@AndreM Het kan eraan liggen dat die verplichting geldt voor de vanaf 1 januari 2015 nieuw
geïntroduceerde voertuigen, terwijl jouw nieuwe auto misschien al voor die datum op de markt was, en van een merk waar ze mogelijk iets minder vooraf inspelen op komende voorschriften dan VAG kennelijk wel doet...
Daarnaast is het ook nog mogelijk dat het wel kan, maar dat de dealer het gewoon niet weet.
Je zou, onder verwijzing naar het voorschrift dat het moet kunnen, ook eens bij de importeur kunnen informeren waarom de auto niet aan deze wettelijke eis voldoet.
En er is nog een workaround denkbaar, die ik in 2011 vóór aflevering van mijn F2c door de dealer heb laten doorvoeren. De standlichten ("stadslichten") vóór met de achterlichten en kentekenverlichting werden met het contact ingeschakeld, zonder de dashboardverlichting. Die brandt dus altijd, ook als de DRL brandt** (dus met de lichtschakelaar in stand 0).
Draai je de lichtschakelaar in stand 1, dan gaat de drl uit en het dashboard aan en verder verandert er niets; in die stand rij je uitsluitend in combinatie met mistlichten. Stand 2 geeft gewoon dimlicht.
**Strikt formeel gesproken mag dit niet omdat drl NIET is toegestaan "In combinatie met enige andere verlichting
aan de voorzijde", maar daar heb ik in 7 jaar en 160.000km nooit een opmerking over gekregen. Ook niet bij de apk.