Dagrijlampen

Tees

Donateur
@brepus13 Waar een wil is, is een weg. Die witte LED strips vervangen door oranje strips kan ook vast! Maar zoals ik al zei: véél werk, en ook nog eens niet legaal en net zo veel werk om elk jaar terug te veranderen. Dus praktisch gezien is je advies niet verkeerd hoor: niet aan beginnen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik twijfel er sterk aan of de oranje versie overdag van afstand even goed zichtbaar is als de originele witte fabrieksleds. En dat alleen al zou voor mij het omkleuren van de DRL tot een absolute no-go maken.

Juist vanwege die zichtbaarheid overdag onder wisselende omstandigheden (bv. zon/schaduw op wegen met afwisselend bomen erlangs) reed ik al vanaf late jaren '60 ook overdag altijd met dimlicht aan. Dat heb ik zo'n 50 jaar volgehouden; zelfs toen ik de F2c had gekocht vond ik de DRL daarvan qua sterkte maar matig en switchte ik naar dimlicht zodra ik een N- of snelweg opreed.
Pas nu met de LED-driehoekjes van de Leon FL vertrouw ik daar overdag meestal wel op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Helemaal mee eens @Canon-Eye! Ik vind die eerste generatie(s) DRL ook niks, is natuurlijk beter dan helemaal geen licht voeren, maar tis niet veel. In m'n antieke F1c rijd ik ook altijd met dimlicht aan.
 

Desperado

Forumguru
In de F2 zitten ook van die belachelijke fietslampjes. Dat zie je totaal niet. Ik ga ze vervangen voor led en dan ook gelijk zorgen dat de achterlichten me branden.
 

Canon-Eye

Forumguru
[...] en dan ook gelijk zorgen dat de achterlichten me branden.
Dat gaat je alleen lukken door de "stadslichten" via het contact te (laten) schakelen. Zo heeft de dealer dat destijds (2011) op mijn verzoek voor de aflevering ook voor elkaar gekregen, dat was de enige manier. Er was toen nog niet de nu bestaande verplichting dat de achterlichten bijgeschakeld moeten kunnen worden.

Consequentie is dat de stads- of standlichten voor ook meebranden, wat feitelijk in strijd is met het voorschrift "DRL mag niet branden in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde". Daar heb ik me 7 jaar lang dus niets van aangetrokken (zowel hinder als mogelijke gevaarzetting zijn nihil, terwijl er wel veiligheids winst is). Maar al die 7 jaar heb ik deze discussie ook nooit hoeven voeren, er is geen agent of APK-keurmeester ooit over gevallen.
 

Antera

Donateur
Van harte welkom Raymond,

omtrent het verlagen kan je dit zeker doen zonder heel veel in te moeten leveren op comfort. Wel is voor mij altijd de vraag hoeveel kmters de auto al gelopen heeft. Dit kan bepalen of je met alleen veren uit de voeten kan of eventueel moet gaan denken aan dempers en veren. Mocht je meer info willen kan je me altijd even contacten via onderstaande gegevens
 

Desperado

Forumguru
Dat gaat je alleen lukken door de "stadslichten" via het contact te (laten) schakelen. Zo heeft de dealer dat destijds (2011) op mijn verzoek voor de aflevering ook voor elkaar gekregen, dat was de enige manier. Er was toen nog niet de nu bestaande verplichting dat de achterlichten bijgeschakeld moeten kunnen worden.

Consequentie is dat de stads- of standlichten voor ook meebranden, wat feitelijk in strijd is met het voorschrift "DRL mag niet branden in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde". Daar heb ik me 7 jaar lang dus niets van aangetrokken (zowel hinder als mogelijke gevaarzetting zijn nihil, terwijl er wel veiligheids winst is). Maar al die 7 jaar heb ik deze discussie ook nooit hoeven voeren, er is geen agent of APK-keurmeester ooit over gevallen.
We gaan het zien. Bij de C4 was dit probleemloos te programmeren.
 
Bovenaan Onderaan