Dagrijverlichting uitschakelen

Chateau Rouge

Senior Member
Oud topic, maar toch nuttig om de theorie en referenties te lezen.
Heb een O3C PFL. Ledstripje rechts is er inderdaad mee opgehouden. Buiten softwarematig uitprogrammeren moet voor alles de bumper eraf en erop (1.5u arbeid). Daarna de verschillende opties:
1. Check defect door LED vermogensmodule links<>rechts te wisselen om te bepalen of het ledstrip of vermogensmodule is. Nieuwe vermogensmodule ~100 euro
2. Uitwisseling hele koplamp door refurbished ~??
3. Uitwisseling hele koplamp door nieuw ~800eu

Met hier ook 340dkm op de klok probeer ik de kosten beperkt te houden. Met de garage-afspraak op 2 april is er weinig tijd om stap 1 zelf thuis uit te voeren al zou dat wel de voorkeur hebben. Uitprogrammeren door de garage ben ik sterk aan het overwegen, scheelt ook een lieve duit voor demontage van de bumper.

De TS lijkt geen lid meer helaas. @Martijnrsk

Rallye

Forumguru
En als er DRL op de auto zit dan is uitprogrammeren genoeg voor de APK? Mij staat iets bij dat mistlampen het moeten doen indien aanwezig, dus worden deze vaak verwijderd als ze het niet meer doen?

Canon-Eye

Forumguru
Voor zover ik weet is het voor auto's die vanaf 2011 op de markt kwamen verplicht om te zijn uitgerust met dagrijverlichting. Dat houdt niet de verplichting in om ze daadwerkelijk te voeren, maar ze moeten er wel opzitten - en dus ook werken.
Verwijderen of uitprogrammeren zal dus waarschijnlijk leiden tot APK-afkeur.

Berrychello

Forumguru
Ik vraag me dat af. Ik heb een Ford Focus gehad van 2013 en die had geen DRL. Misschien was de typegoedkeuring van dat model al iets ouder?
Maar als het in de typegoedkeuring staat, is het dan ook voor de APK verplicht?
Als stadslicht op een andere manier geregeld wordt zou je volgens mij de DRL units gewoon uit moeten kunnen en mogen programmeren.

Tees

Donateur
De typegoedkeuring is niet van het bouwjaar maar van het jaar dat het desbetreffende model geïntroduceerd is (of soms zelfs van t jaar ervoor, zoals bij grote wijzigingen vaak gebeurde). Dus een Focus van 2013 kan prima een typegoedkeuring van 2010 (of eerder) hebben gehad.

Voor @Chateau Rouge: de O3 heeft een typegoedkeuring van na 2010 en heeft dus verplicht DRL. In principe is het dus APK afkeur als ze niet werken, en uitprogrammeren zou daar ook onder vallen. Kan zijn dat je er mee wegkomt, maar als ze goed keuren niet.

Laatst bewerkt:

Sjoerdb

Forumguru
Neem contact op met Chotkan in Tiel, die zijn best handig en lekker in de buurt.

Hiervoor heb ik volvo V40 2004 gehad, met van die sidemarkers. Is 1tje stuk dan is het afkeur, zijn alle 4 lampjes eruit zou het apk goedkeur zijn, zijn alle 4 lampjes werkend is het apk goedkeur. Beetje hoe er mee omgegaan wordt,

Chateau Rouge

Senior Member
Dank voor de toelichtingen en adviezen. Eens kijken 'hoe goed' de keurmeester van dienst is.
Iemand ervaring met demontage bumper + koplampen om de vermogensmodules te wisselen? Is dat in je eentje een uurtje schroefjes losdraaien?

Bovenaan Onderaan