Dagrijlicht / regen sensor

MIK

Lid
Wij hebben nu een week naar alle tevredenheid onze Yeti 1.4 wat een heerlijke wagen. Ik merk de laatste dagen op dat ik allen nog maar dimlicht voer en geen dagrijlicht, de schakelaar staat in stand auto. In het menu Lichten & Vision heb ik ook gekeken hier staat volgens mij alles goed heb het menu ook terug gezet naar fabrieks instelling.
Ook vraag ik mij af of er een Yeti Ambition 1.4 een regen sensor zit zo als de verkoper zij. Ik merk geen verschil met de regen dat de wisser anders gaat harder of zachter of werkt dit anders dan ik verwacht.




VrGrt Michiel
 
Ik weet niet of dit bij de Yeti ook zo is, maar bij de fabia moet je de dagrijverlichting activeren. Dit doe je door het kastje wat net onder je stuur zit (zekeringkastje) te openen en als het goed is zit daar helemaal links een rode schakelaar, die moet aan staan wil je dagrijverlichting het doen Misschien heb je hier iets aan?

Afb. 36 Dashboard: Lichtschakelaar / Zekeringenvak: Schakelaar voor dagrijlicht



 

Rosinfield

† In Memoriam
Als hij op auto staat, gaat afhankelijk van de hoeveelheid licht ofwel de dagrijverlichting, ofwel het dimlicht aan. Ideaal vind ik. Ga je door een tunneltje of onder een viaduct door en je hebt geen dimlicht aan, dan zie je het keurig aan en weer uit gaan. Regensensor heb en mis ik niet. Vind wel het knopje voor regelen van de snelheid van het interval-wissen, reuze handig.
 

Michel

Forumguru
De aanwezigheid van een regensensor kan je vrij makkelijk controleren: Zet bij droog weer de hendel voor de ruitewissers in de interval stand. Als het goed is gaan de wissers dan niet functioneren, totdat er neerslag op de sensor valt. Met de tuimelschakelaar op de hendel kan je de gevoeligheid van de sensor instellen. Uiteraard kan je de ruitewissers geforceerd laten wissen door wat water op de regensensor, de plek waar de binnenspiegel op de voorruit is gemonteerd, te laten vallen.

Als je de ruitewisserhendel in de "uit" stand positioneert zal de regensensor niet functioneren en zullen de ruitewissers dus ook niet automatisch bij neerslag gaan wissen.

Edit: zie nu in de prijslijst dat een Yeti Ambition standaard geen regensensor heeft, tenzij het Vision pakket is meebesteld.
 

Erkens

Lid
Je dimlicht gaat (bij schakelaar op "auto") ook aan als je harder dan 140km/h gaat of als je de ruitenwissers aan hebt voor meer dan x sec.
 
De regensensor zit in de auto-lichtsensor maar is softwarematig niet ingeschakeld! Daarvoor moet je een bitje om (laten) zetten (VAG-COM/ VCDS). Net als voor het cornerlight dat er bij auto's met mistlampen voor wel in zit, maar niet is ingeschakeld.
Het nut van de regenensor heeft me (nog) niet overtuigd, het cornerlight wel, zou niet meer zonder willen!
 

rupo

Lid
Dag Sodela,

Begrijp ik goed dat als ik;
1) mistlampen heb, ik de cornerlight functie in kan laten schakelen?
2) lichtsensor voor de lampen heb, de regen sensor ook heb en deze zo in kan laten schakelen?
2a) wordt de intervaltregeling (trimwieltje op de handle) dan automatsich omgezet in gevoeligheid voor de regensensor?

Heeft iemand misschien een handig overzichtje met alle functies die standaard niet ingeschakeld staan?

g,Ruud

Yeti Ambition, mistlichten en coming-/leavinghome + automatische lichtregeling.
 
Ja, uitstekend verwoord. Je hebt de perfecte auto;) Bij de active (plus) auto's zitten er geen mistlampen op en kan die functie dus niet worden gebruikt. De Ambition heeft de lampen wel en kan ze dus ook gebruiken. Een VCDS kabeltje (of iemand die zo'n ding heeft..) doet daarbij wonderen. Je kunt die functie trouwens niet uitschakelen / instellen via je maxi-dot.
Of de garage zoiets doet is even de vraag. In Oostenrijk laten ze de kopers een dikke € 100,= voor dat cornerlight betalen als extra. Het is in NL een extra argument voor de elegance uitvoering, daar zit ie standaard op. Omdat je al een Yeti hebt zal het misschien wel meevallen en schakelen ze zo voor je in.
 
Ik zou bij mij best de regensensor functionaliteit willen laten instellen. Ik wou dat ik bij mij in de buurt (Noordwijkerhout) iemand kon vinden die zo handig is om dit met zijn laptop even kon programmeren. Ik betwijfel of mijn dealer staat te trappelen om dit achteraf even voor mij in te stellen.
 

MarcoO2

Forumguru
Lees dit draadje eens door, daar staan namen en adressen van mensen die in staat zijn om je te helpen. Misschien ook wel bij jou in de buurt.

grt, Marco
 

adjego

Actief lid
Hier flikken ze het weer andersom als bij de Octavia. Bij de octavia Ambition Business line heb je wel de regensensor, maar niet de lichtschakelaar met "Auto"-stand, waardoor je dus zelf je verlichting aan en uit moet zetten. Nu is dat natuurlijk ook op te lossen, maar om op een Yeti de regensensor te activeren, is echt een werkje van 5 seconden, bij aanwezigheid van de lichtsensor natuurlijk...;)
 

rupo

Lid
Welke opties kunnen er, muv de regensensor en bochtverlichting, allemaal nog meer aangezet worden bij de Yeti Ambition?
g,Ruud
 
Marco, ik had dat draadje al eens aandachtig doorgenomen, maar iedereen die hierin staat en een ander kan en wilt helpen is een rot eind bij mij vandaan, Vandaar mijn vraag of er misschien iemand iets dichter bij mij in de buurt zit. Ik wacht overigens nog steeds op zo'n reactie. In ieder geval bedankt voor jouw input.
Groeten Nico
 

Wimus

Actief lid
Ben vandaag bij de dealer geweest, regensensor is via de software ingesteld zonder problemen (en kosten)
Cornerlight had hij ook nog naar gekeken, maar dat blijkt alleen in te stellen te zijn als je Xenon light hebt.
 
Dat heb je dan mooi voor mekaar met je regensensor!

Wat dat cornerlight betreft ben ik verrast. Ik heb ook gewoon halogeen en heb het gewoon aan kunnen zetten met een "simpel" kabeltje. Doet het perfect, dus dat verhaal van xenon klopt volgens mij niet. Dat cornerlight was alleen 1 bitje omzetten terwijl er voor de regensensor 2 nodig waren op 2 plekken, dus veeeel moeilijker...
 

adjego

Actief lid
Bochtenverlichting heeft inderdaad niks met het wel of niet hebben van Xenon verlichting. Dit is gewoon in te stellen op auto's zonder Xenon.
 

Wimus

Actief lid
Bochtenverlichting heb ik verder ook niet op aangedrongen, had het alleen aan de dealer doorgegeven dat ik dat gelezen had, maar zelf niet wilde hebben.
Gratis regensensor ben ik wel erg blij mee
 

MIK

Lid
Hoi Heb vrijdag een afspraak om naar mijn regen sensor te laten kijken om dat deze niet werkt. Moet volgens de dealer gewoon werken.
 

fabtdi

Lid
Vandaag moest mijn Yeti bij de dealer zijn voor de 1e beurt ( ruim 30.000 gereden) en heb ook maar even gevraagd of ze de regensensor konden activeren.
Moest wel even aangeven dat dit softwarematig kan worden geactiveerd, maar ze zouden er naar kijken.
Vanmiddag de auto weer opgehaald was hij netjes van binnen schoon gemaakt en van buiten gewassen en lag er een briefje in de auto met de oude en nieuwe instellingen van de regensensor.
Schijnt voor de de dealer nog makkelijker te zijn dan Sodela aangaf, één code aanpassen en de regensensor werkt. Volgens de monteur een fluitje van een cent.
Op weg naar huis tijdens een buitje ook direct getest, werkt perfect. Alleen als er veel zout op de weg ligt bij een bijna droge weg reageert de sensor op het opdrogende zout op de ruit en wordt hij te fanatiek.
Een keer sproeien en probleem is opgelost.

Naar de cornerlights heb ik niet gevraagd vanwege het ontbreken van de mistlampen voor op mijn auto.
Heeft iemand al eens geprobeerd om die achteraf in te bouwen?
 
Bovenaan Onderaan