Dag Fabia, Hoi Roomster

AGTon

Forumguru
Met toch wel een beetje pijn in ons hart nemen wij afscheid van de Fabia Flash Combi. De schat was uit 2003, gekocht in 2006 met 75.000 km, nu 6 jaar later 195000 km. Heb er zo goed als niks aan gehad, behalve slijtagedingetjes. Er zaten toch wel wat dingetjes aan te komen. Bij de inruil bleek er nog veel meer aan te komen dan ik dacht, maar toch een prachtige prijs voor gekregen. Op dat moment moet je met je verstand praten, en niet met je hart.

Heb nu een Roomster Ambiance uit 2011, 29.000 km (Demo wagen). met als extra climacontrol, klein leder, getinte ramen achter, en een parrot. Als bijlage de foto's.

Waarom een Roomster? Nou in een Octavia passen de kinderen met stoel niet achter mij. De Roomster is toch wel enorm veel ruimter / praktischer dan de octavia op bepaalde fronten, en een daarvan is de achterbank.
Daarnaast rij je met een Roomster volgens mij exclusiever dan een porsche :)

Zodra hij binnen is maak ik betere foto's

nog een weekje dan mag ik hem halen.
 

Bijlagen

  • 3273677-11-9-2.jpg
    3273677-11-9-2.jpg
    66,4 KB · Weergaven: 122
  • 3273677-2-9-2.jpg
    3273677-2-9-2.jpg
    72,6 KB · Weergaven: 120
  • 3273677-5-9-2.jpg
    3273677-5-9-2.jpg
    70,1 KB · Weergaven: 121
  • 3273677-6-9-2.jpg
    3273677-6-9-2.jpg
    46 KB · Weergaven: 124
  • 3273677-7-9-2.jpg
    3273677-7-9-2.jpg
    59,1 KB · Weergaven: 120

Fabia

† In Memoriam
Gefeliciteerd met je Roomster, daar ga je nog heel veel plezier aan hebben. Echt een ideale gezinsauto die te veel onderschat wordt. En de Roomster rijd ook nog eens erg goed.
 

turboturbo

Forumguru
Ben trouwens wel nieuwsgierig wat er bij jouw Fabia bijvoorbeeld aan zat te komen...? Is niet off-topic, toch? Aangezien de titel 'dag Fabia' bevat ;) mag dat toch wel iets toegelicht?

En gefeliciteerd met de Roomster; welke motorisering is het?
 

Captain Hook

Forumguru
...
Waarom een Roomster? Nou in een Octavia passen de kinderen met stoel niet achter mij. De Roomster is toch wel enorm veel ruimter / praktischer dan de octavia op bepaalde fronten, en een daarvan is de achterbank.
He? Een Roomster ruimer dan een O2? Ik kom uit een O2 combi en ben naar een Roomster gegaan. (downsizen en goedkoper rijden)
Maar de O2 combi is ECHT RUIMER dan de Roomster hoor... Want bij vakanties merk ik dat er gewoon minder in gaat in de Roomster, dan in die enorme spelonk achter in de O2...
En als je puur naar de cijfers kijkt (liters bagageruimte) scheelt het echt fors.
 

AGTon

Forumguru
He? Een Roomster ruimer dan een O2? Ik kom uit een O2 combi en ben naar een Roomster gegaan. (downsizen en goedkoper rijden)
Maar de O2 combi is ECHT RUIMER dan de Roomster hoor... Want bij vakanties merk ik dat er gewoon minder in gaat in de Roomster, dan in die enorme spelonk achter in de O2...
En als je puur naar de cijfers kijkt (liters bagageruimte) scheelt het echt fors.

Ik doelde voornamelijk op de ruimte die achter mij is nadat ik voorin zit. Kindje met kinderstoel paste niet achter mij in een O2, wel in een Roomster, en dan was er nog ruimte over. Verkoper stond er ook van te kijken, maar het was toch echt zo.
 

laagvlieger

Forumguru
De kofferbak is zeker ruimer bij een Octavia. Maar het gaat om de zitpositie op de achterbank en dan is een Roomster ideaal.
 

AGTon

Forumguru
Ben trouwens wel nieuwsgierig wat er bij jouw Fabia bijvoorbeeld aan zat te komen...? Is niet off-topic, toch? Aangezien de titel 'dag Fabia' bevat ;) mag dat toch wel iets toegelicht?

En gefeliciteerd met de Roomster; welke motorisering is het?

- Grote beurt.
- Distributie riem.
- Koppeling had erg veel speling.
- Iets met rubbers die er voor zorgde dat wanneer ik remde je een bonk geluid hoorde.
- Airco moest gevuld worden en een flinke schoonmaak.
- Er is maar 1 sleutel en die begon ook kuren te krijgen.
- Radio had slecht ontvangst en de cd speler tuft de cd's niet altijd meer uit.
- stoel bestuurder had speling waardoor je kon "wippen"
- gordel linksachter rolde niet meer fijn op.

genoeg ? :)
 
He? Een Roomster ruimer dan een O2? Ik kom uit een O2 combi en ben naar een Roomster gegaan. (downsizen en goedkoper rijden)
Maar de O2 combi is ECHT RUIMER dan de Roomster hoor... Want bij vakanties merk ik dat er gewoon minder in gaat in de Roomster, dan in die enorme spelonk achter in de O2...
En als je puur naar de cijfers kijkt (liters bagageruimte) scheelt het echt fors.

Ik rijd ook tot grote tevredenheid in een Roomster , ook ik heb 'm gekozen voor zijn giga ruimte :xyxthumbs:
Ik heb een grote frees die ik met uitgenomen achterstoelen zo achterin zet...ik weet zeker dat hij in een O2 niet past.
Je kan wanneer je met 4 personen op stap gaat ook simpel 1 stoel thuislaten zodat je nóg meer kan meenemen , ook kun je hogere stukken meenemen .
Beenruimte is achterin ook al royaal ipv krap aan .
Die Roomster is een uitstekende keuze als je met het afwijkende design kan leven....:winkie:
 

turboturbo

Forumguru

Duidelijk! :shocked: Dat is niet niks, nee.
Voor een consument zijn deze kosten flink, terwijl de dealer deze inruiler in de dal/lege uurtjes even aan kan pakken, en er voornamelijk slechts materiaalkosten aan kwijt is (en niet voor de prijzen die wij betalen) Nieuwe voorbandjes eronderm APK'tje, door de wasstraat en hij kan weer in de verkoop.
 

Cordoba

Forumguru
Opvallend dat de Roomster in jouw geval ruimer is, maar goed uitgelegd. :xyxthumbs:
Ik vind 'm niet mooi, maar zoals je al aangegeven hebt: de keus is voor praktisch, niet met het hart.
Ennuh, straks veel plezier met de Roomster. Je zult straks bij de Roomster waarschijnlijk dingen missen van de Fabia waar je niet eens aan gedacht hebt, en omgekeerd zul je positieve ontdekkingen doen bij de Roomster die je vooraf niet had bedacht.
 

AGTon

Forumguru
Duidelijk! :shocked: Dat is niet niks, nee.
Voor een consument zijn deze kosten flink, terwijl de dealer deze inruiler in de dal/lege uurtjes even aan kan pakken, en er voornamelijk slechts materiaalkosten aan kwijt is (en niet voor de prijzen die wij betalen) Nieuwe voorbandjes eronderm APK'tje, door de wasstraat en hij kan weer in de verkoop.

De auto ging meteen door naar handelaren. Zat er bij toen hij dat telefoontje pleegde. De faab is geen auto meer om bij de dealer neer te zetten
 

turboturbo

Forumguru
Oja, dat is natuurlijk ook wel zo met die leeftijd.... Blijft leuk om je eigen auto terug te vinden over een paar weken op het internet :eek:
 

AGTon

Forumguru
En ik heb hem. Moest een kleine 45 minuten rijden om thuis te komen, dus meteen een leuk ritje mee gemaakt.

Wat valt mij op:
- De motor. 1.2 TSI is heel wat anders dan de oude 1.4 die er in de fabia zat. De eerste versnelling moet je in de TSI snel doorhalen, anders voel je het vermogen wegebben. Echter vanaf de 2e versnelling trekt de TSI als een wilde (nogmaals in vergelijking met de 1.4). Moet nog een beetje wennen aan de koppeling, etc maar het voelt enorm fijn.

- Rust. Wat een rust aan boord. Je hebt niet door dat je al 100 rijdt, dit heeft ook wat te maken met de stand van de snelheidsmeter, die toch een andere verdeling heeft dan de Fabia (kom op zeg, 240 km/h met een Roomster? Zeker berg af met wind mee).

- Ruimte, De Roomster is breder dan de Fabia. We stoten elkaar nu niet van de armsteun af. En wat een ruimte op de achterbank. Zowel kind A, als B kunnen makkelijk achter mij plaatsnemen zowel in kinderstoel als in maxi-cosi.
De ruimte komt natuurlijk door het plaatsen van de wielen zo ver mogelijk op de hoeken. Dit zorgt er dan wel weer voor dat de achterbak wat minder breed is dan in de Fabia. Daar had je achter de wielkasten nog altijd wat extra ruimte zodat ik niet zo hoef te stoeien met een kinderwagen, maar hem er zo inschuif.

- Climatronic, parrot, luxe genoeg iig. Nadeel hiervan is dat mijn volgende wagen minstens net zo lux moet zijn wil ik niet gaan mopperen.

Wat ik tot nu toe wel jammer vind, maar wist ik en is eigenlijk niet zo een probleem, is dat niet alle stoelen te verstellen zijn in de lengte.

Voor de rest nog weinig te melden, net even alle boekjes doorgenomen, maar goed, een Skoda is een Skoda dus weinig nieuws.

gr
 

EdK

Forumguru
De ruimte komt natuurlijk door het plaatsen van de wielen zo ver mogelijk op de hoeken.

Zou kunnen, maar hoofdreden is dat de voortrein gelijk is aan de Fabia 2 maar je achtertrein komt van de Octavia af en vandaar je breedte
Maar hoe er ook rekening mee dat de achterwielen dus verder uitsteken dan je voorwielen, en dit wil nog wel eens resulteren dat als je een bocht krap neemt in een woonwijk dat je voorwielen langs de stoep gaan maar je achterwielen er overheen.

Althans dat was mijn ervaring in de 4 jaar dat ik de RR 1,4 heb gereden voor deze Yeti
 

AGTon

Forumguru
Zou kunnen, maar hoofdreden is dat de voortrein gelijk is aan de Fabia 2 maar je achtertrein komt van de Octavia af en vandaar je breedte
Maar hoe er ook rekening mee dat de achterwielen dus verder uitsteken dan je voorwielen, en dit wil nog wel eens resulteren dat als je een bocht krap neemt in een woonwijk dat je voorwielen langs de stoep gaan maar je achterwielen er overheen.

Althans dat was mijn ervaring in de 4 jaar dat ik de RR 1,4 heb gereden voor deze Yeti

Ik geef het direct door aan de vrouw :)
 

AGTon

Forumguru
Wat ?? dat ik er wel aardig vind ? :worshippy:

Heb het doorgegeven, maar ze keek me wat vreemd aan. Zou je willen adviseren om haar direct te benaderen ipv via via. Kom je zelfverzekerder over en weet je direct wat voor een vlees je in de kuip hebt :)

Vrouwlief wil naar mijn smaak de bocht wel eens erg scherp nemen. Bij ons in de straat staan paaltjes direct op de stoeprand, dus zie de bui al hangen zeg maar.
 
Bovenaan Onderaan