Dagrijverlichting tijdens de mist

Waalko Kramer

Forumguru
Vanochtend vanuit Zaandijk naar Groningen gereden in de dichte mist en wat mij opviel dat wel 40% van de auto's alleen dagrijverlichting aan heeft en dus de achterzijde is niet verlicht.

Mijn vraag dan ook is het niet mogelijk om ook de achterlichten te laten branden samen met drl aan de voorzijde?
 

Maurits1982

Actief lid
Dit is bij mij door @ertromp 3 weken geleden aangezet o.a. voor dit soort situaties. Ik heb wel een Octavia II FL. of het dus met een Fabia wil weet ik niet. Maar daar kan vast iemand anders wel een antwoord op geven.
 

Spierings

Forumguru
Bij een Fabia kun je niet alleen de achterlichten aanzetten.

Heb zelf mijn Fabia zo gecodeerd dat de stadslichten altijd branden, dus ook met de verlichting in de stand uit icm dagrijlicht.

Moet er wel bij zeggen dat dit officieel niet mag
 

Waalko Kramer

Forumguru
Bij een Fabia kun je niet alleen de achterlichten aanzetten.

Heb zelf mijn Fabia zo gecodeerd dat de stadslichten altijd branden, dus ook met de verlichting in de stand uit icm dagrijlicht.

Moet er wel bij zeggen dat dit officieel niet mag

En hoe je dat dan met de APK?
Of zet je de schakelaar van de drl uit in het zekeringenkastje?
 

Spierings

Forumguru
Gewoon met schakelaar uit zetten.. De meesten weten toch niet hoe je de dagrijverlichting aan moet zetten en het is geen vereiste.. Stadslicht mag gewoon branden.

In mijn geval, doe ik de APK gewoon zelf...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik doe de apk niet zelf, maar heb nog nooit problemen gehad - noch bij de keuring, noch onderweg, vanwege de meebrandende stadslichten aan de voorzijde.
Het is destijds dor de dealer vóór afevering ingesteld dmv de VAS-kast. Door verhuizing ben ik intussen al jaren bij een andere dealer, maar die keurt 'm gewoon goed.

Mocht er ooit een koddebeier over beginnen te sikkeneuren, dan ga ik graag de discussie aan - al is het maar omdat de hinder en de gevaarzetting van die stadslichtjes vóór nihil zijn en dus op geen enkele manier opwegen tegen de extra veiligheid van de altijd brandende achterlichten. En dat laatste niet alleen bij een beetje bedekt of licht nevelig weer, maar bv. ook op wegen met veel bomen, onder wat bredere viaducten etc.
Ik wil gewoon nooit over straat zonder brandende verlichting voor én achter, en dit al sinds begin jaren '70.
 

Schep

Forumguru
Mocht er ooit een koddebeier over beginnen te sikkeneuren, dan ga ik graag de discussie aan - al is het maar omdat de hinder en de gevaarzetting van die stadslichtjes vóór nihil zijn en dus op geen enkele manier opwegen tegen de extra veiligheid van de altijd brandende achterlichten.
Prima argument, maar de wet zegt toch echt dat dagrijverlichting niet mag branden met enige andere verlichting aan de voorzijde, Art. 41 lid 1 RVV:
RVV zei:
Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.

Als je volstrekt legaal wil zijn; gewoon je verlichting zo schakelen dat dimlicht altijd aan is, als je per sé verlichting voor en achter wil voeren.

Overigens heeft mijn auto, volgens de letter van de wet, ook geen volledig legale verlichting. Dus persoonlijk maak ik me er niet zo druk om. De (prima) argumenten gaan je echter niet onder afkeur of een boete uit krijgen, indien je 'betrapt' wordt.
 

Waalko Kramer

Forumguru
Ik doe de apk niet zelf, maar heb nog nooit problemen gehad - noch bij de keuring, noch onderweg, vanwege de meebrandende stadslichten aan de voorzijde.
Het is destijds dor de dealer vóór afevering ingesteld dmv de VAS-kast. Door verhuizing ben ik intussen al jaren bij een andere dealer, maar die keurt 'm gewoon goed.

Mocht er ooit een koddebeier over beginnen te sikkeneuren, dan ga ik graag de discussie aan - al is het maar omdat de hinder en de gevaarzetting van die stadslichtjes vóór nihil zijn en dus op geen enkele manier opwegen tegen de extra veiligheid van de altijd brandende achterlichten. En dat laatste niet alleen bij een beetje bedekt of licht nevelig weer, maar bv. ook op wegen met veel bomen, onder wat bredere viaducten etc.
Ik wil gewoon nooit over straat zonder brandende verlichting voor én achter, en dit al sinds begin jaren '70.

Dus de officiële dealer kan dit aanpassen!
 

Canon-Eye

Forumguru
de wet zegt toch echt dat dagrijverlichting niet mag branden met enige andere verlichting aan de voorzijde
Dat is mij volledig bekend, maar dat interesseert me (in dit specifieke geval) echt geen enkel moertje.
Laat het gewoon voorkomen en dan zien we wel. Schuldigverklaring zonder toepassing van straf zou mooi zijn, veroordeling tot een boete ook omdat dit een goed handvat zou zijn om er een hoop herrieover te trappen. Doelstelling is om die regel zodanig aangepast te krijgen dat stadslicht vrijgesteld wordt.

Maar, zoals elders wel genoemd, ik ben de afgelopen 4,5 jaar nog geen geuniformeerde tegengekomen die erover viel.
En gelet op het inmiddels breder doorgebroken inzicht dat het voeren van achterlichten bij DRL toch el veiliger en verstandiger is, verwcht ik dat ook eigenlijk niet meer.
 

Spierings

Forumguru
Dus de officiële dealer kan dit aanpassen!
Als je het in de tester gevonden krijgen wel.....

Waar je met een universele tester zoals een vagcom simpel een vinkje zet om het in te schakelen is het met een originele tester een stuk lastiger. Bij de vagcom zit er een codeerhulp op welke de codering opdeeld en je van ieder klein stukje dingen kunt veranderen, de originele tester heeft dit niet..
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn dealers in resp. Spijkenisse (leverancier) en Assen (onderhoud) hadden er geen moeite mee om dit met de standaard VAS-kast in orde te maken/houden.
Ik zie de moeilijkheid voor andere dealers dan ook niet zo... :arghh:
 

Waalko Kramer

Forumguru
Mijn dealers in resp. Spijkenisse (leverancier) en Assen (onderhoud) hadden er geen moeite mee om dit met de standaard VAS-kast in orde te maken/houden.
Ik zie de moeilijkheid voor andere dealers dan ook niet zo... :arghh:


@Canon-Eye moet ik gewoon aangeven dat als ik stadslichten aan heb ook de dagrijverlichting gelijktijdig moet branden!

Bij Dimlicht aan gaat dan de drl weer uit?
 

Canon-Eye

Forumguru
moet ik gewoon aangeven dat als ik stadslichten aan heb ook de dagrijverlichting gelijktijdig moet branden!
Andersom eigenlijk: DRL brandt van huis uit al, tenzij je de lichtschakelaar doordraait naar stads- of grootlichtr.
De wijziging bestaat daarin dat stadslicht altijd moet branden als het contact aan staat, dus óók in de "uit"stand van de lichtschakelaar. Aan de DRL verandert niets, want die gaat gewoon uit als de lichtschakelaar van 0 naar stadslicht (of verder) wordt gedraaid.
 

Waalko Kramer

Forumguru
Andersom eigenlijk: DRL brandt van huis uit al, tenzij je de lichtschakelaar doordraait naar stads- of grootlichtr.
De wijziging bestaat daarin dat stadslicht altijd moet branden als het contact aan staat, dus óók in de "uit"stand van de lichtschakelaar. Aan de DRL verandert niets, want die gaat gewoon uit als de lichtschakelaar van 0 naar stadslicht (of verder) wordt gedraaid.

Ben gisteren bij de officiële dealer langs geweest en zij kunnen dit niet aanpassen omdat de Vas-kast erg beperkt is.

Ook nog even contact gehad met een VAG-specialist uit Amsterdam-Zuid en hij deelde mij mee als de dealer het niet kan, dan kan ik het ook niet was zijn antwoord!

Is er wel een optie om dit via de VAG.com-kastte fixen.
 

floyd2

Forumguru
Vanochtend vanuit Zaandijk naar Groningen gereden in de dichte mist en wat mij opviel dat wel 40% van de auto's alleen dagrijverlichting aan heeft en dus de achterzijde is niet verlicht.

Mijn vraag dan ook is het niet mogelijk om ook de achterlichten te laten branden samen met drl aan de voorzijde?

Wil je dit veranderen zodat je met o.a. mist beter zichtbaar ben??
Je bent verplicht om met slecht zicht dimlicht of/en mistlicht (alleen met mist natuurlijk) te voeren.
Dat de helft van de automobilsten dat vergeet komt vanwege dat fijne automatische inschakelen van licht wat niet werkt als het licht is.

O ja, een dealer kan weinig maar iemand met VCDS kan je denk ik wel uit de brand helpen met je wens.
 

Waalko Kramer

Forumguru
Wil je dit veranderen zodat je met o.a. mist beter zichtbaar ben??
Je bent verplicht om met slecht zicht dimlicht of/en mistlicht (alleen met mist natuurlijk) te voeren.
Dat de helft van de automobilsten dat vergeet komt vanwege dat fijne automatische inschakelen wat niet werkt als het licht is.

O ja, een dealer kan weinig maar iemand met VCDS kan je denk ik wel uit de brand helpen met je wens.

Tuurlijk rij ik met mist en schemering met dimlicht! Maar het is prettig als je de auto start dat minimaal stadslichten en drl brandt icm de achterverlichting.

Bij mijn vorige auto (Seat Altea XL 2.0TDI) gingen de lampen direct aan bij het starten van de auto! Helaas zit dat niet op mijn huidige Fabia.
 

Rallye

Forumguru
Je wilt én standlichten én DRL? Is dat niet wat overbodig? Of is dat alleen omdat bij jouw auto de combinatie DRL/achterlicht slechts mogelijk is als je ook het standlicht aan hebt?

Ik heb begrepen dat het inmiddels legaal is om DRL en achterverlichting samen aan te hebben. Toch voelt het wat overbodig: als het donker of mistig is kun je toch zelf je zichtbaarheid van achteren verhogen door het licht aan te doen (mocht je sensor te laat reageren). Als veel mensen hun achterlichten altijd aanhebben, vallen degenen die dat niet hebben juist minder op.
 

Spierings

Forumguru
@Rallye

Alleen de achterlichten gaat niet bij een fabia, dus moet je de stadslichten schakelen.

Niet iedereen heeft een licht sensor en natuurlijk zet je je licht aan als het donker is of mistig. Maar het gaat er gewoon op om extra op te vallen.. Altijd met dimlicht rondrijden is dan ook een beetje overdreven..
 

Canon-Eye

Forumguru
zij kunnen dit niet aanpassen omdat de Vas-kast erg beperkt is.
Dan kletsen ze uit hun nek - of ze willen het niet dus zeggen ze maar wat om ervan af te zijn. Zou ik niet accepteren
Laat ze anders maar contact opnemen met de dealer in Spijkenisse (Hoogenboom tegenwoordig, destijds Vepreda), die hebben het voor aflevering ingesteld.
Ook bij Broekhuis in Assen (vraag maar naar monteur Frank) weet men hoe (of waar) het zit.

Stadslicht (voor+achter+kentekenverlichting) brandt samen met de DRL zodra en zo lang het contact aan staat met de lichtschakelaar op 0. En de caravan c.q. fietsdrager doen vrolijk mee. Als je de lichtschakelaar naar de eerste stand draait (stads- of beter standlicht) gaat de DRL uit en de rest blijft branden. In die stand (én natuurlijk in de dimlichtstand) kunnen de mistlichten voor en achter gewoon worden bijgeschakeld.

@Rallye :
  1. Bij de F2 kunnen de achterlichten niet afzonderlijk bijgeschakeld worden, dat kan alleen met het complete standlicht.
  2. Het is niet "inmiddels legaal" om de achterlichten samen met de DRL te laten branden. Het is namelijk nooit verboden (en dus altijd toegestaan) geweest. De regel was (en is nog steeds) dat DRL niet mag branden "in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde". Nou weet ik niet waar jij je achterlichten hebt zitten, maar bij mij zitten ze in elk geval niet aan de voorzijde... De ANWB-email nieuwsbrief die ik net binnenkreeg bevat trouwens dezelfde misvatting - heb ze er al op gewezen.
Achterlichten aan bij DRL is trouwens m.i. absoluut niet overbodig:
  1. Er zijn heel wat omstandigheden waarbij DRL voor nog steeds ruim voldoende is, maar de zichtbaarheid van achteren verbeterd wordt door achterlichten te voeren. Voorbeelden: redelijk bedekt somber weer waarbij geen sprake is van nevel of regen, of weggedeelten die even wat donkerder zijn door overhangend geboomte, brede viaductonderdoorgangen (of korte tunnels), e.d.
  2. Bij het (al dan niet automatisch) inschakelen van dimlicht, bv. in tunnels of als het donker begint te worden, branden de achterlichten al vóór dat moment zodat ze niet - onverwacht voor de achterliggers - aanspringen en daardoor tot nodeloze schrik/remreacties kunnen leiden.
Gelukkig wordt dit inmiddels breder ingezien zodat "achterlichten ook aan bij DRL" uiteindelijk wel de norm wordt. Inmiddels hou ik in elk geval lekker de stadslichten rondom erbij zolang het niet anders kan.

Altijd met dimlicht rondrijden is dan ook een beetje overdreven.
Dat is precies wat ik reeds sinds eind jaren '60 of begin jaren '70 (!) altijd overal en consequent heb gedaan. Dit na lezing van een artikel in Autokampioen over een succesvolle proef in Zweden, waarbij alle legerauto's overdag met dimlicht aan reden en dit tot een spectaculaire daling van het aantal ongevallen leidde, die zich breder doorzette toen dit aldaar tot algemeen voorschrift werd gemaakt.

Dat gaf destijds trouwens nog wel eens komisch gedoe met andere automobilisten die mij er uit alle macht op attent wilden maken dat ik mijn lichten vergeten was uit te doen.
Yeah right - 's middag om 5 uur zeker... ;) Gewoon laten lullen en rustig volhouden dus.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Helaas zie dat heel vaak, of alleen voor DRL en achter niets of zelfs helemaal niets bij iets oudere auto's. Mensen vertrouwen blind op de auto schakelaar en daar aan verbonden zijnde lichtsensor, maar juist bij mist laat deze het vaak afweten :cry:
Voor wat betreft de mening van @Canon-Eye, daar ben ik het hartgrondig mee eens, een auto met dimlicht aan zie je veel eerder aankomen en dat is gewoon veiliger. Bij onze personenauto's branden de DRL's icm de achterlichten en bij mijn Vrachtwagen heb ik het zo ingesteld dat direct na het starten de dimlichten gaan branden, zo kan ik ook nooit vergeten ze aan te zetten ;)
 
Bovenaan Onderaan