
Verder ook een nieuwe bumper, achterlicht, 1 winterband en nog vele kleine dingen natuurlijk.

Inclusief 5 weken huurauto was het 7215 euro.
Nu wordt die vervangende auto niet altijd vergoed gedurende de gehele periode heb ik nu al vaker gehoord, maar zal bij mij wel een flinke kostenpost geweest zijn vermoed ik.
 

Arjan1985

Senior Member
Dat is wel balen zo’n schade. 3 keer al een auto total los verklaart en ik weet van 1 keer dat de expert echt op marktplaats keek om de waarde te bepalen en mij dat vertelde. Zoals @Tees ook aangaf ging het voor mijn gevoel vaak wel in samenspraak.
Was ik blij mee want die waarde was voor mij oké. Ging danwel om auto’s met een waarde onder de 3k.
 

SuperBeeb

Forumguru
Anwb site heeft ook een rekentool voor dagwaarde. Bij Ohra verwijzen ze daar naar (als 1 van de manieren om dagwaarde te berekenen).
 

Willem-R

Senior Member
Nogmaals dank voor alle reactie's

Volgens de ANWB tool tussen de 10-12 K
Vraagprijs ongeveer vergelijkbare advertenties gauw 12-15 K. en dan nog vaak flink hogere km stand.

Hij is op de hoek wel iets meer ingedrukt als op foto lijkt, reservoir ruiten sproeistof ook geplet.
Linkerportier bij openen en sluiten loopt net iets aan tegen zij scherm

1714769669388.png

En dit symbool, kan dat iets serieus mis betekenen ?

Dus we blijven beetje hopen dat het nog goed komt.

Gekloot is wel dat ik hem zeker 2 maanden misschien wel 3 maanden kwijt ben, erg druk bij de schadeherstel bedrijven.
En andere partij werkt niet echt mee, heb mijn deel ingevuld en opgestuurd, maar tegenpartij is volgens hem van alles soorten papieren kwijt.
En leenauto is pas iets als verzekering het erover eens zijn dat het zijn schuld is,
Heb ook dashcam beelden, staan alleen verkeerde datum en time stamp op.

Groet Willem
 

1983jeroen

Forumguru
Hoe ben je zelf verzekerd?

Voor mij zou het echt geen optie zijn om 1-2 maanden geen auto te hebben.
Mijn schade was ook niet mijn schuld, maar mijn verzekering schoot alles voor indien nodig. Ben dan wel all-risk verzekerd.

Ben de auto eerst 5 weken kwijt geweest. Daarna nog eens bijna 3 omdat het herstel niet goed was. Die laatste 3 weken waren uiteraard op kosten van de schadehersteller


Mijn vorige O3 1.0TSI heb ik eind vorig jaar ingeruild met 119.000km. Auto uit 2017.
Die hebben ze weer te koop gezet voor 13450

12-15k lijkt me wel heel veel voor een stuk oudere Octavia
 

Willem-R

Senior Member
Wa plus mini Casco, dus helaas moet echt wachten tot verzekeringen het een beetje uitgevochten hebben.

En ik ben wel erg afhankelijk van een auto, ook voor mantelzorg die ik geef, erg balen zo.
Herstelbedrijf zei ook al, moeten echt wachten op verzekering tegenpartij, mijn tussenpersoon al gezegd dat zij snel contact gaan opnemen met de verzekering tegenpartij, kenteken is bekend en voor hun heel makkelijk op te zoeken.
Volgens RDW is auto wel verzekerd.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Haa @Willem-R ! Wat vervelend om te lezen dat je een ongevalletje hebt gehad.
Wat dan wel weer leuk is om te lezen, is dat de Octavia je goed bevalt! Had ook niet anders verwacht. Ben nu aan het overwegen om mijn huidige Octavia vRS245 ook te koop te gaan zetten, dus een mooie opvolger voor je? Gekheid natuurlijk.

Voor wat betreft de schade; ik gok echt niet dat dit total loss verklaard wordt.
Misschien wat balken richten, motorkap stellen, nieuw zijscherm, nieuwe koplamp, nieuwe KVS reservoir, en misschien dat ze de bumper zelfs nog wel kunnen herstellen.

Wat je zegt over de tegenpartij; super ellendig. In dergelijke gevallen zou ik de tegenpartij direct na de aanrijding (dus als jullie allebei nog ter plaatse zijn) alles in laten vullen. Desnoods met wat belletjes naar verzekering, etc.

Op de manier waar jij het nu hebt gedaan, hebben mensen teveel tijd om erover na te denken, en zich er op deze manier een beetje makkelijk vanaf te maken.

Op hoeveel km had je de Octavia nu gezet als ik vragen mag?

Succes met de (hopelijk spoedige) afhandeling!
 

Willem-R

Senior Member
Hoi @HarrieSkoda , ja het is balen.

Nog helemaal niet zo veel gereden staat nu rond de 136K.
Mijn tussenpersoon heeft er nu zelf een onafhankelijks schade expert op afgestuurd.

Ja erg vervelend, maarja wat doe je, bijna niemand heeft tegenwoordig van die schadeformulieren in de auto liggen en als tegenpartij verteld dat hij net een hele hoop papieren, paspoort rijbewijs, e.d. is kwijtgeraakt, liet wel een bewijsje zien dat er nieuwe dingen aangevraagd zijn.
Maar verder heb je dan geen bewijs dat zijn naam en adres klopt, heeft me wel een woning laten zien waar hij sleutels van had.
Wel tel. nummer, en hebben daarop wel contact gehad.
Voor de rest heb je dan alleen kenteken van die auto, volgens RDW wel verzekerd, in 2023 import uit Duitsland.
Het staat wel allemaal op de Dashcam die jij ingebouwd had.
Alleen datum en tijd kloppen niet.
Tegenpartij deed ook nog een schijnbare poging om weg te rijden, maar zijn auto reed ook heel slecht, ging nog een motorrijder achteraan voor mij, en even verderop stond hij dan langs de kant stil.
Staat ook allemaal op Dashcam.

Het blijft klote, je bent flink onthand.

n.b. laat maar horen wat de vRS245 moet gaan kosten.
 
Bovenaan Onderaan