Dagrij verlichting

ceesdd

Lid
Ik ben in het bezit van Skoda O2 combi elegance business 1.8 TSI DSG. Alle verlichting automatisch, mooi! Maar... ondanks alle beschrijvingen in het boekej kan ik nergen de instelling voor dagrij verlichting instellen, zou volgens gebruiksaanwijzing bij setup Matrix moeten gebeuren, maar daar staat niets over dagrijverlichting. Navraag bij de dealer leverde weinig op: volgens de dealer zou dat automatisch gaan als het de donker wordt met het sensor-oog. Volgens mij is het dan bijna of helemaal donker en is er geen dagrijverlichting meer nodig maar gewoon licht!
Ik bepaalde landen is dagrijlicht toch zelfs verplicht? Maar ook in sombere of donkere omstandigheden, zoals b.v. in een bos, gaan de lampen niet automatisch aan op de sensor!
Wie kan mij hier meer over vertellen??

Ik ben in het bezit van Skoda O2 combi elegance business 1.8 TSI DSG. Alle verlichting automatisch, mooi! Maar... ondanks alle beschrijvingen in het boekej kan ik nergen de instelling voor dagrij verlichting instellen, zou volgens gebruiksaanwijzing bij setup Matrix moeten gebeuren, maar daar staat niets over dagrijverlichting. Navraag bij de dealer leverde weinig op: volgens de dealer zou dat automatisch gaan als het de donker wordt met het sensor-oog. Volgens mij is het dan bijna of helemaal donker en is er geen dagrijverlichting meer nodig maar gewoon licht!
Ik bepaalde landen is dagrijlicht toch zelfs verplicht? Maar ook in sombere of donkere omstandigheden, zoals b.v. in een bos, gaan de lampen niet automatisch aan op de sensor!
Wie kan mij hier meer over vertellen??

In het instructie boekje staat: contact aan, en binnen 3 seconden de richting aanwijzer naar je toe trekken en naar boven bewegen, wel ik heb het een paar keer geprobeerd en kreeg het niet voor elkaar.
Gewoon de dealer de BCM opnieuw laten coderen voor dagrij verlichting werkt perfect, ongeacht de stand van de lichtschakelaar.(0 of auto)
De dagrij verlichting zijn dus de extra lampjes in de mistlampen, en dit zijn de enige lampen die branden, dus geen achterlichten en instrumenten verlichting.
Zodra de normale verlichting wordt ingeschakeld of wordt ingeschakeld in de 'auto' stand gaat de dagrij verlichting uit.
Is overigen ook een leuke uitdaging voor oom agent, die je een prent wil geven voor het rijden met mistlampen, trap er niet in deze lampen zijn type goedgekeurd voor het voeren van dagrij verlichting.

rbo

Senior Member
Je kan ook de achterlichten laten activeren bij de dealer voor de dagrijverlichting.

rbo

Senior Member
Als je de schakelaar op 0 zet moet het altijd werken , ook als het donker is , mits je het aangezet hebt in je maxidot!

ceesdd

Lid
Das nu juist het probleem, in de setup van de matrix staat nergens iets over daglicht verlichting! Maar goed gelezen hier dat het te programeren is, dus met dit verhaal nog maar eens terug naar de dealer, want die blijft volhouden dat het op de sensor werkt.

Wellicht een volstrekt overbodige vraag/opmerking maar... dagrijverlichting op een Skoda Octavia uit jan 2008 met Xenon verlichting is waarschijnlijk niet mogelijk...???:confused:

floris

Lid
Das nu juist het probleem, in de setup van de matrix staat nergens iets over daglicht verlichting! Maar goed gelezen hier dat het te programeren is, dus met dit verhaal nog maar eens terug naar de dealer, want die blijft volhouden dat het op de sensor werkt.

is gedeeltelijk waar, als de verlichtingsknop op "auto" staat brand de dagrijverlichting, als de sensor registreerd dat het te donker wordt gaat het dimlicht aan en dagrijverlichting uit.

Als de dagrijverlichting in de stand "auto" niet aan is dan moet deze nog door de dealer geactiveerd worden.

Mijn dealer blijft bij hoog en bij laag volhouden dat dagrijverlichting op een SO2 Elegance Bss Edtion uit januari 2008 met Xenon niet mogelijk is. Sterker nog, ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet kan ontdekken dat er 2 lampjes in de mistlamp zitten.

Yeti Linka

Actief lid
Mijn dealer blijft bij hoog en bij laag volhouden dat dagrijverlichting op een SO2 Elegance Bss Edtion uit januari 2008 met Xenon niet mogelijk is. Sterker nog, ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet kan ontdekken dat er 2 lampjes in de mistlamp zitten.

Voor de dagrijverlichting wordt gebruik gemaakt van de lamjes die ook de cornerverlichting verzorgen. Heb je geen corner verlichting zal je helaas ook geen dagrijverlichting kunnen inschakelen. In mijn OS2 van 2008 had ik het ook niet. In mijn OS2 van 2009 wel. Maar dat is ook een heel andere model.

dat is nou juist het punt, ik heb wel corner verlichting. Wat bedoelen jullie met facelift? Als je de foto ziet van de auto van Octavia Linka dan heb ik het model daarvoor... Want die Octavia Combi is hageltjenieuw volgens mij.

Yeti Linka

Actief lid
dat is nou juist het punt, ik heb wel corner verlichting. Wat bedoelen jullie met facelift? Als je de foto ziet van de auto van Octavia Linka dan heb ik het model daarvoor... Want die Octavia Combi is hageltjenieuw volgens mij.

Paul,

Klopt. Mijn nieuwe auto is 13 maart 2009 geleverd. Mijn vorige van januari 2008, een ambianch bss edition, had het niet. Maar daar had ik ook geen Xenon verlichting in.

Mijn nieuwe is volgens de folder een "Elegance business line". Standaard zit daar geen dagrijverlichting op. Deze is door de dealer aangezet.

floris

Lid
Voor de dagrijverlichting wordt gebruik gemaakt van de lamjes die ook de cornerverlichting verzorgen. Heb je geen corner verlichting zal je helaas ook geen dagrijverlichting kunnen inschakelen. In mijn OS2 van 2008 had ik het ook niet. In mijn OS2 van 2009 wel. Maar dat is ook een heel andere model.

ik heb wel dagrijverlichting maar geen corner verlichting :icon_smile_question

Bovenaan Onderaan