zij kunnen dit niet aanpassen omdat de Vas-kast erg beperkt is.
Dan kletsen ze uit hun nek - of ze
willen het niet dus zeggen ze maar wat om ervan af te zijn. Zou ik niet accepteren
Laat ze anders maar contact opnemen met de dealer in Spijkenisse (Hoogenboom tegenwoordig, destijds Vepreda), die hebben het voor aflevering ingesteld.
Ook bij Broekhuis in Assen (vraag maar naar monteur Frank) weet men hoe (of waar) het zit.
Stadslicht (voor+achter+kentekenverlichting) brandt samen met de DRL zodra en zo lang het contact aan staat met de lichtschakelaar op 0. En de caravan c.q. fietsdrager doen vrolijk mee. Als je de lichtschakelaar naar de eerste stand draait (stads- of beter
standlicht) gaat de DRL uit en de rest blijft branden. In die stand (én natuurlijk in de dimlichtstand) kunnen de mistlichten voor en achter gewoon worden bijgeschakeld.
@Rallye :
- Bij de F2 kunnen de achterlichten niet afzonderlijk bijgeschakeld worden, dat kan alleen met het complete standlicht.
- Het is niet "inmiddels legaal" om de achterlichten samen met de DRL te laten branden. Het is namelijk nooit verboden (en dus altijd toegestaan) geweest. De regel was (en is nog steeds) dat DRL niet mag branden "in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde". Nou weet ik niet waar jij je achterlichten hebt zitten, maar bij mij zitten ze in elk geval niet aan de voorzijde... De ANWB-email nieuwsbrief die ik net binnenkreeg bevat trouwens dezelfde misvatting - heb ze er al op gewezen.
Achterlichten aan bij DRL is trouwens m.i. absoluut
niet overbodig:
- Er zijn heel wat omstandigheden waarbij DRL voor nog steeds ruim voldoende is, maar de zichtbaarheid van achteren verbeterd wordt door achterlichten te voeren. Voorbeelden: redelijk bedekt somber weer waarbij geen sprake is van nevel of regen, of weggedeelten die even wat donkerder zijn door overhangend geboomte, brede viaductonderdoorgangen (of korte tunnels), e.d.
- Bij het (al dan niet automatisch) inschakelen van dimlicht, bv. in tunnels of als het donker begint te worden, branden de achterlichten al vóór dat moment zodat ze niet - onverwacht voor de achterliggers - aanspringen en daardoor tot nodeloze schrik/remreacties kunnen leiden.
Gelukkig wordt dit inmiddels breder ingezien zodat "achterlichten ook aan bij DRL" uiteindelijk wel de norm wordt. Inmiddels hou ik in elk geval lekker de stadslichten rondom erbij zolang het niet anders kan.
Altijd met dimlicht rondrijden is dan ook een beetje overdreven.
Dat is precies wat ik reeds sinds eind jaren '60 of begin jaren '70 (!) altijd overal en consequent heb gedaan. Dit na lezing van een artikel in Autokampioen over een succesvolle proef in Zweden, waarbij alle legerauto's overdag met dimlicht aan reden en dit tot een spectaculaire daling van het aantal ongevallen leidde, die zich breder doorzette toen dit aldaar tot algemeen voorschrift werd gemaakt.
Dat gaf destijds trouwens nog wel eens komisch gedoe met andere automobilisten die mij er uit alle macht op attent wilden maken dat ik mijn lichten vergeten was uit te doen.
Yeah right - 's middag om 5 uur zeker...

Gewoon laten lullen en rustig volhouden dus.